• h8him

Sjuk- anledning för pappa att inte dyka upp för umgänge?

Ts, får han träffa barnet på egen hand eller är du alltid med?

• h8him
    Anonym skrev 2012-01-24 20:28:56 följande:
    Jag är alltid med men så ska det inte vara! Sa för ett antal månader sen det är bra om han börjar ha han själv dagtid så det knyter bättre band till varandra och då sa han ja och blev glad, sen uteblev han 5 veckor. och sen har det hållt på så varannan vecka. och nu har vi sagt igen att han ska ha honom själv men började med att utebli. o nu helt plöstlgit kräver han att ses fler dagar när han inte ens dyker upp den enda dagen han ska komma pga han "också har ett liv" säger han och inte kan anpassa allt efter sonen o boka upp den dan. Vaddå akn inte? jag gör ju det för att de ska ses! och jag har också ett liv men jag prioriterar deras tid tillsammans. önskar han kunde dyka upp varje gång och även lyckas ta honom själv så itne sonen blir besviken. nu lägger han som sagt det på mig att det är mitt fel de inte ses så mkt (när det är han som uteblir) för att de inte ses fler dagar. Är det rimligt att lägga ett schema på fler dagar man ska undra om han ska komma när han inte ens kommer den enda dagen han ska komma som sagt? Det tycker inte jag... han undrade hur många ggr han måste komma i rad för att vi ska utöka tiden, vilken fråga. då låter det som han kommer komma och sen utebli igen. Självklart ska han få vara med han fler dagar bara han ser till att komma. Jag tänker inte sitta o vänta och göra min son besviken för att han alltid ska krångla. Just nu anpassar vi oss efter hans aktiviteter och det är precis så han uttrycker sig, vad är ett rimligt skäl att jag inte ska komma? varför ens fråga, då låter man inte särskilt intresserad av att faktiskt göra det.
    Det låter problematiskt. Det är inte bra för barnet heller om han ställer in och det blir långt mellan umgängestillfällena.
  • h8him

Vägrar han skriva umgängesavtal kan du nästan inget göra mer än att erbjuda, skriftligen, umgänge En/flera dag/ar) i veckan men att du behöver veta senast t.ex en dag innan.På så sätt erbjuder du umgänge och han kommer om han vill. Passar det inte honom, blir det inget umgänge förrän nästa gång. På så sätt får han antingen acceptera ditt val av dag/ar eller gå med och skriva avtal i familjerätten eller stämma dig, men då blir det ändå schema.

• h8him
    Anonym skrev 2012-01-24 21:52:31 följande:
    Jo precis. Det är ju det att jag vill inte han nu ska ha en till extradag när han inte ens kommer första dagen. Han frågade som sagt hur många gånger han behöver komma i rda innan vi utökar med fler dagar och jag sa det var underlig fråga men några söndagar. börjar han dock sen igen hålla på att utebli varannan söndag kommer jag säga det att antingen har du en dag i veckan och kommer alternativt kan du ju ha en veckodag till och varannan söndag. (så jag ska slippa alla inställda söndagar, för d kanske han håller tiderna bättre om han är "ledig" varannan. Patetist han säger han vill ha sonen så mkt men tycker inte att aktiviteter på söndagar går i andra hand om han vill göra något.. suck. tyvärr kan jag ju inte bestämma han ska dyka upp han gör ju som han vill ändå, fruktansvärt irriterande o just därför jag inte vill utöka tiderna men då tycker han jag sviker sonen som sagt, trots att det är han som skiter i att ens träffa honom. Han vill bara ha fler valmöjligheter o dagar för att det ska passa han, men göra det jobbigare för mig som aldrig kommer veta om han kommer eller inte.
    Men bestäm en dag han får ha umgänge och tala om att han får börja sköta det innan ni ska diskutera utökning igen. Sen måste du be honom respektera ditt hem och din fritid. Han har ingen rätt att bara dyka upp när han känner för det och kräva att få träffa barnet. Skulle han själv acceptera att du tar med sonen och gör spontanbesök någon/några gånger i veckan? Eller skulle han tycka att det var besvärligt om han hade besök och ni dök upp?
Svar på tråden Sjuk- anledning för pappa att inte dyka upp för umgänge?