Vi som väntar smått i September 2012
edds: Var det en varm eller kall sås? För om det var en varm sås (den ska ha bubblat dvs) så är det inte så är det inte farligt.
edds: Var det en varm eller kall sås? För om det var en varm sås (den ska ha bubblat dvs) så är det inte så är det inte farligt.
det skiljer väldigt mycket från person till person med hur mycket/lite det syns. En annan faktor som spelar in är ju hur livmodern är vinklad också. Min är tex ordentligt bakåtlutad och min bm sa att det kan ta enda till vecka 19-20 innan det syns på mig. Medan på dem som har en kraftigt framåtlutad livmoder så syns det oftast mycket tidigare.
Therese: Jag håller mina tummar för dig att allt ser bra ut idag! Kram
Vid KUB/CUB så kollar man på tre stycken olika trisomier (13,18 och 21). Den vanligaste trisomin som man pratar om vid ett KUB är den för kromosom 21, vilket ger upphov till Downs Syndrom. De andra trisomierna som kollas vid ett KUB är trisomi 18 (Edwards Syndrom) samt trisomi 13 (Pataus Syndrom)
För trisomi 21 (DS) är det bästa, dvs det lägsta värdet man kan få 1:20000.
När det gäller trisomi 13 & 18 är det lägsta värdet men kan få mycket större än för trisomi 21 men jag vet inte dem exakta siffrorna för dem.
Dock så är det inte alla kliniker som skriver ut värdena för trisomi 13 & 18 på pappret man får med sig efter KUB utan där nämns bara siffrorna för DS.
Granen: Från vårdguiden;
Grupp B-streptokocker, som också kallas GBS, är bakterier som finns naturligt i tarmen. De kan ta sig in i slidan eller urinröret. Var tredje kvinna i fertil ålder är bärare av Grupp B-streptokocker i underlivet. Om du är gravid och bär på GBS kan du eller barnet få en infektion. Vid förlossning behandlar man ibland med antibiotika. Prata med din barnmorska om du är orolig.
Har en liten fråga vad ska järnförådet vara på? Kollade på mina provsvar och det står 95 men vet inte om det är bra eller dåligt..
Leli: Tack så mycket för svar !!