• Edds

Vi som väntar smått i September 2012

Jag tror som lovis83 att det är mer vanligt än ovanligt att inte känna ! Som sagt, min mamma och svärmor är inte de enda som tror att jag är längre gången.. vi får se om 2 veckor =)

Inatt drömde jag för (5:e gången!!!) att de var en pojke i min mage. De flesta gånger har han legat i min famn och gnytt och varit helt underbar, inatt var det från RUL och det var tydliga bilder på att det var en pojk. Jajamensan, undra vad det är som påverkar mina drömmar? Något undermedvetet? Det är ju inte så att jag önskar en pojke helst, vare sig vad det blir så blir jag den lyckligaste mamman i världen ! Men nu känns det som om jag är helt inställd på att det är en vild pojke där inne !

• Edds

fijalija: Ja det blir som ett överkast till sängen, men skall även sy dit ett vitt fleece bakstycke så man kan linda in sig i den som en myspys filt :)

sambon tycker dock den är lite för "flickig" bara för att jag har rosa i den, resten är ju blått, brunt och vitt :D Han tyckte även att jag köpte för "söta" kläder, har ju varit och handlat lite bodys igår, så han satte sig bestämt och började googla "rockiga bebiskläder" och frågade snällt om inte han också fick köpa lite kläder till bebisen :)

Så söt, jag sa du får köpa precis vad du vill ! jag kan ju heller inte låta bli att köpa så små söta gullidutt plagg när jag ser dom, så mer än gärna !! Så jag gissar det kommer hem någon body med motörhead och Panthera tryck på snart :D

• Edds

lycka till på RUL idag alla, snart börjar det trilla in massvis med UL bilder i bildtråden gissar jag :D häääärligt vilken milstolpe vi nått tjejjer !

• Edds
    FijaLija skrev 2012-04-04 13:08:18 följande:
    Edds: smart! :D Ja man får ju härda ut det tråkiga så blir ju resultatet sååå fint sen! :D Nej men åååh vad söt! :D Jag älskar rock och rockiga kläder :D Nu har jag virkat ett par "skor till dockan också :) Ska se om jag kan knåga ihop en klänning så blir nog dorta lyriskt glad :D
    ja verkligen det kommer bli superfint, jag ska också göra ett par skor sen när denna är klar men har lovat mig själv att avsluta det jag börjar med, annars blir det bara en massvis med ofärdiga grejer !
    idamarja skrev 2012-04-04 12:12:38 följande:
    Vi bor utanför Karesuando, om det säger dig något :) Ja alla säger så där, att dom inte hade klarat sig utan körkort, men det gör man också om man väl måste. Vi är båda födda i trakten och är dessutom renskötare så det har aldrig varit något tanke på att flytta. Håller med dig om att det känns bra att barnen ska få växa upp i en fri och trygg mijö. Promenadväg till skola o dagis har vi inte, men det klarar man sig utan också :) Enda stora nackdelen är som sagt avstånden till sjukvård, speciellt när man väntar barn och har ett allvarligt sjukt barn som behöver mkt akut och planerad vård, vi har 18 mil till Gällivare och det är där närmaste barnavdelning och BB finns.

Men ingen har tvingat oss att bo här, och planering och framförhållning är viktiga saker, i synnerhet när mobiltäckningen inte är helt 100 överallt. Det låter väl säkert jobbigt och eländigt när man skriver det så här, men hade vi inte velat bo här så hade vi ju inte gjort det, fördelarna övervinner solklart nackdelarna :) 
    jajamen jag vet var det är :) Och jaaa jag håller verkligen med om att fördelarna är hundra gånger bättre än nackdelarna !! Annars hade man inte valt att bo utanför  :)

Vilket datum har du BF? ska du gå någon föräldrar grupp? vi kanske blir grannar på BB hehe
  • Edds
    Nelliepop skrev 2012-04-04 14:44:25 följande:
    just nu ger jag upp. Jag vet att jag är löjlig..

För en tid sedan berättade jag att min gubbe ska iväg på kurs 50 mil här ifrån.. Idag kom tiderna. De kommer vara borta 2 nätter i stället.. De kommer åka onsdag 18,00 o kommer hem sent på Fredag kväll... Jag får panik känslor över detta... Vet inte riktigt varför heller??? Jag bara gråter o gråter...  Vad ska jag göra????
    hur känns det när du tänker på det ? Jag klarade inte av att åka ner till skolan, hade varit borta i 4 dagar, men jag klarade inte av det (just för att jag var gravis i v 15 då).. jag ville verkligen inte bort från min sambo och HAN ville absolut inte att jag skulle åka..

det handlar nog om alla känslor kring bebis och allt, man känner att man behöver varandra. Om han nu verkligen måste åka så får vi stötta dig här :) de 2 dagarna går förhoppningsvis jätte fort, även om det känns som en evighet. och kanske ni kan prata via skype eller något?

Kram på dig, jag vet hur det känns !!
  • Edds
    idamarja skrev 2012-04-04 17:52:56 följande:
    Jag har BF 15 september enligt nuvarande beräkning men ska på nytt ul nästa vecka så då kanske det blir något korrigerat. När har du BF? Nej jag ska inte gå någon föräldrargrupp, allt sånt är ju i stan och det blir för bökigt, känner inget behov av det heller :)
    okeej jag har den 6e september än så länge vi får se vad de säger på RUL som jag har om 12 dagar =)
  • Edds
    TheFamily skrev 2012-04-05 08:42:47 följande:
    Nähä....då har man gått NER i vikt igen.
    Nu vill jag höra om alla er som inte gått upp nåt....börjar bli orolig! Bm säger att det är ok. Men alla verkar ha gått upp iaf 2-8 kilo vid det här laget....och jag ligger fortfarande på minus :(. Äter som vanligt, mår inte illa.
    Snarare att jag den senaste veckan moffat ordentligt med godis och annat...
    Suck....nån?
    försök få i dig keso och avokado och nyttiga fetter, och näringsrik mat ! Vet inte vad du skall göra, men din BM borde väl ha åtminstone någon ide vad du skall göra eller om det finns något du kan göra?

godis sätter sig däremot inte såpass på kroppen.. då är det bättre att äta bra för bebisen tror jag...

jag däremot som gått upp 7 kg, har gjort det trots att jag tränat och ätit nyttigt och näringsrikt... gör gräddiga maträtter ! vi har grädde i allt nästan, och så äter vi inget socker, det mår iallafall jag bra av =)
  • Edds

TheFamily: såhär kan ungefär en dag se ut för mig med måltider (främst nu när jag är gravid annars är jag inte lika duktig med lunch):

frukost:
    En tallrik med fil/flingor eller frön (solrosfrön/linfrön)
    1 kopp the
    2 kiwi frukter
    1 hårdbröd med kaviar och ägg
    folsyran
    1 glas mjölk

Lunch:
    Oftast något vi lagat kvällen innan eller fiberhavregrynsgröt
    idag skall jag äta kasslerlåda med ananas, ris och gräddsås, paprika/lök/broccoli grönsaker

Mellanmål:
    The och skorpor med ost
    keso och avokado eller
    ex. smoothie bär, frukt, yoghurt.

Middag:
    Idag skall jag tex. äta korvstroganoff och ris (fiberris) även detta i en gräddig sås.
    vi använder massvis med kryddor och kött. kött och potatis !! skit bra

Sen är jag inte dessmer hungrig eller sugen mer på kvällen utan det kan räcka med ett glas mjölk, och godis/sockersug har jag aldrig..Men oftast äter jag som mest på morgonen såklart, och mindre mot kvällen, blir mätt jäkligt fort till middagen så det känns ibland som om jag inte får i mig tillräckligt på kvällen, men det verkar räcka ! 

Kanske du kan få kontakt med någon dietist som kan ge dig ett bra mat schema så att du VET att bebisen får i sig tillräcklgt och så att din kropp orkar , för det är ju jätte viktigt !

• Edds

jag hoppas att det löser sig och så länge du och bebis mår bra så är det ingen fara !!

Jag äter folsyran än, äter aco kvinna nånting och omega .. ska göra det även tills jag ammar

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012