• NICU

Vi som väntar smått i September 2012

Love78 skrev 2012-07-19 11:31:48 följande:
    BM idag!! 31+0 v 32

Hb 138 ( Äter tabl var 3:e dag )
    Blodtryck 110/70
    Hjärtslag 145
    Hade bara gått upp 1,5 kg sen sist
    Men bus fia hade vänt sig och lagt sig i tvärläge med huvudet uppåt! Hoppas verkligen hon vänder sig snart.. Min första dotter vände sig aldrig Lite nervös är jag allt! Bm tyckte också att om jag fortsätter att ha jobbiga sammandragningar så ska vi ringa och åka til FL för en koll!!
    Hoppas att bebis vänder sig! :)
    Jag har bara gått upp 2 kilo TOTALT, så 1,5 kilo sen sist tycker jag låter bra? :)
  • NICU
    Edds skrev 2012-07-20 09:24:08 följande:
    jaa ! För jag tänker som om familjen skall komma och hälsa på på BB tillexempel då vill jag absolut att de ska vara rent och friskt ! Ja och beroende på hur hela vår familj och bebisen mår såklart efteråt ! Men sen såklart får det ju inte gå till överdrift. Lite smuts har man aldrig dött av, men just när de är så små och nyfödda och rena och ömtåliga då vill jag inte utsätta för onödig risk...

som sagt min lillebror fick ju RS viruset av mig och min pojkvän när han var bebis, det kändes förjävligt !
    Usch och fy för RS - jag har extrem respekt för det hemska viruset =(
  • NICU
    TheFamily skrev 2012-07-21 23:34:33 följande:
    Och där åt jag en halvliter laktosfri glass med banana-split smak.....
    Vågar nog inte ställa mig på vågen imorgon :(.
    Haha, sötlök! Käka det du känner för ;)

Senaste dagarna har min middag kommit upp. Idag bjöd jag Pyret på två smörgåsar till frukost. Med ost.
    Jättegott. Tyckte jag. Men Pyret är väldigt otacksam tycker jag, för precis innan jag skulle åka och jobba kom det upp med en kaskadkräkning.
    Så idag har jag fått i mig ½ kebabrulle på jobbet. MUMMA! Och nu moffar jag lite jordgubbar med mjölk ;)

Och i veckan ska vi bli ännu onyttigare, för då är det ju fiiiiiika!!! ;)
  • NICU
    TheFamily skrev 2012-07-22 09:07:56 följande:
    NICU: nu har jag nog missat nåt...har vi bestämt date du och jag och Sara?
    *snurrig* är nog inte hemma i veckan förutom mån tis....Kramis
    Nääää vi bestämde inget, sa den här veckan bara ;) Annars är det lätt att glömma, gravidminne du vet ;)) Kramis
  • NICU
    Choccolat skrev 2012-07-22 11:11:04 följande:
    En lite märklig fråga kanske.. Bebisar som föds med ds, ser man det direkt eller hur märks det?
    Det är inte alltid det syns, speciellt inte för det "otränade ögat". Vi som jobbar med dem ser ganska tydligt och misstanke kommer oftast vid första anblicken, sen tas blodprover för att diagnostisera. Oftast ser man det på fyrfingerfåra, korta fingrar, låga öron, bred nackspalt och ögon.
    Edds skrev 2012-07-22 11:45:34 följande:
    jag trodde de kanske kunde se de på UL ? Om nack spalten var annorlunda? Men jag kanske har missuppfattat det ?

kanske någon har ett bra svar, för det var precis samma sak jag låg och tänkte på här för ngn dag sen
    Nej, det ser man inte på UL. Det syns om man gör ett KUB/NUPP-test för att bedöma riskerna. Men annars syns det inte på UL.
  • NICU
    Choccolat skrev 2012-07-22 17:02:30 följande:
    Tack Nicu! Hur läggs det fram till föräldrarna..? Och när? Säger man direkt att man kan misstänka något, eller får man leva i sin bubbla om att allt "gick bra" i ett par timmar fö att sedan berätta? Eller.. Hur går det till? Och jag menar nog även andra typer av specialkvaliteter.. Som kanske inte är uppenbart för oss som inte vistas bland nyfödda så ofta..
    Oftast upptäcker man det när man gör läkarundersökning (om vi "barnfolk" inte kallas ner för åtgärder från början, för då brukar vi se barnen ordentligt väldigt tidigt). Oftast har barn med DS och andra syndrom bland annat kombinerat hjärtfel och man kan höra ett blåsljud. För att vara på den säkra sidan görs då ett ultraljud på hjärtat och då brukar vi också berätta om våra misstankar, men att man måste ta blodprover och vänta ett par dygn tills svaret kommer och det är definitivt.
    Om vi har SVAGA misstankar så brukar vi diskutera tillsammans hur vi ska lägga fram det, sen går läkare och spec.sköterska in och delger det till föräldrarna.
  • NICU
    Skoogish skrev 2012-07-22 22:59:26 följande:
    Låg och försökte sova, men kunde inte och då insåg jag att jag var irriterad.
    Min sambo var på bröllop igår och det var hans syster syster som gifte sig. Hon är gravid i 4:e månaden. Inget konstig med det, jättekul för henne och allt det där. Saken är den, som gjorde både min sambo och hans syster chockade, att hon dricker. Alkohol. Kvällen innan bröllopet drack hon nästan en hel flaska vin själv. På bröllopsdagen drack hon flera glas champagne, vin och en massa olika groggar. Systern försökte ju säga något om det men svaret var "Äsch, det är inte så farligt." Hon har inte slutat dricka under någon period av graviditeten.

Detta är min egna personliga åsikt, men jag tycker inte att det är okej! Om man inte kan avstå från alkohol, ens i 9 månader, då är man inte heller mogen att ha barn. Att medvetet utsätta ett barn för risken för sjukdomar och missbildningar bara för att man inte vill missa att "ha lite kul", det är helt... Usch!
    Och, så klagar hon konstant över sina krämpor och hur jobbigt det är att vara gravid och synd ska man tycka om henne, också. Fy fan...

Var tvungen att skriva av mig. Hoppas ingen tar illa upp, detta är som sagt min åsikt.
    Men var det inte alkoholfritt då? Eller hade hon bytt ut det mot alkoholfritt för att inte väcka misstankar om graviditet? Så har min vän gjort när hon inte ville avslöja sin graviditet.... Annars är det ju fruktansvärt! Det finns ju inte ord som räcker till för att beskriva vilken "misshandel" det är att utsätta sitt ofödda barn för alkohol?! =(
  • NICU
    FrokenPilla - man brukar alltid få förfrågan om att försöka föda vaginalt i säte, men de rekommenderar det inte.

Skogish - jag hade blivit skogstokig... att dricka under graviditet och amning är ju inte alls att jämföra. Galet.

Starstruck! Jag skulle anmäla läkarens bemötande och skriva ett brev till förlossningen. Sådär får det inte gå till! Jag är också överviktig innan jag blev gravid. Gick upp 20 kilo på 2 månader pga sköldkörtelsjukdom som inte gått att få bort genom varken träning eller diet. Ska man då vänta bara för att man är överviktig, när tiden rinner iväg? I don't think so. Man får ju vara glad att man kan bli gravid och att kroppen orkar med! =(
  • NICU

Nu är det 9 veckor kvar till BF. Nästa vecka (vecka 32+0) är en milstolpe för mig - då är lungorna så gott som färdiga och Pyret klarar sig bättre om h*n föds! Jippie - inte så långt kvar nu! :)

• NICU
    Frokenpilla skrev 2012-07-23 12:16:57 följande:
    Nicu: Vet du vad riskerna är med sätesförlossningar? Varför man helst inte vill göra det? har fått intrycket av att de flesta sjukhus inte tar i en med tång om man vill föda i säte...
    www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/17862/2009-12-11.pdf
    Sidan 39.

Däremot handlar det mycket om vilken gynläkare som har jour och om han/hon bedömer att det är okay att föda vaginalt - det är annars upp till föräldern om man vill försöka eller inte, på de flesta sjukhus.
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012