• LöjligaFamiljen

Vi som väntar smått i September 2012

Hittar ingen BF tråd för september så jag startar en. Säg gärna till om det redan finns en..

Själv så plussade jag på Julafton! Vilken julklapp Och har BF 6 September   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-26 08:32
    Länk till BF - Listan :)

www.familjeliv.se/Forum-11-234/m62664695.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 17:39
    www.familjeliv.se/Forum-11-234/m62688695.html

Bildtråden :)

• Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012
  • idamarja
    Edds skrev 2012-09-03 20:51:27 följande:
    grattis Ida !!:D

De  brukar väl vara så att en värk är ca 60-90 sekunder ? Mina sammandragningar håller i sig i 3 minuter ibland utan att det släpper !?

edds: Var tvungen o kolla tiden då du skrivit senaste inlägget, var till min BM igår o hon ringde förlossningen i gve tre gånger o dom tryckte upptaget varje gång, tillslut svarade någon o då sa dom hade urakut fall på gång, men då var dt iaf inte du :) men skrämmande att dom har så dåligt m folk att inte nån kan svara i telefon fast det händer något akut, o min bm sa att de nr hon ringer är samma nr som vi gravida också ringer. läskigt, man vill ju inte mötas av upptaget tonen om man ringer förlossningen

som sagt var t bm igår, o min bebis har vänt sig på tvären igen! Så nu ska ja till förlossningen nästa måndag, för ny lägeskontroll o andra kontroller, ligger den fortfarande på tvären då så planeras det in snitt. Nu är ja verkligen livrädd att förlossningen ska starta eftersom den ligger på tvären o ja som sagt har långt till förlossningen :/ Har haft sjuka förvärkar i en veckas tid o slemmproppen lossnar lite i taget, men ja e inte alls öppen ännu...hade ja varit det hade dom väl skickat mig direkt till förlossningen. Nu vågar ja inte vara ensam hemma m sonen om nätterna ifall de sätter igång, så min mamma är här när inte min sambo kan vara här, o svärmor har barnvaktsjuor o bor i samma by som oss.   
  • Edds

IdaMarja: Vad läskigt att de inte svarade !! Men ne det var inte jag som tur var ! MEN då måste de ha hänt under dagen? Jag var nämligen in på kvällen dit, eller jag åkte in kring 22 tiden !

Satt hemma här i soffan (har också "flyttat in" med min mamma nu eftersom sambon börjat jobba. Vi satt och klockande mina sd som kom sjukt tätt i över 2,5 timmar, jag hann knappt vila emellan, ja det var ca 1 minut mellan varje, så såklart ringde jag in, jag vet ju inte hur detta skall kännas, och jag hade sånt tryck ner, mensvärk och magen var så hård att jag trodde den skulle spricka.. Nåväl när jag väl kom in så verkade det mycket lugnt där. .

Det TYPISKA var att när jag väl låg där och hade ctg på mig så kom inte en enda sammandragning.. Hon kände på tappen som fortfarande var bakåtriktad, och 2 cm !! så jag blev ju så otroligt MEGA besviken !! Den var dock mjuk och jag hade en lätt blödning.. Så idag är jag beräknad 39+6 .. och jag tvivlar på att bebis kikar ut idag.

Det var en envis liten krabat du hade där i magen också, nu är det bannemig tajm att vända sig rätt ju !  Om vattnet går för dig är det viktigt att du ligger ner fick jag berättat för mig iallafall ! Och så snabbt in, ring ambulans som möter er efter vägen. Det ska ni slippa såklart men det är klart man är orolig ! Jag är orolig och jag har bara 5 minuter in !

• idamarja
    Edds skrev 2012-09-04 14:24:00 följande:
    IdaMarja: Vad läskigt att de inte svarade !! Men ne det var inte jag som tur var ! MEN då måste de ha hänt under dagen? Jag var nämligen in på kvällen dit, eller jag åkte in kring 22 tiden !

Satt hemma här i soffan (har också "flyttat in" med min mamma nu eftersom sambon börjat jobba. Vi satt och klockande mina sd som kom sjukt tätt i över 2,5 timmar, jag hann knappt vila emellan, ja det var ca 1 minut mellan varje, så såklart ringde jag in, jag vet ju inte hur detta skall kännas, och jag hade sånt tryck ner, mensvärk och magen var så hård att jag trodde den skulle spricka.. Nåväl när jag väl kom in så verkade det mycket lugnt där. .

Det TYPISKA var att när jag väl låg där och hade ctg på mig så kom inte en enda sammandragning.. Hon kände på tappen som fortfarande var bakåtriktad, och 2 cm !! så jag blev ju så otroligt MEGA besviken !! Den var dock mjuk och jag hade en lätt blödning.. Så idag är jag beräknad 39+6 .. och jag tvivlar på att bebis kikar ut idag.

Det var en envis liten krabat du hade där i magen också, nu är det bannemig tajm att vända sig rätt ju !  Om vattnet går för dig är det viktigt att du ligger ner fick jag berättat för mig iallafall ! Och så snabbt in, ring ambulans som möter er efter vägen. Det ska ni slippa såklart men det är klart man är orolig ! Jag är orolig och jag har bara 5 minuter in !
    Jo det här var ju på förmiddagen, tillslut svarade dom o hänvisade t något annat nr.

Förstår ju att man börjar vänta när tiden faktiskt är inne, o man dessutom har en massa känningar...men allt för långt borta kan den ju inte vara nu :)

Ja saken e den att det e ju faktiskt snabbare att börja köra o bli uppmött av ambulansen, men vi får ju hoppas den håller sig lugn fram till måndag. Min BM sa att ja skulle vara förbered på att dom snittar mig dagen därpå redan, eller samma dag eftersom ja ska vara inne på förlossningen redan 8.30. men gud vet hur detta slutar, hehe
  • Choccolat
    Malamutemamma skrev 2012-09-04 13:53:00 följande:
    Fast det är ju värre för dej, som haft det så i 5v!!!!
    Har du pratat något med din BM om det?

Jag har pratat massor med bm om det.. vid ett besök hade jag så mycket värkar att hon skickade mig direkt till förlossningen. Hon trodde bebis skulle komma samma dag.. Det är 2 veckor sen. Suck!!!!
    Vi har i alla fall kommit fram till att jag ska få hinnsvepning på onsdag nästa vecka ifall bebis inte kommit då. Känner att jag håller på att bli knäpp i huvet.. gråter som en tok varje dag..
  • Edds
    idamarja skrev 2012-09-04 15:31:26 följande:
    Jo det här var ju på förmiddagen, tillslut svarade dom o hänvisade t något annat nr.

Förstår ju att man börjar vänta när tiden faktiskt är inne, o man dessutom har en massa känningar...men allt för långt borta kan den ju inte vara nu :)

Ja saken e den att det e ju faktiskt snabbare att börja köra o bli uppmött av ambulansen, men vi får ju hoppas den håller sig lugn fram till måndag. Min BM sa att ja skulle vara förbered på att dom snittar mig dagen därpå redan, eller samma dag eftersom ja ska vara inne på förlossningen redan 8.30. men gud vet hur detta slutar, hehe
    Ja, nu börjar jag vänta på riktigt, fast samtidigt är jag ganska lugn till detta, som att.. jag har redan varit inställd på att såklart jag går över =) varför inte liksom !

Men det kommer nog gå jätte bra för dig, har dom sagt något att du ska fasta och sådär då när du kommer ifall du snittas? Lille bebben får stanna där till på måndag ! Och min får gärna börja tränga sig ut NU hehe :)

• H K J

Sedan inatt har jag haft vad jag tror är sammandragningar som kommer var 10:e min och varar kanske i 20 s. Inte outhärdliga men de gör ändå rätt ont. Ett varmt bad har jag förstått skulle kunna hjälpa. Problemet nu är att badkaret står i allrummet då golvet i badrummet kaklas om. Kan man lägga en vetevärmare precis under magen innan musen? Typ där man brukar ha mensvärk... Eller blir det för varmt för bebisen? Huvudet måste ju va precis där innanför... Ngn vars bm rekommenderar detta? Tack!

• idamarja
    Edds skrev 2012-09-04 17:24:26 följande:
    Ja, nu börjar jag vänta på riktigt, fast samtidigt är jag ganska lugn till detta, som att.. jag har redan varit inställd på att såklart jag går över =) varför inte liksom !

Men det kommer nog gå jätte bra för dig, har dom sagt något att du ska fasta och sådär då när du kommer ifall du snittas? Lille bebben får stanna där till på måndag ! Och min får gärna börja tränga sig ut NU hehe :)

jo men det e nog lika så bra som förstföderska o inte börja vänta för tidigt, eftersom man aldrig vet när den kommer, men börjar man vänta för tidigt blir nog väntan för lång, o dom flesta verkar ju tro/vela att bebisen ska komma lite innan bf iaf.

Nej dom har inte sagt något sådant, men ska man vara fastande så får man ändå äta flytande frukost o frukost får man äta vid 8-9 sådär, så blir det snitt samma dag så lär ja ju få fasta från dess ja kommit in. o blir det akut är det en helt annan sak, akuta saker kan man ju inte förbereda sig på :)  
  • only me

Nu har inte jag varit så aktiv att skriva i den här tråden, har följt den å läst mycket. I allafall så har jag bf den 21 september.

Har sedan några dagar haft så fruktansvärt ont med förvärkar å "pinvärkar" sen haft väldigt rinnande å rikliga flytningar. Värkarna blir mer å mer intensiva men är fortfarande oregelbundna. Fler som har liknande? Tror ni att det är på g? Börjar bli riktigt nervös nu och orkar snart inte med att gå hemma med dessa värkar längre, har så ont.

• JePaLuLi

Om värkarna ökar i styrka så låter det ju som att det kan ta dags snart. Lindras det inte av bad/dusch och Alvedon?
    Är det första barnet brukar man ju säga att man ska ha ungefär 3 värkar inom 10 minuter... Men har du så ont så kan du ju alltid ringa in till fl och se vad de säger.

• Edds
    H K J skrev 2012-09-04 17:56:26 följande:
    Sedan inatt har jag haft vad jag tror är sammandragningar som kommer var 10:e min och varar kanske i 20 s. Inte outhärdliga men de gör ändå rätt ont. Ett varmt bad har jag förstått skulle kunna hjälpa. Problemet nu är att badkaret står i allrummet då golvet i badrummet kaklas om. Kan man lägga en vetevärmare precis under magen innan musen? Typ där man brukar ha mensvärk... Eller blir det för varmt för bebisen? Huvudet måste ju va precis där innanför... Ngn vars bm rekommenderar detta? Tack!
    min bm rekomenderade mig att använda vetekudden... men hon sa som inget om att man inte skulle lägga den på magen, jag har dock inte ens kommit ihåg att fråga henne...

men det du kan göra är ju att du värmer den så den bara blir ljummen.. kan ju vara skönt även det :)
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012