Inlägg från: Dag och natt |Visa alla inlägg
  • Dag och natt

Vi som väntar smått i September 2012

Lemis skrev 2012-05-11 12:20:21 följande:
    Usch något fruktansvärt har hänt våra vänner i vårt kompisgäng. Det fick en son som dog. Fullt gånget. Helt sjukt. Jag är förkrossad och kan inte fatta att sånt kan hända. Varför?
    Så fruktansvärt. Som råd till er så vill jag bara säga att ni ska finnas där för dem, våga fråga om saker och se på bilder på barnet när de är redo för detta. Dela deras sorg som stolthet över just över detta barn. Förminska aldrig heller deras sorg utan låt dem sörja och prata så mycket de behöver. Sen finns mycket stöd för dem i att ta kontakt med tex Spädbarnsfonden och Små änglar. Finns även en hemlig grupp på facebook för föräldrar som mist sina barn som man kan bli inbjuden till som många finner är väldigt bra att skriva ned sin sorg hos och få råd och stöd bland andra som vet vad man går igenom, men också trådar här på FL. Kram!

NeLe och Skoogish, vad skönt att RUL såg bra ut för er!

Här händer inte så mycket mer än att jag sitter och pratar för mig själv - fast jag pratar ju med bebben och vill att den ska höra min röst.
    ♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥ Gravid igen v 22+
  • Dag och natt

Lemis: Blommor blir väl jättefint att skicka. Från mitt jobb fick vi förutom blommor också ett kort, där det framgick att de hade köpt träd som skulle planteras i Vi-skogen till minne av vår dotter. http://www.viskogen.se/ Det blev jag otroligt rörd av.

Vi har Trygg Hansa beträffande gravidförsäkring (och gratisförsäkring hos Folksam). Jag fick inbetalningskort i dag så jag kanske ta och ringa dem på måndag och höra mig för om den nya försäkringen!

• Dag och natt

Har inte hunnit läsa på två dagar och ni har skrivit så mycket så jag kan inte läsa ikapp! Ang försäkring så har jag TH - fick hem försäkringsbrevet förra veckan och då var det ju fortfarande v 26 som gällde, men eftersom jag hade hört att deras nya skulle gälla från v 22 så ringde jag och pratade med dem igår, så nu skulle jag få ett nytt försäkringsbrev hemskickat.  

I dag har vi varit på TUL, v 22+6! Allt såg bra ut med POJKEN! Solig Hade inte tänkt ta reda på det men jag blev så nyfiken när läkaren sa att han visste vad det var, och jag själv innan hade sagt att jag är övertygad om att det är en pojke (bikarbonattestet stämde haha) så jag kunde inte hålla mig från att fråga. Det enda som är ett minus är att mitt blodflöde till moderkakan var lite motståndskraftigt, vilket som jag förstod det, brukar kunna ses hos mammor som åtminstone senare får högt blodtryck i graviditeten (jag har normalt idag). Så det måste de ha koll på. Har ju ett TUL till i v 32 iaf. Men är det nån som vet om jag kanske ska begära några slags ytterligare kontroller av det här? Eller räcker det med blodtryckskontroller?

• Dag och natt

TheFamily: Vår dotter i himlen var extremt tillväxthämmad vilket var anledningen till varför vi till slut var tvungna att avbryta den graviditeten så vi får extrakontroller nu för att se att bebisen växer som den ska! Nu visade sig också att blodflödet från mig till moderkakan också har visst motstånd - vilket verkar kunna tyda på åtminstone senare högt blodtryck hos modern (just nu har jag normalt). Men nu är inga fler UL inplanerade mer än v 32, såvida inte nån annan läkare säger något annat. 

• Dag och natt
    Bus Norpan skrev 2012-05-15 23:31:35 följande:
    Dag och natt  Tar du blodförtunnande med tanke på blodflödet till moderkakan???
    Ja jag tar Trombyl, men det är för att vi hade så många missfall som vi fick trombyl den här gången. Men jag vet ju att det finns starkare mediciner, vet inte vad det heter bara. Man kanske ska ta upp det på mvc och höra med vår läkare där om dosen kanske borde justeras eller nåt?
    ♥♥♥ Älskade Wilma - vår ängel 101227 ♥♥♥ Gravid igen v 23+
  • Dag och natt
    Bus Norpan skrev 2012-05-16 08:09:42 följande:
    Tycker helt klart att du ska ha något mer än Trombyl. Själv går jag på förutom Trombyl på Innohep som man tyvärr tar i sprutform. Det är mer blodförtunnande än Trombylen. Med tanke på din historia tror jag inte att det något negativt bara positivt.
    Förra gången hade jag fragmin som är typ samma och jag märkte inga problem efter fl pga det. Det är ju bättre att dom sätter in det nu innan bebisen får problem med tillväxten.Tycker att det är konstigt att du inte har mer än Trombylen då du redan visar tecken på HF (problem med flödet till mk). Själv satte dom in det på mig redan i v.6 denna gång men förra var i v.12. Min sista ängel Scott var oxå tillväxthämmad.
    Helt klart att du ska prata med läkare och BM och på peka det trånga kanalerna samt att eran ängel var tillväxthämmad. Går du även på spev.MVC?
    Jag ska höra med BM om hon ska boka in mig med tid för läkare igen så vi får diskutera de här sakerna. Det är ju inte så konstigt att jag inte har mer än trombyl eftersom det inte var förrän i tisdags som han såg detta med flödet, innan det har de såvitt jag minns inte tittat flödet - och med Wilma såg de aldrig något fel med flödet (vi vet inte orsaken till hennes tillväxthämning). Men nu vet de ju och då vill jag hellre att de agerar än reagerar när det kanske börjat bli komplikationer av det. Har tid hos bm på torsdag! Nej jag går inte hos spec faktiskt. Vi hade ett bra samtal med läkaren efter vi hade skrivit in oss och varken hon eller vi kände just då att vi behövde alla extrakontroller där, utan bara vi fick ett par extra ultraljud i vissa veckor lugnade oss. Men som läkaren sa nu, så får vi sätta oss ned med läkaren på mvc nu och prata om och vilka extrakontroller vi behöver. Går du hos spec?

Nu har jag precis kommit hem från min gravidpilates! Det är så skönt! {#emotions_dlg.flower}

Vad skönt att moderkakan har flyttat på sig Wolf!! 
  • Dag och natt

Fick 59 % att det är en flicka och det är enligt utsago en pojke

• Dag och natt
    Bus Norpan skrev 2012-05-17 21:16:30 följande:
    Jag går både hos spec och vanlig BM. Förra gången gick jag enbart hos spec, men nu vet dom lite mer om vad som gjorde att vi miste pojkarna. Men vi får se hur det artar sig så om en månad ska jag in på ett nytt flöde med in riktnig på moderkakan och tillväxt.
    Jag har en sjukdom som heter Essentiell trombocytos och den gör att mina blodplättar fastnar lättar med varandra och bildar proppar, dom ökar även i antal och blir onormalt många. Samt gör den att moderkakan lättare kan lossna. Så risken att mista barnet om man inte är under behandling är 30-40% utöver den normala. Hade jag inte fått min stroke efter Scott så hade dom kanske inte upptäckt den innan vi blev gravida med Linnéa, eller så hade man kanske vaknat en vacker dag som en grönsak.
    Hos Scott upptäcktes inte häller tillväxt felen för än jag fick åka in akut för smärtor i magen.

Nä nu måste jag få lite energi... Inte lätt med en sjuk man hemma. Skrattande
    Det låter som om ni har bra kontroller nu iaf så jag hoppas verkligen att allt ska sluta lyckligt denna gången. Usch jag blev så ledsen häromdagen när jag började tänka på det här så jag trodde jag skulle mista vårt barn igen. Det är svårt att skydda sig från såna känslor, att man inte ser hur det här ska sluta lyckligt när det inte har gjort det hittills. Men det känns bättre nu, ska som sagt se till att vi får bra uppföljningar på detta på mvc. 

Hoppas din man blir bättre snart, en man som är sjuk tar mycket tid haha.
  • Dag och natt
    Skoogish skrev 2012-05-20 20:40:35 följande:
    Jag skickade en kopia av moderskapsintyget och det verkade fungera :P
    Hur lång tid tog det för dig innan du hörde av FK? Jag skickade in mitt för kanske en-två veckor sen ungefär, och på min sida hos dem står det inget om att brevet har kommit fram. Typiskt om det kommit bort bara för att jag just den här gången inte tog en kopia på det. Får be bm om ett nytt för de ska väl ändå ha original. 
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012