Ingen 1 skrev 2012-05-25 11:05:29 följande:
Måste bara höra varför högkostnadsskyddet inte skulle gälla oss?
När jag var i Danmark och gjorde mina försök där, gjorde jag mina VUL på mitt hemsjukhus. Berättade att jag/vi skulle till Danmark och till vilken klinik. Fick betala 300kr för läkarbesöken, gick snabbt att få frikort (900kr i vårt landsting). Sen när jag fick recept från Danmark så ringde jag o kollade med sjukhuset, gick och visade upp mitt recept och fick ett "översatt" recept till apoteket. Vilket resulterade i att jag även där fick högkostnadskort (vet inte om det heter så ang apoteket). Vet inte om det beror på i vilket landsting man bor i?
Alla landsting är inte så schyssta, i västra götaland fick vi betala 200kr/besök och vi hade berättat att vi gick i danmark, fick även högkostnadskort men här uppe är de stenhårda på det där med att om vi inte gör behandlingar inom landstinget så är vi privatpatienter och då ska vi betala för oss helt enkelt, sist hade jag tur och fick en ny tjej som inte fattade det där och tog 250kr jag gjorde små glädje skutt när jag gick in på mottagningen sen ;)
Har fått vissa recept omvandlade till svenska, men det är nog mest för att läkaren och jag är från samma ställe så han är snäll mot mig, en annan gång var det mycket ovilligt som en annan läkare skrev ut pergo åt mig eftersom danska receptet var försenat.