• Chianti

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

• Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Blomman123

Hot spots är de där ställena där alla prylar drar sig till va? Där det alltid är oreda?

Swichande, är det när man ställer klockan och kör några minuter? Måste läsa på ordlistan tror jag

• Luktärten
    Blomman123 skrev 2012-01-28 11:02:03 följande:
    Hot spots är de där ställena där alla prylar drar sig till va? Där det alltid är oreda?

Swichande, är det när man ställer klockan och kör några minuter? Måste läsa på ordlistan tror jag
    Det är helt rätt gällande Hot Spots. Det är ställen där det alltid har förmåga att hamna alla möjliga saker som inte har där att göra. Mina är ovanpå micron (har varit helt ren i 3 veckor nu!), soffbordet (också fin i 3 veckor nu!), mitt skrivbord (där har jag lyckats hålla undan mina saker men andra i familjen har dumpat saker där), bänken i grovköket (inte riktigt lika lyckat) och golvet i grovköket (total katastrof). Dessutom tycker jag att man hittar fler HS som man inte tänkt på innan.

Vad gäller swichandet tror jag att det är snabbtorkning av badrummet varje dag. Jag har inte lyckats ta mig till det steget så jag är inte helt säker.

Nu är iaf ordningen återställd i köket. Sinken Shiner och ny duk på bordet. Hela undervåningen är undanplockad inkl rensad på fula blommor. Nu är det lite snabbplock på ovanvåningen och nya gardiner i sovrummet som gäller.  Där såg jag till min fasa att var små tomtar som stirrade på mig. Snacka om att bli hemmablind! Trodde att alla dessa små varelser var uppe på vinden sedan länge.
  • SockerStinn
    Luktärten skrev 2012-01-28 10:40:46 följande:
    Här är det en som är lite sur just nu. Har lyckats hålla en bra nivå här hemma tills i går. Har jobbat som en galning hela veckan och avslutade igår veckan med en sedan länge inplanerad teater. Det blev allstå ytterligare en sen kväll. Därför såg det ut som ett slagfält i köket i går när jag gick och la mig. Jag orkade helt enkelt inte.

Tror ni inte att det ringde på dörren kl 9 i morse. Utanför står svärfar. Får väl ovilligt erkänna att jag faktiskt fortfarande låg och sov. Och han stolpar förstås ut i köket. Så himla typiskt!

Nu har iaf övriga familjen inkl. svärfar åkt på ärenden så själv tänker jag ta mig an en köksröjning och sen passa på och åka och träna innan familjen kommer hem.

Förutom köket ser det dock OK ut här hemma. Skulle gissa på 20 min så är det toppskick! Ja, inte barnens rum inkluderat och inte heller grovköket då som hela det lyckats bli en Hot Spot(fast där kan man stänga dörren).
    Hihi, känner igen mig lite. Genomförkyld, och för första gången sen nyårsdagen öppnat dörren iklädd nattlinne och mysbyxor med håret på skaft. Nu på eftermiddagen! 
  • SockerStinn
    stjärnflocka skrev 2012-01-28 09:10:04 följande:
    Jag har fastnat lite Jag håller diskbänken fin och har inte belamrat några av mina gamla Hot Spots, så det är ju bra, men jag kommer inte igång med swishandet eller med att decluttra. Jag antar att det bara är att ta sig i kragen och göra det, det var ju så jag kom igång...
    Japp, bara att sätta igång! Men ta bara den ena först. Decluttra tycker jag var lättare att börja med, och när man rensat ur badrumsskåp finns plats för lite rengöring där så man kan börja s&s. Idag är sista dagen på sovrumsdeclutter. Sen blir det vardagsrum eller familjerum/allrum.
  • Blomman123
    SockerStinn skrev 2012-01-28 15:21:55 följande:
    Här kan du läsa om s&s: www.flylady.net/d/getting-started/fly-faq/#swish
    Aha! Nu vet jag! Men vad använder ni för rengöringsmedel? Fönsterputs som FlyLady? Låter konstigt? I köket har jag en flaska utblandad grumme såpa (för diskbänken, köksbord, barnstol och sånt dagligt). Känns inte som att det "räcker" för toaletten, där har jag vanlig toaspray.
  • Chianti

Attans också! Jag rensade ut en låda för några dar sen och sorterade alla papper i 7-8 högar som jag la på mitt barbord. Sen skulle jag ta med pärmar hem från jobbet och stoppa alla papper i. Men vi hade inga pärmar på jobbet och nu har dom där pappershögarna fått sällskap av nagellack, pennburkar, en täckjacka, en tidning, nycklar, en påse tomater, och en hårfön. F-N OCKSÅ!! Vad fort det blir rörigt! Nu måste jag börja om med lite saker igen. Fast bäddandet, sink och badrum håller jag iallafall igång hela tiden.

Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • 060810

Här har det inte städats på hela dagen. ;)
    Inte orkat, och nu ligger jag med en påse godis i sängen och känner mig allmänt trött och slut.

• Pallas

Har inte gjort något sedan klädkammaren, inte ens putsat diskbänken. Fan. Har jobbat som en galning och har inte orkat. Eller jo, jag har varit på IKEA och köpt fler papplådor till hyllorna i köket, så jag kan få stenkoll på alla papper och sopsorteringen när jag kommer till decluttrandet. Nu finns iaf förutsättningen att var sak kan få sin plats.

Jag köpte också tre stycken kläd-/skoställ på IKEA (BODÖ). De ska få bo i garaget och jag ska slänga de gamla rangliga och strykfula lösningarna vi har nu. Jag tappar sugen att hålla ordning när det är fult. Nu är väl inte de här ställningarna det snyggaste som sett dagens ljus, men det blir i allafall enhetligt. Matchande galgar blev det också.

I kväll ska jag rida innan jag nattar hästarna, få se vad jag ska ta tag i. Förmodligen blir det en tvättmaskin och vika in den torra tvätten i garderoberna. Ska försöka orka köket också, det känns så skönt när det är gjort.

Saker jag skiter fullständigt i tills vidare:
    * Bädda
    * Stryka
    * Swish & Swipe

• SockerStinn
    Blomman123 skrev 2012-01-28 17:27:57 följande:
    Aha! Nu vet jag! Men vad använder ni för rengöringsmedel? Fönsterputs som FlyLady? Låter konstigt? I köket har jag en flaska utblandad grumme såpa (för diskbänken, köksbord, barnstol och sånt dagligt). Känns inte som att det "räcker" för toaletten, där har jag vanlig toaspray.
    Jag håller på att testa mig fram. Fönsterputs är väl för att inte få ränder på spegeln, och så använder man mest trastan till resten, bara lite medel kvar på den då. Jag får säga att kranarna blir skinande rena av fönsterputs, mycket bättre än allrengöring eller jif! Men jag tvivlar på att toastolen blir ren så som fri från den osynliga skiten om man bara fortsätter med samma trasa. Jag tänker nog ta fönsterputs till spegel och samma trasa till kranarna, sen spruta på såp-blandning på handfatet och toa och ta med samma trasa. Fast då blir det olika flaskor, och inte samma swish i det hela! Kan man ta såpavatten på spegel utan att det blir randigt och dant? Hellre rent än blänkande.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!