Inlägg från: ThereseS80 |Visa alla inlägg
  • ThereseS80

Vi som väntar smått i September 2012

Måste skriva av mig. Kanske nån som läser när ingen lyssnar.
    Är så trött. Gått in i vecka elva idag tror jag. Och ja blir bara att må sämre och sämre och tröttare och trättare.

Jobbar och sliter som en tok och får inte vara hemma för de finna inte personal som kan gå in flr mig. Chefen är sur hela dagarna och ja försöker orka med och göra allt och lite till men de duger tydligen inte. Jag jobbar och sover numera. Inne på dag 6 i rad idag och har 3 kvar innan 4 dagars ledigt. Bara gjort 21 timmar på lördag söndag.

Sen är ja så arg att ja inte får VuL vill se om de är nått där inne och om hjärtat slår. Inskrivning imorgon men ja vill då verkligen inte dit. Men är väl nödd och tvungen.

Jobbiga är att ja mår skit både fysiskt och psykist. Trodde de skulle kännas kul att vara gravid. Självklart vet ja med mig att man är trött och mår illa och att alla har olika men trodde de skulle börja avta nu men här blir de värre.

Fattar inte att min man står ut med mig. Jobbar sover äter. Jobbar sover äter.. Orkar inget annat. Hemmet har ramlat ihop skitigt och äckligt och ja som är pedant och stor städar 2 gånger i veckan har inte rört dammsugaren mer än 1 gång förra veckan. Nej usch hoppas de vänder.

Nu måste ja sätta på mig kostymen och dra till jobbet jobbar 15-23.15 idag. och resten av veckan. Öppna ons-sönd förra veckan. så 9 dagar nu då.

Ibland önskar ja att ja hade ett annat jobb fast ja älskar mitt jobb som fan. Men just nu vette fan. igår längta ja tills ja skulle få gå hem och vara mamma ledig och de är inte jag. För ja hatar att vara hemma och inget göra. Ja älskar att jobba. Och har alltid gjort. alltid varit den som ställt upp och jobbat extra och haft mig trots att ja nästan gör heltid redan själv men nu vill ja inget ja känner inte igen mig själv.

Jag älskar mitt jobb men sista veckorna vet ja inte va som blivit.

Men nu är de bara att ladda upp sig och dra. Och ja imorgon Inskrivning innan jobbet.                   

• ThereseS80

Jag ska göra min första glukosbelastning imorgon. Har gjort de förr men då va ja inte gravid. Har en gång i tiden haft diabetes2 men blivit fri efter vikt nedgång på 45 kilo. Men eftersom ja nu är i vecka 13 och gått upp 22 kilo fast ja inte kunna äta nått så tycker dom att ja ska göra 2 st och första imorgon bitti. De är de vidrigaste ja vet men va gör man inte för sitt under i magen =) Vill ju vara gravid och få ut ett knyte som mår bra. =) Nu börjar ja bli piggare iallafall och idag ska ja åka och berätta för några mer släktingar. =) Nu kan ja inte dölja de längre. Är stor redan och ska ha i början på sept va vi vet. Inte gjort nått UL än. Bara väntar och väntar på de. Så ja hoppas att allt är som de ska där inne.

jag drömmer med jätte konstigt på nätterna. och lever mig in i de verkligen så ja tror de är sant med.

lycka till alla.

de enda ja tycker är tråkigt med att vara gravid nu är att ingen annan i min närhet är de. verkligen ingen så har ingen nära mig som ja kan dela detta med och sen kanske vara hemma samtidigt med och umgås med

kram      

• ThereseS80
    Edds skrev 2012-02-24 03:13:52 följande:
    Halloj allihopa, förmodar att jag är den enda vaken nu.... min sambo blev ut ringd på jour så jag kunde gott inte somna om... såklart, för jag sover ju fruktansvärt dåligt, och kissar väl sådär 711 gånger per natt.

Nåväl, här får ni några kluringar att svara på till imorgon bitti:

1. När ni har sex, går det så långt att ni får orgasm? Jag har varit lite tillbakahållsam när det gäller mina orgasmer för att jag varit "rädd".. men igår lät jag det gå hela vägen så att säga, och jag fick såååna sammandragningar i livmodern... Kan detta vara farligt? och ska jag inte "vilja" få org på hela graviditeten pga detta? :(

2. När ska ni skaffa gravid försäkring? och hur vet man vilken som är bäst / sämst / är gratis bra?

3. Hur vet man att man ordnat allt innan bebisen kommer? Som försäkringar, pengar i tid, och resten,, allt nytt som kommer upp med tiden. Sen går jag vidare till hur många dagar jag skall ta som föräldraledig och ska bebis vara hos dagmamma, på dagis eller hos farmor? hur skall jag inreda rummet, och kommer vi bli klar med vårt hus innan ankomst? Namn, när börjar man fundera på namn och vad händer om man inte kommer på ett bra namn? Hur ordnar man ett fint hemma dop? och kommer Älskling fria innan nya familjemedlemmen?

3. Jag låter ju nästan som en förstföderska med panik... Ligger ni (som ni kanske märker att jag gör, just nu) halva nätterna och funderar och tänker och kommer på saker ni måste göra (som jag skrivit ovan) eller diverse tankar, som inatt vaknade jag och insåg även att jag ALDRIG bytt en bajsblöja. Detta kommer ju absolut inte vara några problem, men det var bara en tanke som slog mig och jag låg och filosofera om det under en lång stund. .....

kanske är detta normalt, och bara en början på en ström frågor som kommer slå mig under denna tid innan bebis kommer??????... jag som trodde jag var påläst !! :)

och svar till

Jag kommer köpa en splitterny från affär, jag vågar inte köpa en begagnad då man inte vet säkert vad den varit med om. Min sambo köper till och med en ny bil åt mig så jag ska köra runt i en säker kärra ... då han inte litar på "små" bilar.....

Hej

Namn har ja klart redan men de har ja haft i många år. Men mest varit en dröm för ja kunde ju inte få barn. Men va ja vet nu är ja gravid. Får ju vänta till UL. Ja tror inte man ska fundera så mycket ja vet de är svårt men allt faller på plats ändå de är ja säker på.

Gällande gravid försäkring så har ja skaffat de gäller från vecka tio på mamma och vecka 20 på barnet tror ja de va ja tog folksam för vi har allt där redan och ja betalade en engångs avgift på 1050 kr för bästa skydd.

Sen har vi fått höra av andra att man ska efter halva graviditeten typ kontakta FK och  tala om att man är blivande föräldrar så dom kan starta processen. tar ju dom hur lång tid som helt att skapa beslut så har man då tur är de klart för både mamman och pappan när barnet födds så man får igång sina pengar fort annars kan du blil utan hur länge som helst och de har man ju inte råd med.

ja tror personligen att dagis är bäst att ha sitt barn på. mest stimulans och dom får lära sig mera med att visa hänsyn till andra i större grupper än hos dagmamma eller far och mor föräldrar. dom behöver stimulansen för att utvecklas.

sen är de svårt att hitta ett dagis men trivs med och som är skapligt nära där man bor men de går .de tror ja.

ja är först föderska och ja känner mig trygg med att ta de lungt fast de är sjukt jävla svårt ja har turen att vi ska flytta u maj så ja kan inte inreda nått eller handla nått än. min räddning     

• ThereseS80

Många skriver om barnstol och ja tycker man sa köpa ny. För då vet man att de inte varit krockad. Eller köpa av en nära vän som man litar på eller släkting. Ja ska nog ta över min kusin om dom inte krockar fram tills ja ska ha den. Deras 3 månaders sitter i den nu. Men annars blir de ny. Dom kostar inte så mycket och tror att säkerhet är värt pengar.

Jag har inte handlat nått än. Mer än faktist en barnvagn som kommer nästa vecka. Vill inte handla de nu. Vill inte handla nått förens i juli augusti igentligen men fick en helt ny för 1499 kr med allt ja vill ha. Och så klart kombi vagn. Med regnskydd och myggnät och väska och åkpåse och 4 som ja förstått bra hjul inga svängbara. Bra ställning av fot och rygg stöd och man kan välja håll med handtaget och ja så var den blåTurkos och grå och ja ville ha blåturkos och svart eller grå ja jag kunde inte låta bli. behövde inte betala frakt heller.

annars har ja inte tänkt eller handlat nått. de kommer sen. efter flytten =)    

• ThereseS80

ingen sovmorgon. tänk om man kunde få sova när man får. ska ju jobba ikväll igen. men nej då men hinner ja ju njuta av de fina vädret iallafall. kör 15-23,15 hela helgen... skönaste helgen. nästa helg är de 06-16 hela helgen ensam. men den går. men nu är den jobbig när man inte kommer på toa. men men ja biter ihop. vill ju jobba. =) ja hoppas kunna jobba fram till sista dan. typ =) har ett tungt jobb där man står hela dagarna men ja tänker kämpa för att jobba så länge som möjligt. =)

Håller på att bli förkyld med. De hade ja ju inte planerat =) men men bara bita ihop. 

Annars väntar ja på att man ska känna sig gravid känner mig mest bara jätte tjock nu. går in i va ja tror iallafall vekca 14 på måndag.  väntar otåligt på UL men ja en 6 veckor kvar. hoppas vårat lilla knyte mår bra där inne vet att hjärtat slog i vecka 7 sen vet ja inget mera. men ja hoppas för detta knyte är efterlängtat och en fin överraskning. eftersom ja inte skulle kunna bli gravid utan hjälp och blev de ändå =) och ja är snart 32 år med.

nej nu ska ja nog ladda kaffe bryggare snart kommer mannen hem så de blir frukost och mys innan jobbet =)       

• ThereseS80

Ja måste bo i fel län. Ja får inte göra nått tidigare Ul eller fick inte göra nått vul ja ska ha typ 2 sept och inte fått tid för UL  alla verkar få hjälp och stilla deras oro men inte ja. ja blir bara arg när ja läser här inne. jätte glad för er skull men ja har bett om detta sen början på januari ringt varje vecka mejlat och varit dit och frågat om och om igen men får inget . ja vill veta om de lever nått där inne. men de fattar dom inte. less nu. ska då gå in i vecka 14 idag. va ja vet. visst ja är stor redan men de är inga garantier har ja ha hört. usch för denna oro. ja vill veta om min skrutt lever. sen om den är frisk eller har nån sjukdom de känns som de kvittar för de får ja veta när den kommer ut. men vill att skrutt ska ha ett fungerande hjärta så vi får bli föräldrar.

• ThereseS80
    splink skrev 2012-02-27 08:15:17 följande:
    ThereseS80 vilket län bor du i? Har ni inga privata mottagningar?

dalarna bor ja i. ja vet inte om de finns nått sånt inget ja hört om och ingen som sagt nått.
  • ThereseS80
    Vår tur nu skrev 2012-02-27 08:35:32 följande:
    Jag vet att vissa län erbjuder ett UL runt v 12 men de flesta ger bara RULet i v 18-20. KUB erbjuds om du är över 35 när barnet föds, då är ju risken för kromosomförändringar större, de andra som går på KUB betalar det själva och gör det hos privata kliniker (där jag bor kostar det ca 2000 kr). Sedan är vi en del här som fått gå på VUL pga många missfall/komplikationer i tidigare graviditeter, annars tror jag tyvärr att de flesta landsting bara erbjuder RULet, tyvärr... Men googla på "ultraljud dalarna" så får du säkert fram om det finns några privata kliniker i området eller ring din vårdcentral och fråga var närmsta klinik finns, ett vanligt UL brukar inte va så dyrt på privata kliniker, ca 7-900 kr kostar det där jag bor. Annars kan du kanske fråga på din vårdcentral om du kan få komma och lyssna på hjärtat, eller köpa en angelsound och höra efter, i din vecka är chanserna stora att du får höra något :) Förstår att oron är jobbig och hoppas att du hittar en lösning på den!

KUB vill ja inte göra. De är väl de enda ja är säker på. Men nu är de väl bara vänta. Men alla ja känner har fått hjälp men inte ja. De är de som gör mig arg men ja hoppas att de lever där inne.
  • ThereseS80

Jag har inte blivit tillfrågad om Kub men skulle aldrig göra ett. De blir va de blir när lillskrutt ska ut. Om vi kommer så långt.

Skulle inte kunna ta bort ett liv i magen. När kub ändå bara är test inget man vet ändå igentligen.

Nu längtar ja efter kallelse till UL.     

• ThereseS80

NU är ja nervös och mår ännu sämre. Har för en tid tillbaka inte känt mig gravid längre och för några dagar sen fick ja ont i magen och började må illa igen. Och fått jätte illa luktande flytningar. Så idag kl 13 ska ja in och undersökas. Tror ja är i vecka 15 och ja har drömt om att vårat mirakel inte lever längre. Så just nu mår ja inte så bra. Jag hoppas att miraklet lever och mår bra men känslan säger annat. Usch men ja nu är de som de är och vet inget förens efter undersökningen. kämpat i 14 dagar på att få komma in och nu gav dom sig äntligen.

• ThereseS80

Kan men Glädje säga att miraklet vårat mår bra. Är i vecka 15 så mina uträkningar stämmer exakt nu =) Känns ju bra för att vara första barnet. Jag har ett jätte livligt mirakel inne i mig =) Nu ska ja försöka släppa min oro. Varför ja har ont och mår konstigt igen vet dom inte men så länge miraklet mår bra så kan ja genom lida att inte må hundra =) Fick göra både UL och Vul för han kunde inte mäta den lille för den hade gympa pass =) men 8-9 cm stor =) 11 april riktiga ultra ljudet =)  Ja är så glad. Nu är de bara att hoppas att allt fortsätter som de ska =) Nu har ja gjort mina 9 dagar i streck och 90 timmar nu har ja tagit 4 dagars ledigt. =) Jag hoppas ja kan jobba till sista augusti. Hittills beräknad till 2 sept. Får se på UL

• ThereseS80

Svårt att få GP ja jobbar på en bensinmack. Tunga lyft ensamarbete kommer inte på toa när ja vill och står 7-10 timmar per dag. Och finns inga hjälpmedel eller avlastning och ja får inte GP. Vi jobbar ensama jämt utom mellan 8-12 på vardagar. Så ingen kan bära åt mig när de är varor och påfyllning av dricka och spolarvätska och oljor som är tungt. Men ja få jobba tills de sista.

• ThereseS80
    shopahollic skrev 2012-06-16 11:27:07 följande:
    Orkar du inte, så orkar du inte. Du måste prioritera dig själv och jag är säker på att det kommer gå att lösa på jobbet ändå om du skulle bli sjukskriven. 

Jag är helt sjukskriven nu i ett par veckor till att börja med då jag reagerat på stressen väldigt krafitgt nu som gravid, hjärtklappning, svimmningar, synbortfall mm. Alla värden är bra så enda förklaringen för min del är stress/utmattningssyndrom efter flera turer till läkare.

Ja kan du gå hem gör de. Ja jobbade 50 procent i 1.5 vecka sen blev de akut op av höger hand karpal tunneln. men får ingen sjuk ersättning från FK så måste nu på onsdag börja jobba igen 3 veckor efter op och tog stygnen i onsdags. får ingen havande peng heller för dom nser ej att migg job är tungt. Står och går 8-10 timmar per dag kan ej gå på toa när ja vill. vi jonnar nästan jämt ensama ja jobbar på en benin mack våra arbtider är fördelade på 05-23.15 varje dag 365 dagar om året. varor 4 dagar i veckan. dubbel bemannt 8-13 och 16-17,30 vardagar annrs ensamma. vi är 3 anställda ovh chefen. alla gör vi samma saker kan ej omplaceras. men FK anser att ja ska kunna jobba med ny op hand göra korvoch bära dom ansåg att ja skulle kunna jobba från dagen efter op. nån kollega kunde göra kor och lygt ja jo när vi är ensmma så nu gått utan pengar sen 5 juni så måste nu jobba fram till 3 sept iallafall bf då
  • ThereseS80
    Granen skrev 2012-06-16 16:35:28 följande:
    Trist thereseS80!
    Låter ju inte så hoppfullt för mig när det kommer till grav peng.. Jag har ett jobb som påminner om ditt.
    Har du överklagat beslutet?

Hej

nej de har ja inte. för dom tror inte på vad ja och min chef skriver. dom tror inte att vi jobbar ensamma så mycket dom tror inte att vi har leverenas av varor 4 dagar i veckan till ett sånt litet ställe. men de är ju inte bara mat de är ju oljor och spolarvätskor och sånt och cigg och snus men dom tror inte på oss. dom tror inte att vi är ensamma som lördag söndag 06-15 eller 16-23.15 dom tror inte på att ja inte kan gå på toa när som helst.

tyvärr va de lika när en kollega på andra macken som är lika som våran skulle söka dom trodde inte henne heller hon jobba tills hon ramla ihop och både hon och barnet höll på att dö. de är ett tungt och påfresande jobb men de verkar inte FK tro blir faktiskt arg och ledsen. ja älskar mitt jobb vill inte gå hem men måste ju tänka på mig och barnet. och nu när ja är ny op och dom säger att mina kollegor som ja ej har med på mina arb pass ska göra mina arb uppgifter. dom tyckte att ja skulle jobba dagen efter op fast läkaren sjukskrivit mig på heltid från 30 maj till 1 juli till en början   
  • ThereseS80

Här får bara pappan vara på bb fråga idag när vi va in för det lilla livet vill ej röra sig men va inga fel

• ThereseS80

jag har havandeskapsförgitning 2 plus i protein och högt blodtryck. men får vara hemma. dom säger att bebis mår bra men är livrädd vet en som miste sitt barn i v 40 nu och har lika som ja. så ja sover inte längre och bara gråter typ och idag har bebis knappt rört sig. så nu vet ja inte varken ut eller in

• ThereseS80

jo ja går på koller och ja har sagt hur ja mår men dom anser att bebis mår bra skiter i mig. så är de ju mamman skiter dom i bara barnet mår bra. så är de för de flesta som ja fattat.

• ThereseS80

Legat inne sen i lördags gång nummer två. Nu hemma. Med glatt  besked. 37+0 idag. Öppen 3 cm och tappen är mjuk och kort och allt annat va bra... Nu ligger ja i sängen och bara väntar här hemma på att få åka till FL... Händer inget så va ja välkommen in på igång sättning på måndag.. =) Ja får ett augusti barn som ja ville. Är beränad till 3 sept men bebis väger nu nästan 4 kilo så nu väntar dom inte längre. Och helst inte nu när ja hade öppnat mig lite. Läkaren såg chockad ut när hon märkte de. Ja trodde inte de skulle vara så här bra, =)  brukar inte vara de på först föderskor =) tack sa ja och ja så inom 6 dagar är ja mamma =) lovley

• ThereseS80

choccolat: du kan ha så där hur länge som helst min vän som fick nyss hade som du i 4 veckor innan bebis kom ut. hemskt ledsen att säga de. hon han oftast sova mitt på dagen nån timme kvällar nätterna va värst.

själv ligger ja och väntar på smärta va igår öppen 3 cm och tapen nästan borta och mjuk och fin. händer inget sätter dom igång mig på måndag morgon. är i 37+1 idag. slem proppen gick igår kväll oxå... så ja bara väntar. kommer säkert idag nu när min man åkt och jobba kommer hem om 25 timmar.... 

lycka till nu alla =)   

• ThereseS80
    Choccolat skrev 2012-08-15 08:40:28 följande:

Åh fy det lät ju inge vidare faktiskt.. Jag kan väl absolut ha kvar bebis i magen i 4 veckor men vill verkligen inte ha denna smärtan hela tiden..

Hur kommer det sig att dom sätter igång dig innan bf ifall det inte startar själv?  

Bebis vägde igår ca 3900 g och ja är insulin behandlad diabetiker så dom vill inte vänta längre. Och när hon då undersökte mig så hade ja öppnat mig 3 cm och va mjuk och fin där nere. läkaren blev nog lika chockad som ja så då sa hon att ja fick åka hem efter 3 dygn inlagd pga av högt blodtryck och äggvita. äter nu blodtrycks medicin och bara väntar på smärta så ja får åka in och föda =) för ja har hört att de gör sjukt mycket mer ont att bli igång satt än sätta igång självmant. =) så ligger här hemma nu och väntar. slemproppen kom igår kväll. men inge ont mer än de ja haft i några veckor redan men den är konstant smärta så ja måndag känns jätte långt bort.... så förhoppnings vis har ja en bebis född 37+6 på måndag =) men har haft väldigt otur under min graviditet så drar väl ut på tiden =)
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012