Inlägg från: Anonym (Linnea) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Linnea)

Lyrica

Waldo skrev 2011-12-30 14:17:15 följande:
    Hoppsan, ingen alls!?!

Den läkaren kanske skulle vidga sina vyer lite.
    Eller vidareutbilda sig. Det finns ju andra tillstånd som kräver medicinering.
    Lyrica är en medicin som visat sig har fantastiska framgångar på smärtpatienter med nervskador
    Som epilepsimedicinering har den ju visat mindre biverkningar än de äldre sorterna

Inskränkt och dåligt påläst läkare
    Det hade skrämt livet ur mig, jag hade bytt läkare fort som tusan
    Jag åt Lyrica mot nervsmärtor (neurodysfunktionellt smärtsyndrom) = tidigare fibromyologi, och visst hjälpte det. Men, mot min generella ångest märkte jag ingen skillnad. Blev avtrubbad på så sätt att jag inte kände vanliga känslor, ingen stark glädje, sorg etc. JaLyrica och det var det värsta som finns att sätta ut den! Så jäkla sjuk.. I veckor. Men jag gick ner i vikt direkt igen och celluliterna förvann. Lyrica binder vatten i kroppen TS så om du går upp så är det säkert mest vatten. Tycker du ska sluta med Lyrica!

Se till att få annan hjälp mot ångest. Ex: KBT. Har hjälpt mig en hel del.
  • Anonym (Linnea)
    Anonym (ångestfylld) skrev 2012-01-01 16:04:22 följande:
    Jag ska säga till läkaren att jag vill sluta med Lyrica, jag har börjat träna regelbundet och ändå går jag bara UPP i vikt har blivit mkt grinigare och surare också. Inte värt det.

Nån mer som upplevt viktuppgång av Lyrica?? Jag har ju ingen aptit och äter inte mkt men ändå går jag upp i vikt trots minskat matintag och träning. Känns som nåt inte stämmer. Har låtit bli att hämta ut förnyade receptet och imorgon ska jag träffa läkaren och säga att jag inte vill äta mer, har fått slut på första förpackningen och inte tagit medicin igår eller idag. Känns helt ok utan än så länge. Var upp i 75 mg så jag var inte uppe i så spec stor dos.
    Lyrica sitter ganska länge i kroppen och sa fasas ut under minst en vecka. Så be läkaren skriva ut 25 mg åt dig så får du minska den lindrigt. Eftersom du inte ätiti den så länge så får du säkert lindriga utsättningssymtom.
  • Anonym (Linnea)
    Anonym (ångestfylld) skrev 2012-01-02 12:23:17 följande:
    De börjar ledsna på mig nu mina läkare, ingen medicin jag provat fungerar på mig mot min depression och ångest. Jag tror att det är för jag har ADHD (den är under utredning men enl min nuvarande psykiatriker så kommer nog utredningen att visa at tjag har ADHD för det är så mkt som stämmer för det MEN det är ett annat ställe som utreder mig).

Börjar ledsna nu på att må såhär dåligt... ang Lyrican så sa läkaren att jag ska trappa ned och äta 25 mg till kvällen istället för nuvarande 75 mg. Jag tror dock inte det kommer hjälpa. Hon har sagt att hon ska skriva ett brev/remiss till det ställe som ska utreda mig sen och be dem ta över mig för inget de gör där jag går nu hjälper mig. Enligt en bekant jag pratade med så är det troligen för jag får FEL mediciner och att när jag får ADHD medicin så kommer det hjälpa på mig.
    Min lillasyster har haft massa ångestproblem hela livet. Hon har testat alla mediciner som finns känns det som, men inget har riktigt hjälpt. Han har en fantastisk läkare som till slut testade medicin mot ADHD eftersom de misstänker att hon har det då hon har så svårt att komma igång med saker och slutföra något. Hon blev jättedålig i början när medicinen sattes in (men det blir man om det funkar!) och nu mår hon helt ok! Det var rätt! Så tappa inte hoppet!

Kan du inte få medicin mot ADHD innan utredningen är klar? Det fick syrran, och det funkar bara om det funkar..
  • Anonym (Linnea)
    Anonym (ångestfylld) skrev 2012-01-05 15:45:59 följande:
    Känner mig redan mkt gladare än när jag åt Lyrica nu när jag slutat, läkaren sa att jag skulle gå ned till 25 mg från 75mg men jag har tvärslutat och inte känt av en enda biverkning ännu iaf. Min mamma sa att jag lät så mkt gladare när vi pratade idag.
    Vad skönt! Då tog du rätt beslut.
Svar på tråden Lyrica