• Anonym (ångestfylld)

Lyrica

För en månad sedan började jag äta Lyrica, har trappat upp med en ökning på 25 mg i veckan och är nu uppe på 75 mg där jag ska stanna tydligen.

Äter den mot ångest, men jag tycker inte jag märkt någon förbättring av min ångest, jag har bara blivit sjukt trött om morgnarna (tar tabletten på kvällen) och känt mig tung som tusan när jag vaknat och knappt orkat slå upp ögonen fast jag försökt.

Jag har börjat träna och tappat aptiten helt (fast hellre det än att den ökar) äter frukost sen kan jag gå utan mat hela dagen i stort sett utan att känna mig hungrig men trots detta så minskar jag inget i vikt och då tränar jag också 4-5 ggr i veckan utan att det händer nåt med vikten mot det positiva (dvs nedåt), jag väger mer nu än när jag var höggravid med dottern för 7 år sedan. Vägde 20 kg mindre innan jag blev gravid.

Tycker bara jag blivit mer deprimerad av den här medicinen samt mkt mer irritabel och aggressiv i humöret. Magen är uppsvälld på mig (var platt förut, jag ser ut som jag är i början av en graviditet ju för magen är så svullen liksom.

Min mamma reagerade på att jag var så himla sur och irriterad konstant, jag har inte tänkt på det själv så mkt. Jag tycker även jag känt mig deprimerad, sådär som vid pms nästan fast det inte är det.

Är det någon annan som känner igen dessa symtom/biverkningar av lyrica?? Vad är era erfarenheter. Jag har läst och sett att många är uppe i mkt högre dos än jag är men jag undrar är det värt att fortsätta med denna?? Den skulle hjälpa mot min ångest men det verkar den inte alls ha gjort.
    Jag drar mig fortfarande från att umgås med folk osv, nån slags social fobi jag har och ännu mindre nu när jag känner mig så deprimerad. Orkar inte med lyckliga människor.

Ska tillägga att jag kommer genomgå en utredning för ADHD också, och troligen är min ångest och depression förknippad med det. Har provat flera olika mediciner mot depression utan att bli hjälpt också så min läkare har sagt att vi ska inte prova fler SSRI preparat.

Dela med er av era erfarenheter också!

• Svar på tråden Lyrica
  • Anonym (ångestfylld)

PUFF PUFF

• Anonym

Jag har ätit Lyrica men i mkt högre dos än du. Det du ska veta är att det är en medicin som tar väldigt lång tid att "få in i systemet". Du kan behöva äta den minst en månad till innan du vet om den ger effekt. Tröttheten kommer att ge med sig och du kommer efter ett tag inte alls märka av den.

Det som kan vara bra att veta är att det är riktigt jäkligt att sätta ut den! Tar minst lika lång tid som att sätta in den. jag har varit fysiskt sjuk i 5 veckor nu efter nedtrappning och utsättning. Och jag märkte inte heller någon speciell effekt i form av ångestdämpning. Bara att den tog udden av alla känslor. Kunde inte gråta alls ex.

Tycker det är alldeles för mkt negativa effekter av Lyrica.

• Anonym (ångestfylld)
    Anonym skrev 2011-12-30 08:54:24 följande:
    Jag har ätit Lyrica men i mkt högre dos än du. Det du ska veta är att det är en medicin som tar väldigt lång tid att "få in i systemet". Du kan behöva äta den minst en månad till innan du vet om den ger effekt. Tröttheten kommer att ge med sig och du kommer efter ett tag inte alls märka av den.

Det som kan vara bra att veta är att det är riktigt jäkligt att sätta ut den! Tar minst lika lång tid som att sätta in den. jag har varit fysiskt sjuk i 5 veckor nu efter nedtrappning och utsättning. Och jag märkte inte heller någon speciell effekt i form av ångestdämpning. Bara att den tog udden av alla känslor. Kunde inte gråta alls ex.

Tycker det är alldeles för mkt negativa effekter av Lyrica.

Jag tycker jag är mer deprimerad, mer arg och irriterad, har som sagt även tappat aptiten helt, kan äta frukost på morgonen och sen inget mer på hela dagen utan att jag känner mig direkt hungrig.

De flesta verkar ha ätit den i mkt större dos än jag gör nu, vet inte om det är nån idé att fortsätta med den då den inte verkar göra sitt jobb utan snarare bara ge mig biverkningar. För trots att jag inte äter och tränar regelbundet så går jag UPP i vikt.
    Har provat så oerhört många mediciner men inget hjälper ju.... blir tokig.

Ska inom kort göra en neuropsykiatrisk utredning för att undersöka om jag har ADHD eller någon annan neuropsykiatrisk "störning", och då inte detta är gjort än så känns det som min nuvarande läkare bara gissar sig till olika mediciner för att ta bort min ångest som hänger sig kvar hela tiden. Men då ingen vet riktigt vad det är så känns det som jag är en försökskanin med olika mediciner... prova den o prova den men jag får bara biverkningar av varenda medicin jag provat hittills. SSRI är uteslutet att prova igen, har provat för många av det och ingen fungerar.

Vill inte äta nåt som får mig att gå upp i vikt.
  • Anonym

Jag träffade en läkare som menar att lyrica bara är skit och ett sätt för läkemedelsbolag att tjäna pengar för det finns egentligen inga bra bevis för att lyrica ska ha god effekt mot ångest.. Så han rekommenderade ingen att börja med det.

• Anonym (provat)

Jag har prövat att äta Lyrica 300 mg mot ångest. Den gjorde varken till eller från på humöret eller ångesten. Däremot så fick jag två st mycket jobbiga biverkningar. 1. Jag kunde inte får orgasm 2. Jag hade ständigt infekterade ögon (tog ett tag innan jag såg sambandet med min ögoninflammation och insättandet av Lyrica.

Lyrica är ju egentligen en medicin mot epilepsi.

• Waldo
    Anonym skrev 2011-12-30 13:55:30 följande:
    Jag träffade en läkare som menar att lyrica bara är skit och ett sätt för läkemedelsbolag att tjäna pengar för det finns egentligen inga bra bevis för att lyrica ska ha god effekt mot ångest.. Så han rekommenderade ingen att börja med det.
    Hoppsan, ingen alls!?!

Den läkaren kanske skulle vidga sina vyer lite.
    Eller vidareutbilda sig. Det finns ju andra tillstånd som kräver medicinering.
    Lyrica är en medicin som visat sig har fantastiska framgångar på smärtpatienter med nervskador
    Som epilepsimedicinering har den ju visat mindre biverkningar än de äldre sorterna

Inskränkt och dåligt påläst läkare
    Det hade skrämt livet ur mig, jag hade bytt läkare fort som tusan
  • Anonym (Linnea)
    Waldo skrev 2011-12-30 14:17:15 följande:
    Hoppsan, ingen alls!?!

Lyrica är en medicin som visat sig har fantastiska framgångar på smärtpatienter med nervskador
    Som epilepsimedicinering har den ju visat mindre biverkningar än de äldre sorterna

Jag åt Lyrica mot nervsmärtor (neurodysfunktionellt smärtsyndrom) = tidigare fibromyologi, och visst hjälpte det. Men, mot min generella ångest märkte jag ingen skillnad. Blev avtrubbad på så sätt att jag inte kände vanliga känslor, ingen stark glädje, sorg etc. JaLyrica och det var det värsta som finns att sätta ut den! Så jäkla sjuk.. I veckor. Men jag gick ner i vikt direkt igen och celluliterna förvann. Lyrica binder vatten i kroppen TS så om du går upp så är det säkert mest vatten. Tycker du ska sluta med Lyrica!

Se till att få annan hjälp mot ångest. Ex: KBT. Har hjälpt mig en hel del.
  • Anonym (ångestfylld)

Jag ska säga till läkaren att jag vill sluta med Lyrica, jag har börjat träna regelbundet och ändå går jag bara UPP i vikt har blivit mkt grinigare och surare också. Inte värt det.

Nån mer som upplevt viktuppgång av Lyrica?? Jag har ju ingen aptit och äter inte mkt men ändå går jag upp i vikt trots minskat matintag och träning. Känns som nåt inte stämmer. Har låtit bli att hämta ut förnyade receptet och imorgon ska jag träffa läkaren och säga att jag inte vill äta mer, har fått slut på första förpackningen och inte tagit medicin igår eller idag. Känns helt ok utan än så länge. Var upp i 75 mg så jag var inte uppe i så spec stor dos.

• Anonym (M)

Som Linnea skrev se till att få psykologhjälp typ kbt mot ångesten istället.
    Och då gärna med kombon du lär dig avslappning typ mindfulness,basal kroppskännedom och andningsövningar.

Tar visserligen tid att lära och visar effekt på ångesten. Men ger bestående resultat. I alla fall för mig som efter ca 20 år med daglig ångest och sista åren med panikångestattacker är nu helt fri från ångest OCH medicinering :)

Mediciner dämpar bara ...i bästa fall... symtomen men löser inte orsaken till ångesten.

• Anonym (Linnea)
    Anonym (ångestfylld) skrev 2012-01-01 16:04:22 följande:
    Jag ska säga till läkaren att jag vill sluta med Lyrica, jag har börjat träna regelbundet och ändå går jag bara UPP i vikt har blivit mkt grinigare och surare också. Inte värt det.

Nån mer som upplevt viktuppgång av Lyrica?? Jag har ju ingen aptit och äter inte mkt men ändå går jag upp i vikt trots minskat matintag och träning. Känns som nåt inte stämmer. Har låtit bli att hämta ut förnyade receptet och imorgon ska jag träffa läkaren och säga att jag inte vill äta mer, har fått slut på första förpackningen och inte tagit medicin igår eller idag. Känns helt ok utan än så länge. Var upp i 75 mg så jag var inte uppe i så spec stor dos.
    Lyrica sitter ganska länge i kroppen och sa fasas ut under minst en vecka. Så be läkaren skriva ut 25 mg åt dig så får du minska den lindrigt. Eftersom du inte ätiti den så länge så får du säkert lindriga utsättningssymtom.
  • Anonym

Min syster äter lyrica och har gjort det sedan början av 2011, p.g.a nervskador, hon har gått upp ganska mycket i vikt och var i början vääldigt trött, hon vill inte annat än att bara sluta med dom, men hon måste tyvärr äta dom eftersom hon har så otroligt ont...så jag tycker verkligen att du ska byta till något annat, som är mer "vänligt" för kroppen, eller kanske ändrå några vanor? många ångest/depressions symptom kan förbättras av att bara byta vissa vanor, rådfråga någon läkare.

• Anonym (ångestfylld)

De börjar ledsna på mig nu mina läkare, ingen medicin jag provat fungerar på mig mot min depression och ångest. Jag tror att det är för jag har ADHD (den är under utredning men enl min nuvarande psykiatriker så kommer nog utredningen att visa at tjag har ADHD för det är så mkt som stämmer för det MEN det är ett annat ställe som utreder mig).

Börjar ledsna nu på att må såhär dåligt... ang Lyrican så sa läkaren att jag ska trappa ned och äta 25 mg till kvällen istället för nuvarande 75 mg. Jag tror dock inte det kommer hjälpa. Hon har sagt att hon ska skriva ett brev/remiss till det ställe som ska utreda mig sen och be dem ta över mig för inget de gör där jag går nu hjälper mig. Enligt en bekant jag pratade med så är det troligen för jag får FEL mediciner och att när jag får ADHD medicin så kommer det hjälpa på mig.

• Anonym (Linnea)
    Anonym (ångestfylld) skrev 2012-01-02 12:23:17 följande:
    De börjar ledsna på mig nu mina läkare, ingen medicin jag provat fungerar på mig mot min depression och ångest. Jag tror att det är för jag har ADHD (den är under utredning men enl min nuvarande psykiatriker så kommer nog utredningen att visa at tjag har ADHD för det är så mkt som stämmer för det MEN det är ett annat ställe som utreder mig).

Börjar ledsna nu på att må såhär dåligt... ang Lyrican så sa läkaren att jag ska trappa ned och äta 25 mg till kvällen istället för nuvarande 75 mg. Jag tror dock inte det kommer hjälpa. Hon har sagt att hon ska skriva ett brev/remiss till det ställe som ska utreda mig sen och be dem ta över mig för inget de gör där jag går nu hjälper mig. Enligt en bekant jag pratade med så är det troligen för jag får FEL mediciner och att när jag får ADHD medicin så kommer det hjälpa på mig.
    Min lillasyster har haft massa ångestproblem hela livet. Hon har testat alla mediciner som finns känns det som, men inget har riktigt hjälpt. Han har en fantastisk läkare som till slut testade medicin mot ADHD eftersom de misstänker att hon har det då hon har så svårt att komma igång med saker och slutföra något. Hon blev jättedålig i början när medicinen sattes in (men det blir man om det funkar!) och nu mår hon helt ok! Det var rätt! Så tappa inte hoppet!

Kan du inte få medicin mot ADHD innan utredningen är klar? Det fick syrran, och det funkar bara om det funkar..
  • nyfikengrön

Jag vet inte, kan inte få d från den psykiatriker jag går hos nu. Sen kanske det blir fel i resultaten av utredningen om man äter ADHD-medicin innan??

• Anonym (ångestfylld)

Det jag märkte nu när jag inte äter lyrica längre sedan några dagar så märkte jag inatt att jag sov sämre än tidigare då jag åt den. Vet inte om det är en tillfällighet eller vad det beror på, funderar om man ska fortsätta med 25 mg iaf om inte sömnen blir bättre. Har inga problem annars med att somna liksom.

• Anonym (ångestfylld)

Känner mig redan mkt gladare än när jag åt Lyrica nu när jag slutat, läkaren sa att jag skulle gå ned till 25 mg från 75mg men jag har tvärslutat och inte känt av en enda biverkning ännu iaf. Min mamma sa att jag lät så mkt gladare när vi pratade idag.

• Anonym (Linnea)
    Anonym (ångestfylld) skrev 2012-01-05 15:45:59 följande:
    Känner mig redan mkt gladare än när jag åt Lyrica nu när jag slutat, läkaren sa att jag skulle gå ned till 25 mg från 75mg men jag har tvärslutat och inte känt av en enda biverkning ännu iaf. Min mamma sa att jag lät så mkt gladare när vi pratade idag.
    Vad skönt! Då tog du rätt beslut.
  • Anonym
    Waldo skrev 2011-12-30 14:17:15 följande:
    Hoppsan, ingen alls!?!

men vad tusan, MOT ÅNGEST skrev jag ju. Jag sa inget om de andra indikationerna.
  • Sadegh

Har käkat Lyrica för 300 mg vill veta om jag blir rent tills 6 dag ?

Svar på tråden Lyrica