ZsaZsa skrev 2011-12-27 23:14:49 följande:
Av det här får jag intrycket av en mycket omogen pappa som gärna har rättigheter, men inte förstår att det också finns skyldigheter. Det är helt orimligt att både barnet och du ska sitta och hoppas och vänta på något umgänge. Snart kommer barnet att vara så pass gammalt att det blir besviket, men just nu tror jag snarare att det där skapar otrygghet. Kontinuitet och förutsägbarhet är oerhört viktigt för barn och särskilt för de små. Här finns ju inget av det.
Lite snuva är sannerligen inte orsak till att inte ta hand om sitt barn. Det gör föräldrar varje dag hela året. Eller tror han att andra lämnar in sina barn på barnhem om de är lite snuviga? Eller bakis? Eller bara inte orkar?
Nu är ju frågan vad du vill försöka göra åt saken. Man kan inte ändra på någon annan som du säkert vet, men man kan förstås lyckas väcka dem till att ändra vissa saker själva. Om du skulle processa för att han inte ska ha något umgänge lär du ju ha gott om bevis för att han inte är intresserad och inte sköter det umgänge barnet har rätt till med honom enligt vad ni tidigare kommit överens om eller fått genom dom. Troligen blir resultatet antingen att umgänget upphör, att det fortsätter som tidigare tills du drar igång ännu en process och då får slut på det eller att han vaknar till och börjar ta ansvar.
Ja han är fruktansvärt omogen.. och inte den klokaste heller. Jag har ganska länge nu funderat öve rom han har asperger pga flera orsaker, även om itne det hör hit. Men han är helt omöjlig att ha o göra med, fruktansvärt irriterande o sätter sig själv i första hand men låtsas som han bryr sig sååå himla mycket och det är sååå synd om honom som inte träffars itt barn så ofta (vilket problemet ligger hos han!)
Har påpekat innan att man måste även vara förälder då barn eller förälder är sjukt (såvida han inte verkligen är sängliggandes, då förstår jag man inte orkar. eller om sonen är jätte febrig o sängliggandes, men kan de stå, gå, prata och "Funka som vanligt" med förkylningssymtom, då anser jag man kan komma. Men som sagt, inte ens det är ju sant men det är ju inget jag kan bevisa. man kan omöjligt vara sjuk typ minst 1 gång/månad. Han ska hela tiden byta dagar också och det tycker han jag ska anpassa mig till för att jag har han hela tiden och han träffar honom så lite! men det är ju faktiskt han som uteblir. familjerätten när jag frågade sa att jag inte har skyldighet att byta dagar hit o dit men gör det ibland ändå för att han ska få se sin pappa trots allt. bara så less...
Känns som bara jag har skyldigheter och han inga alls! han begär saker o ting men han "offrar" inte sig sälv ngt. han dyker upp då det passar han känns det som.
Men iaf.. när jag påpekade man är förälder även när barnet är sjukt eller han så fick jag ju höra att "jag kommer inte för ts bästa, så han inte blir sjuk. det är ju bra man kan göra såhär om man är separerade" och är t sjuk så heter det att "han inte har råd att bli sjuk o vara borta från jobbet"