• Bling

Foglossning som ej gått över på två år - när vågar man planera för ny graviditet?

Jag födde mitt andra barn för 2 år sedan och hade mycket foglossning under graviditeten. Ont över symfysen och mellan benen, bara lindriga besvär från ländryggen. Dessa besvär har aldrig försvunnit efter förlossningen och de blev snarare värre när kroppen kom igång med ÄL/mens igen. Jag gick hos sjukgymnast ett kort tag efteråt och hon poängterade att jag inte ska bli gravid igen förrän jag varit besvärsfri i 6 månader. Nu undrar jag; om jag har besvär efter 2 år - är chansen stor att jag nånsin blir besvärsfri då? Längtar sååå efter en trea, samtidigt som jag är rädd för att utsätta min kropp för en graviditet till.

Tyckte jag var mycket bättre när jag hade tränat väldigt ordentligt i ca 10 månader; bäcken och bålträning. Men nu har jag jobbat 6 månader, varit lite sisådär med träningen och dessutom börjat  rida igen och nu känns besvären värre än nånsin. Tar nya tag med träningen nu och hoppar ridningen!

Någon mer som upplevt liknande? Som blivit av med foglossningsbesvär först LÅNGT efter graviditet? Hur gick en eventuellt ytterligare graviditet? 

• Svar på tråden Foglossning som ej gått över på två år - när vågar man planera för ny graviditet?
  • Bling

Tack för svar! Aj, det lät inget vidare... Vart har din foglossning varit värst? Ländrygg eller över symfysen? 

Hur lång tid gick det mellan din andra och tredje graviditet? 

• Bling

Intressant! Hur har du gått tillväga för att få göra en utredning? Vad gör man vid den? Hur många barn har du fött? Förlåt att jag är frågvis

Har funderat på det här med kiropraktor också, tycker att det är lite läskigt dock... :-/ Tycker det är dåligt också att man själv får betala hela kalaset om det nu är det som fungerar. Vet att sådant där kan springa iväg med några behandlingar... Hade detta varit en manlig åkomma tror jag nog landstinget bjussat på rätt behandling Nu låter jag som en bitter kärring...

Som jag läst på flera andra trådar här så har ju barnmorskor, gynekologer, läkare ofta väldigt dålig kunskap. Har själv fått höra att det inte kan vara foglossning för det kan man inte ha längre än tre veckor efter förlossningen och att foglossning inte kan ha samband med ÄL/mens...

Håller tummarna för dig! Att det inte beror på något reumatiskt och att det är något man kan behandla bort!

• Bling

Tjabba eller nått: Usch vilken historia! Du har verkligen drabbats hårt Helt otroligt att det inte finns något man kan göra åt dessa problem, när det går såhär illa! Förstår att usk:a inte är lämpligaste yrket med de besvären, har själv arbetat som det. Tråkigt att behöva ge upp sitt yrke! Hoppas att du kan hitta något arbete som fungerar bättre för dig. Jag hoppas ändå att det inte hör till vanligheterna att det blir så illa för jag känner att det inte är ett alternativ än att bestämma sig för att inte skaffa fler barn... Det här med kejsarsnitt har jag funderat på. Läser överallt att det inte är indikation för kejsarsnitt (förstår att det var annorlunda i ditt fall när du var rullstolsburen) men jag vet helt säkert att min problem i blygdbenet började direkt efter mitt första barns förlossning. Sedan hade jag milda besvär som jag inte förstod var foglossning fram till andra graviditeten. Då hade jag rejäl foglossning från vecka 8, men jag tror själv att den var väldigt hormonell - lättade något efter lite drygt halva graviditeten. Blev sedan grymt mycket värre vid förlossningen, höll sig OK tills mensen kom tillbaka och nu har jag problemen av och till hela tiden - värst vid ÄL och mens. Jag skulle alltså själv vilja föda med kejsarsnitt nästa gång (har även ett väldigt lindrigt slidväggsframfall som i princip gått tillbaka) men gissar att jag kommer få stånga mig blodig...

Vittra: Man kanske skulle fundera på kiropraktor/naprapat... Kikade nyss runt efter någon lämplig på eniro Jag är nog inte så orolig över deras kompetens utan mer att behandlingen är obehaglig... Har varit en gång hos en som drog och slet i min nacke så det knäppte och var riktigt läskigt... :-O Nej jag håller med dig, knipövningar och bålträning är säkert toppen men det RÄCKER inte. Skulle det vara så enkelt skulle ju ingen behöva ha bestående problem...

Tack för att ni delar med er! 

Svar på tråden Foglossning som ej gått över på två år - när vågar man planera för ny graviditet?