• NICU

Vi som väntar smått i September 2012

Läser om amning etc... och måste "puffa" för bröstmjölksdonation!

Har ni mycket mjölk, är friska och inte äter tabletter som påverkar amningen - så ta kontakt med neonatalen eller BVC eller BB i eran stad och hör med villkoren. Man får oftast hyra pump gratis och får ersättning (en liten summa för besväret) men det är GULD värt för alla småttingar som föds innan vecka 32 - som inte har någon annan man som de kan få än donerad bröstmjölk!

• NICU
    Frokenpilla skrev 2012-08-22 19:15:02 följande:
    Nicu: Jag har faktiskt tänkt donera om det nu fungerar bra och så. Hade sjukt mycket bröstmjölk sist..hela frysen full, slängde tom ut i vasken!
    Oj! Har du så mycket gör du en toppengärning genom att donera! :)
  • NICU
    IdaVasterflo skrev 2012-08-22 20:18:56 följande:
    Det är så himla synd att det inte finns någonstans att donera mjölk till i min stad! Jag hade lätt kunnat donera en massa mjölk förra gången jag ammade. Har även en vän som nyss fått barn som har väldigt mycket mjölk och känner det samma. Men man kan ju inte hålla på åka över 10 mil för att donera mjölk.. 
    I vårt landsting (VG) så samlar lab-bilen upp donationsmjölk på vårdcentralerna runt omkring så att donatorn inte behöver åka. Gör de inte så där du bor?
  • NICU
    IdaVasterflo skrev 2012-08-22 20:44:58 följande:
    Har aldrig hört om att de gör det. Men jag måste fråga i morgon!
    NeLe skrev 2012-08-22 21:43:41 följande:
    inte jag heller... hmmm, trodde man var tvungen att åka in till sjukan för det..

Hos oss så gör vi så att mammorna som donerar ska slippa krångel och då kan de lämna både flaskor, frysväska, pump och allting på vårdcentralen där de bor. Jättesmidigt! :) Så hör med er donatorbank!
  • NICU
    Dag och natt skrev 2012-08-23 20:30:18 följande:
    Tittade på tv precis och såg en massa goda ostar - ni vet såna man inte får äta just nu! Jag längtar så mycket efter att få äta riktigt goda ostar igen, men så kom jag att tänka på det och amning, hur funkar det, är det nån fara att äta alla "farliga" ostar även när man ammar? 
    Det är ingen fara att äta när man ammar. Jag får däremot ALDRIG äta det för jag är allergisk mot mögel (jävla skit - det är ju så gott!!)
    Edds skrev 2012-08-23 20:32:56 följande:
    dag och natt: Jag tror inte det är någon fara... men jag vet inte ? tycker det är så svårt detta, hur vet man vad man kan äta när man ammar , kan man äta vad som helst ?

En sak jag undrar över är om man kan tattuera sig när man ammar ? Någon som har erfarenhet av det? Jag började nämligen på en tattuering bara någon vecka innan jag fick reda på att jag var gravid, så jag har ju en halvt ofärdig tattuering som jag börjar bli less på, på armen :P
    Man ska vara lite försiktig med andra saker när man ammar, som jordgubbar (tur att det inte är säsong längre), gasig mat (kål, broccoli, blomkål, lök etc) och päron, blåbär m.m. som kan skjutsa på bebisarnas magar... Choklad kan också påverka (men allt går att äta i måttliga mängder)

Tatuering är inget som ska vara farlig under amning, själv har jag väntat med att tatuera mig igen eftersom det är farligt när man är gravid, men kommer att försöka göra det under hösten/vintern

• NICU
    Smurfan87 skrev 2012-08-24 15:53:29 följande:
    Tack för era tankar!
    En stor kram till er!! Finns inga ord som räcker till Hjärta
  • NICU
    Smurfan87 skrev 2012-08-25 13:35:15 följande:
    Hjärtat hade bara stannat de visste inte än varför. Men alla prover som finns i denna värld tror jag är tagna men det är inte säkert vi kan få reda på varför. Isf blir det plötslig spädbarnsdöd, vilket tydligen kan ske även innan födseln. Jag känner dock att jag tror att det blev någon propp av något slag.

Livet känns rätt tungt just nu och som att varför kan man aldrig få vara lycklig. Tog oss 3,5 år att få bli föräldrar men det ligger ändå ingen i spjälsängen. Något jag är stolt över är hur vi ändå tog oss igenom förlossningen och att man fann kraften till det. Kroppen skötte sig själv känns det som och jag tackar något där uppe att det ändå gick så snabbt och att jag ändå inte sprack något speciellt. Och att det hände nu och inte om ett par månader när man hade fått vänja sig med att ha henne hos oss. Hon var väldigt vacker!!!
    Smurfan, det gör ont i hjärtat när jag läser vad ni måste gå igenom. På något sätt så orkar man sig igenom det hur helvetiskt jobbigt det än är - har träffat många föräldrar via jobbet som fått gå igenom samma sak. Men fy vilken orättvis värld vi lever i! Jag hoppas att ni tar hand om varandra och om du vill får du gärna skriva om du vill ha stöttning! Förstår att det känns jobbigt för dig att kika in i tråden och läsa om alla oss som väntar på våra små när man själv inte vill annat än att ha sin lilla M hos sig. Massa stora kramar till dig/er! Hjärta
  • NICU
    Tinials skrev 2012-08-26 14:01:37 följande:
    Eiramis: Jag hade på mig bygel BH en längre tid igår så det kan nog stämma. Finns det något man kan göra? Min pappas fru rekomenderade en varm dusch och massera knölen. Ska man kontakta BM om det inte går över efter några dagar?
    Framför allt - håll tuttarna varma ;) Men en varm dusch och massage från armhålan och utåt brukar göra susen. Ev. lägg en varm vetesäck på :)
  • NICU

Det där med färdknäpp är ju kul... hur sjutton ska man få till det när jag har sån foglossning att jag inte ens kan få på mig trosorna själv?

• NICU
    pepitaz skrev 2012-08-29 21:48:55 följande:
    Hej hej, är i v. 35+ 4 läääääängtar enormt mycket till att föda, har haft illamående dom första 4 månaderna samt foglossning som kommer och går.Och nu börjar tröttheten slå till igen..och plus i kanten har jag blivit förkyld....e det bara jag som gnäller? ;)
    Nädå, här är en till!! 36+1 idag - har spytt sen vecka 5 och har fått sån foglossning senaste veckorna att jag är heltidssjukskriven och har bälte och kryckor och kan knappt gå. Men nu är det inte långt kvar!!
  • NICU
    pepitaz skrev 2012-08-30 02:40:35 följande:
    NICU: lider med dig...hehe, i min första grav så var det nästan som en dröm, alla sa att jag lyste, jag åt vad jag ville, gick knappt upp i vikt och mådde helt enkelt underbart..trodde att det skulle bli lika dant. But no..när ska du föda? 25?
    24:e - så förhoppningsvis är det inte så långt kvar Gärna 1-2 veckor bara
    Ja, här känner jag inte att jag "lyser" alls - speciellt inte de första 5 månaderna när jag kände att jag kräktes konstant och luktade därefter - numera kräks jag bara en eller två gånger om dagen men mår illa konstant istället - men det är liksom lättare på något sätt?
  • NICU
    beccagranen skrev 2012-09-02 18:28:30 följande:
    Det ser värre ut än det är. Var och hälsa på systersonen 3tim efter födseln, och han blev uttagen med klocka (troligen axlarna som fastnat lite på väg ut). Han var precis som på bilden om huvudet, redan dagen efter så var det värsta borta, mer en upphöjning som var blodfylld. Tog ca 1,5v innan det vart helt borta. Men det är bara en blodansamling som lägger sig. Trots klockan behövde syrran aldrig sy något, och barnet vägde 4,2kg! Så det ser och låter nog värre än det är =)
    Näe, det försvinner ju efter någon dag/ett par dagar, men tänk vad ont det måste göra? :(
  • NICU
    naggym skrev 2012-09-03 07:00:23 följande:
    Fick en pojke 1/9 21.26 3590g och 50cm! :) allt gick bra..
    Grattis här inne också! ;)
  • NICU

BF har kommit och passerat :)

Håller bara till inne i Facebookgruppen numera - mycket lättare att lägga upp foton/filer etc där inne :)
    Hoppas att ni som inte har hittat in kan komma in där också!

• NICU

Vad roligt att trilla in här ibland och kika nu när vi alla finns på FB istället ;)

• NICU
    StarStruck skrev 2013-08-21 23:35:49 följande:
    Säkert ingen av er som läser men om någon gör det så har V blivit utredd och hennes problem satt inte i magen som läkarna först trodde och hon är inte allergisk heller, vi har alltså inte fått någon förklaring på vad som är fel. Vilja blir dessutom storasyster i feb :) tänker på er! Kram
    GRATTIS!!! Vad spännande!!! :)
  • NICU
    SophiaSundgren skrev 2013-09-12 11:25:09 följande:
    Hej Malin! Vi saknar dig också!!! Kom tillbaka till gruppen på FB! Hur mår du och lillen? Kram
    Säger det samma Malin - kom tillbaka!! <3 Vi saknar dig!
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012