• Suck och suck

Ni som kan reglerna i Monopol!

*Om man köper det där Elverket, vad sjutton ska den som går på det betala???? Fattar ingenting av det som står på kortet. "Om du äger EN anläggning utgår hyran med 4 gånger det belopp som tärningarna visar"
    Vad då för belopp?? Vad ska den som går på Elverket betala?

*Ska man helst köpa de dyra gatorna och områdena? Hur mycket ska man ponera och se till att kanske ha kvar när man lägger ut? Är det för stor risk om man bara har 200 monopolpengar kvar?

*Vad är det folk betalar om de kliver på ens gator? Min dotter säger att man betalar det som står på baksidan av kortet, där det står "Intecknad för 160 monopolpengar" så då har vi betalat det till varandra (för så spelade hon med grannen)?

Jag måste förstå de här tre frågorna till att börja med iallafall.

• Svar på tråden Ni som kan reglerna i Monopol!
  • LiNdA med SaBiNa o JoPPe

Förr va det såhär iallafall, borde ju vara samma nu.

1. Du slår med täningarna och slår du exempelvis 3+6 så betalar man 900 kr.
    Äger du både el och vattenverket så tar man summan gånger 2 ( 1800 kr).

2.??

3. Man betalar summan som står efter hyra.
    Har du 1 hus så betalar du summan som står efter 1 hus osv... 

• Suck och suck

Så om min dotter går på Diplomatstaden som jag har köpt, så betalar hon alltså den där summan Hyra: 28 monopolpengar ? Jösses, vi tog det där "Intecknad för  160 monopolpengar" som stod på baksidan av kortet.
    Vad betyder det där "Intecknad för 160 monopolpengar" då?

• sahara sahara

Intecknad betyder att du kan vända kortet och få 160 monopolpengar av banken. Du äger fortfarande gatan, men du får inga pengar om någon går på den.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Suck och suck

Va, ska man betala 28 monopolpengar om man står på Diplomatstaden och sen 900 monopolpengar om man står på Elverket? Så ojämnt kan det väl inte vara?

• Suck och suck
    sahara sahara skrev 2011-12-27 16:18:19 följande:
    Intecknad betyder att du kan vända kortet och få 160 monopolpengar av banken. Du äger fortfarande gatan, men du får inga pengar om någon går på den.
    Ok, om jag har dåligt med pengar gör jag så?
  • Suck och suck

Vi spelade helt åt fanders.

• Suck och suck
    Suck och suck skrev 2011-12-27 16:18:54 följande:
    Va, ska man betala 28 monopolpengar om man står på Diplomatstaden och sen 900 monopolpengar om man står på Elverket? Så ojämnt kan det väl inte vara?
    Eller jag menar då att man betalar 900 monopolpengar om man då slår 9 på tärningarna. Men så kan väl det inte vara relativt med summan?
  • sahara sahara

Det var länge sen jag spelade monopol, men jag har för mig att det var dyrare att gå på elverket och stationerna, för där kunde man inte bygga något. Alltså, vanliga gator utan hus och hotell var billigare att landa på än elverk och stationer, men så fort man hade byggt på dem blev de dyrare. Typ. Men jag minns inte riktigt.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Mandy1981

på baksidan av korten står det längst upp det som du måste betala för att köpa anläggningen / gatan. Under detta belopp står det beloppet man måste betala när man som icke ägare hamnar på denna gata / anläggning.

det är bra att köpa de dyra och det är viktigt att se till att man får ihop hela områden. det är för stor risk att bara ha 200 kvar.

nu har jag hemma den tyska versionen, men om du laddar upp en bild på ett kort kan jag svara exakt på alla frågor.     

• Suck och suck

Men typ 900 kronor??? Så mycket har man ju knappt under spelets gång (Iallafall inte lillan och jag som betalade så dyrt för att gå på varandras tomter och gator då. ) Men jag tänker, man HAR ju bara 1500 från början då. Och man får ju bara 200 när man passerar GÅ. Jag tycker det låter lite mycket med så mycket pengar relativt till gatorna, men det betyder att de är lönsamt att ha Elverket och Vattenverket från början då?
    Vi höll på rätt länge ändå, trots att vi betalade så mycket 100 lapps monopolpengar till varandra.
    Sen hade jag helt plötsligt inte råd att betala mer och så slutade vi.
    Men hade jag kunnat inteckna några av mina gator till banken då först?
    (Att jag inte tänkte på det . Men då hade vi väl fortsatt hela dagen.)

Svar på tråden Ni som kan reglerna i Monopol!