• Satfläsk

Vi som ska börja inseminera 2012

Jag har inte läst hela tråden men jag har en fråga som någon här kanske kan svara på?

Min kille kan inte få biologiska barn. Han har ett barn med sitt ex. Det provade först insemination (donator) vilket inte funkade (exet hade tydligen svårt för att bli gravid). De gjorde 3 inseminationer och sen 1 provrör. Jag har för mig att det är de försöken man har som man inte behöver bekosta själv, eller?

I framtiden vill jag och min kille skaffa barn och jag undrar då vad som gäller när det kommer till de försök man har? Han har ju redan utnyttjat 3 inseminationer och 1 provrörsförsök. Får vi bekosta det själva eller har vi också dessa försök bekostade?

Tacksam för svar :)

• Satfläsk

Okej. Så man får "börja om på nytt" sas?

• Satfläsk

Såhär står det på deras hemsida.

"Vi har ingen väntetid till donatorinsemination men väntetiden till äggdonationsbehandling är cirka ett år."

Någon utredning på min kille lär ju inte behövas eftersom att en redan är gjord. Jag har (eller hade) iaf inte några problem att bli gravid. Har ett barn sedan tidigare jag också. Görs en utredning på mig också i just det här fallet?

• Satfläsk

Vi bor i Uppsala Län och det står så på deras hemsida men då gäller det just donator. Annars täcks det av vårdgarantin, alltså 3 månader max.

Om jag kommer ihåg rätt så startade de 1 månad efter utredningen var klar. Killens ex fick dock ta hormonsprutor eftersom hon hade något " fel" hon också.

• Satfläsk

Läste igen och såg att det inte gällde donator. Men det står ju att det inte är någon väntetid när det gäller donator, eller har jag missuppfattat? :/

"Väntelista och kötid
    Reproduktionscentrum uppfyller vårdgarantin vilket betyder att vi har mindre än tre månaders väntetid i de flesta fall av utredning och behandling av barnlöshet.

Detta gäller vid vanlig barnlöshetsutredning, ägglossningsstimulering, makeinsemination och provrörsbefruktning (IVF-behandling) inkluderande eventuell intracytoplasmatisk spermieinjektion (ICSI) och uthämtande av spermier från mannens bitestiklar eller testiklar.

Vi har ingen väntetid till donatorinsemination men väntetiden till äggdonationsbehandling är cirka ett år."

• Satfläsk

Hehe. Ja det måste ju helt enkelt vara så att vi har tur som bor här. Konstigt att det är så himla olika bara :/

• Satfläsk

Vårturnu: Jag förstår inte riktigt hur du menar?
    Om det inte är någon väntetid i Uppsala så finns det väl ingen kö heller, eller? Min kille och hans ex satte igång i maj, det året, hon blev gravid i december. Då hade de gjort 2 donatorinsem, ett provrör + 2 svängar till Danmark för att prova donatorinsem.

Vad är det för remisser som ska skickas och vilka prover är det som tas, menar du? Förutom kanske vanliga blodprover.

• Satfläsk

LiveYourDream: Ja, hehe, självklart gör det de. Jag ska ringa och höra med dem men utifrån det jag har läst och det min kille har sagt, så verkar det inte vara någon kö.
    Det ligger i framtiden för oss men det kanske är bäst att ringa och höra sig för iaf.

• Satfläsk

Vårturnu: Nej jag vet nog inte heller vad som gäller i Uppsala förutom det som står :P

Utredning på min kille är redan gjord eftersom att han redan har gått igenom det här. Jag hade inga problem med att bli gravid med min dotter (annan pappa). Om det är såna utredningar du menar? :)

Vilka slags prover tar de?

Tack så mkt :)

• Satfläsk

Tyrapaloma: Jaha okej. Var det något "fel" på honom?

Min kille utreddes och de konstaterade att han inte har några fungerande spermier. Jag tror väl inte att det har förändrats :P Fast jag vet ju inte, de kanske gör en utredning på honom igen iaf.

Svar på tråden Vi som ska börja inseminera 2012