Inlägg från: Suck och suck |Visa alla inlägg
  • Suck och suck

Ni som kan reglerna i Monopol!

*Om man köper det där Elverket, vad sjutton ska den som går på det betala???? Fattar ingenting av det som står på kortet. "Om du äger EN anläggning utgår hyran med 4 gånger det belopp som tärningarna visar"
    Vad då för belopp?? Vad ska den som går på Elverket betala?

*Ska man helst köpa de dyra gatorna och områdena? Hur mycket ska man ponera och se till att kanske ha kvar när man lägger ut? Är det för stor risk om man bara har 200 monopolpengar kvar?

*Vad är det folk betalar om de kliver på ens gator? Min dotter säger att man betalar det som står på baksidan av kortet, där det står "Intecknad för 160 monopolpengar" så då har vi betalat det till varandra (för så spelade hon med grannen)?

Jag måste förstå de här tre frågorna till att börja med iallafall.

• Svar på tråden Ni som kan reglerna i Monopol!
  • Suck och suck

Så om min dotter går på Diplomatstaden som jag har köpt, så betalar hon alltså den där summan Hyra: 28 monopolpengar ? Jösses, vi tog det där "Intecknad för  160 monopolpengar" som stod på baksidan av kortet.
    Vad betyder det där "Intecknad för 160 monopolpengar" då?

• Suck och suck

Va, ska man betala 28 monopolpengar om man står på Diplomatstaden och sen 900 monopolpengar om man står på Elverket? Så ojämnt kan det väl inte vara?

• Suck och suck
    sahara sahara skrev 2011-12-27 16:18:19 följande:
    Intecknad betyder att du kan vända kortet och få 160 monopolpengar av banken. Du äger fortfarande gatan, men du får inga pengar om någon går på den.
    Ok, om jag har dåligt med pengar gör jag så?
  • Suck och suck

Vi spelade helt åt fanders.

• Suck och suck
    Suck och suck skrev 2011-12-27 16:18:54 följande:
    Va, ska man betala 28 monopolpengar om man står på Diplomatstaden och sen 900 monopolpengar om man står på Elverket? Så ojämnt kan det väl inte vara?
    Eller jag menar då att man betalar 900 monopolpengar om man då slår 9 på tärningarna. Men så kan väl det inte vara relativt med summan?
  • Suck och suck

Men typ 900 kronor??? Så mycket har man ju knappt under spelets gång (Iallafall inte lillan och jag som betalade så dyrt för att gå på varandras tomter och gator då. ) Men jag tänker, man HAR ju bara 1500 från början då. Och man får ju bara 200 när man passerar GÅ. Jag tycker det låter lite mycket med så mycket pengar relativt till gatorna, men det betyder att de är lönsamt att ha Elverket och Vattenverket från början då?
    Vi höll på rätt länge ändå, trots att vi betalade så mycket 100 lapps monopolpengar till varandra.
    Sen hade jag helt plötsligt inte råd att betala mer och så slutade vi.
    Men hade jag kunnat inteckna några av mina gator till banken då först?
    (Att jag inte tänkte på det . Men då hade vi väl fortsatt hela dagen.)

• Suck och suck
    Mandy1981 skrev 2011-12-27 16:27:54 följande:

på baksidan av korten står det längst upp det som du måste betala för att köpa anläggningen / gatan. Under detta belopp står det beloppet man måste betala när man som icke ägare hamnar på denna gata / anläggning.

Nej så är det inte på vårt Monopol. Man betalar det som står på gatan ute på spelplanen.
    På baksidan av kortet står det där som jag kan inteckna gatan för till banken.
    Och på framsidan står det hyran då, som folk ska betala som kliver på min gata.
  • Suck och suck
    LiNdA med SaBiNa o JoPPe skrev 2011-12-27 16:31:46 följande:
    Vi måste ha olika pengar, men reglerna borde ju vara samma.

Vi har summor på kronor i vårat monopol.
    Men då måste det ju bli ex 9 monopolpengar för er.

För ni har inte 50 lapp, 100 lapp osv som vi antar jag? 
    Jo, vi har 50-lapp och 100-lappar och till och med 500-lappar.
  • Suck och suck
    LiNdA med SaBiNa o JoPPe skrev 2011-12-27 16:33:14 följande:
    Vi får 4000 kr när vi passerar gå.
    Men mitt spel är gammalt. 
    Oj då!
  • Suck och suck
    sahara sahara skrev 2011-12-27 16:35:41 följande:
    Men du, fick inte med reglerna med spelet?
    Jo, men jag begriper dem inte riktigt.
  • Suck och suck

REGLER:
    2) EN EGENDOM SOM ÄGS AV ANNAN SPELARE

Om du hamnar på en annan spelares egendom ska du betala hyra till ägaren enligt vad som står på lagfartskortet. Du ska inte betala hyra om egendomen är intecknad (lagfartskortet ligger med framsidan nedåt).

Tomt

Hyran för en obebyggd tomt anges på det aktuella lagfartskortet. Om en spelare äger alla tomter i en viss färggrupp och ingen av dem är intecknad är hyran det dubbla.
    Om tomten är bebyggd med hus eller hotell är hyran mycket högre - se lagfartskortet.

• Suck och suck
    Suck och suck skrev 2011-12-27 16:42:01 följande:
    REGLER:
    2) EN EGENDOM SOM ÄGS AV ANNAN SPELARE

Om du hamnar på en annan spelares egendom ska du betala hyra till ägaren enligt vad som står på lagfartskortet. Du ska inte betala hyra om egendomen är intecknad (lagfartskortet ligger med framsidan nedåt).

Tomt

Hyran för en obebyggd tomt anges på det aktuella lagfartskortet. Om en spelare äger alla tomter i en viss färggrupp och ingen av dem är intecknad är hyran det dubbla.
    Om tomten är bebyggd med hus eller hotell är hyran mycket högre - se lagfartskortet.
    Denna regel har ni hjälpt mig att förstå nu. Lite bättre.

Nu ska jag skriva upp vad som gäller stationer och statligt verk.
  • Suck och suck
    Station
    Hyran bestäms av hur många stationer spelaren äger.

Stationer 1 = Hyra 25 monopolpengar   2 = 50 monopolpengar      3= 100 monopolpengar   4= 200 monopolpengar
  • Suck och suck
    Suck och suck skrev 2011-12-27 16:45:30 följande:
    Station
    Hyran bestäms av hur många stationer spelaren äger.

Stationer 1 = Hyra 25 monopolpengar   2 = 50 monopolpengar      3= 100 monopolpengar   4= 200 monopolpengar
    Denna regel har jag också förstått nu.

Nu ska jag skriva vad som står för Statliga verk!
  • Suck och suck
    Statligt verk

Slå tärningarna och multiplicera resultatet med 4 för att ta reda vilken hyra du ska betala. Om ägaren har båda statliga verken ska resultatet multipliceras med 10!
  • Suck och suck
    Mirris skrev 2011-12-27 16:46:26 följande:
    r 3+6=9... 9*4=36 monopolpengar!
    Aha, kom på det just. Just det! Så blir det ju.
  • Suck och suck
    Mirris skrev 2011-12-27 16:46:26 följande:
    Är det "barnmonopol" ni köpt? Eftersom du pratar i "Monopolpengar" :) Köpte det jag oxå.. blev grymt besviken på pengarna måste jag säga :)

Vi verkar ha samma. Ja, jag tycker det är jättetrist med pengarna Jag hävdade först att det stod miljoner för min dotter. (Tyckte det lät urtrist med bara hundra kronor hit och hundra kronor dit Och så blev vi osams om det ) Men så säger vi iallafall monopolpengar (eller iallafall JAG säger det. Det står ju ett sånt där M som är överstruket! Jag klarade inte av att gå över till att bara slänga mig med några hundralappar hit eller dit.
    Det är ju det som är GREJEN med Monopol, att man är så himla rik.
  • Suck och suck
    Grande Rock skrev 2011-12-27 16:48:41 följande:
    3. står ganska väl förklarat på framsidan av korten vilken hyra som skall tas för obebyggd,1,2,3,4 hus och hotel. om samma spelare äger hela serien utan att ha byggt på den tas dubbel hyra.
    Jo, jag börjar begripa det där med vad man ska betala som står på kortet. Att det är hyran som man betalar som står angiven där. Tyckte bara det lät så himla litet 22 kronor för Vasagatan. Minns ju att det rörde sig om stora pengar när jag var liten .
  • Suck och suck

TACK iallafall Nu har jag lite mer klarhet i reglerna.

Svar på tråden Ni som kan reglerna i Monopol!