• Ess

Kort på barnbarnen - bonusar med??

Mamman02 skrev 2011-12-22 11:59:49 följande:
    De har funnits med i bilden i snart två år. 20-åringen bor inte hemma längre (har aldrig bott hos oss).
    De har inte jättenära relation, hon ser de nog inte som sina barnbarn utan som min mans barn.  
    Då finns det absolut ingen anledning att ha dem med på fotot.
    Jag skulle aldrig komma på tanken att ta med min mans barn på ett foto till min mamma eller mina släktingar, då dom inte har någon relation till varann.
  • Ess
    Emma 761 skrev 2011-12-23 11:13:12 följande:
    ja tar julkort med bonsbarnet. även om hon inte är biobarnbarn så är hon ändå en i familjen
    Men det är skillnad. Bonusarna här har ingen kontakt med mottagaren till fotot och den ena har dessuton flyttat hemifrån.

Julkort som man skickar till båda sidor av släkten är en annan sak.
  • Ess
    Emma 761 skrev 2012-01-03 16:52:54 följande:
    men seriöst!
    varför har ni ungen hemma hos er då om ni inte ser henne som en i familjen?
    snacka om att ungen kommer få psykproblem i tonåren när hennes familj inte ser henne som en i familjen ens...
    för mina föräldrar och släktingar ser de som en självklarhet för hon är en i familjen även om hon inte är deras eller har någon släktrelation med dem. hon har varit med på släktträffar och firat högtider med oss när vi firat med min släkt.
    Men hallå, den ena ungen har flyttat hemifrån och den andra känner inte ens ts mamma. Hur kul är det att få en bild med totalt okända personer på!
    Varför skulle dom ens vilja lägga sin tid på att bli fotade åt en dom inte känner. Det är att dra den sk familjebilden långt över löjlighetens gräns.
  • Ess
    Emma 761 skrev 2012-01-05 09:08:13 följande:
    med andra ord så hör bonus barn inte till familjen och ska därför heller inte få vara med på nått överhuvudtaget... got it!!!
    Det är två vuxna som ts mamma inte har någon form av relation till alls. Varför skulle hon vilja ha dem på bild??
    Jag skulle aldrig komma på tanken att skicka bilder på min mans vuxna barn till min släkt, för dom känner inte varann. Lika lite som jag skulle ge hans barn en bild på tex min moster.
  • Ess

Enligt ts inlägg nr 10 så har dom varit med i bilden i två år. Den stora har aldrig bott hos dem och ingen av dem har någon större kontakt med ts mamma.

• Ess
    Iam skrev 2012-01-05 16:25:45 följande:
    Om du jobbar med det du jobbar med tycker jag det är oerhört skrämmande att du svarar som du gör i denna tråd!! 
    Håller med dig!
  • Ess
    Csillag skrev 2012-01-05 16:21:53 följande:
    Om man inte räknar in sina bonusbarn i en sån sak som fotografering och barnen inte har nån kontakt knappt med släkten så är de inte svårt att lägga ihop ett o ett.
    Hur många undomar eller unga vuxna känner du som gärna går på släkt middagar, speciellt om det dessutom inte är deras släkt?
    Du lägger ihop ett o ett och lyckas få det till 327. Sadla om till bankkvinna så får du mig som säker kund.
  • Ess
    Emma 761 skrev 2012-01-05 17:42:20 följande:
    Ja ser inte enbart från ts sida ja ser från andras perspektiv som bonusförälder också.
    Mitt bonusbarn är i dag 9 år och jag har funnits i hennes liv sedan hon var 3 år.
    Det är en självklarhet för mig att inkludera henne och de är också en självklarhet att inkludera henne i övriga familjesammankomster som är på min sida också. Och min familj och släkt ser inga problem med de heller. De ser henne som en i familjen.
    Min mamma och pappa ger henne presenter och skickar kort till henne och hon blir jätte glad för det.
    Hon ser de som att hon har 2 mammor och mor och farföräldrar.
    Även om hon just nu är i ett väldigt jobbigt stadie i livet och inte blir sedd av sin mamma som heller inte engagerar sig i henne och hennes skolgång.

Men varför är det så fel och hemskt att inte inkludera sina bonusbarn egentligen?
    Dör någon för att de är med i familjen eller?
    Vist man kanske inte ska inkludera stora barn om de inte varit med i bilden så länge eller haft kontakt med ens egna släkt. Men när de är små, annars känner de sig inte välkomna.
    Jag tycker de är själviskt av er att tänka som ni gör för ni tänker inte på hur barnet känner sig eller upplever det. Visst ts tonårsbonusar kanske inte gör de men tänk lite längre och på, kanske till och med, er egen situation...
    Har ni ens frågat era bonusar om de skulle vilja vara med?
    Barn som aldrig fått vara med tidigare säger oftast nej när de en vacker dag blir frågade fast de inombords egentligen vill men de säger nej för att de inte känner sig vare sig välkomna eller älskade....

Men hallååååå!
    Det är ju vuxna barn vi talar om här!!!!!!
    Det är väl ingen här som säger att man ska strunta i ett mindre barn.
    Saken är ju att mormodern inte har kontakt med hans vuxna barn och därmed ska dom inte va med på bilden med hennes barnbarn, som är till henne. Du är hur långt från ämnet som helst.
  • Ess
    Emma 761 skrev 2012-01-05 17:52:49 följande:
    om du läste lite till så såg du att ja skrev att vist äldre barn och som inte funnits med så länge kanske inte ska va med men andra. för de finns ju fler här, uppenbarligen, som inte inkluderar sina bonusbarn fast de kanske funnits i bilden länge... hur tror du de barnen känner sig?
    Jag tex har en man med vuxna barn och har haft sällskap med honom ganska länge. Men jag och hans barn har inte den relationen att jag skulle ge en barnbarns bild till min mamma med dem på, dom träffas och pratar ibland men dom räknar sig inte som släkt. Farmor däremot skulle få en bild med alla, eftersom alla är hennes barnbarn.
  • Ess
    Emma 761 skrev 2012-01-06 10:49:46 följande:
    men du och ett antal andra på detta forum får de och låta som att de är en självklarhet att ignorera sitt bonusbarn och att de är helt ok att inte se barnet som en i familjen.
    ni får de att låta som att de är ok att ignorera barn som inte är ert eget.
    ja jag kanske formulerade mig fel men min kommentar var i ren allmänhet och för att ja blev arg över hur en del av er tänker.
    tänk på barnet och inte er själv. barnen kommer först.
    vi har ingen dryg attityd, vi tänker på barnen. även de som inte är våra biologiskt.
    de är heller inte nedvärderande, vi förstår bara inte hur ni tänker eftersom de låter så själviskt och nedvärderande att totalt utesluta någon från familjens aktiviteter och roligheter bara för att de inte är era biobarn.
    inkludera era bonusbarn för fan! annars får ni dem bara och må dåligt resten av sitt liv.
    en vacker dag så kanske de faller under den kategorin av bonusbarn som slår ihjäl sin familj för att de blivit så pass illa behandlade under sin uppväxt eller också skiter i att prata med er mer eller ens vill ha någon kontakt med er när de blivit så gamla så de får flytta hemifrån.
    ja är själv ett bonusbarn därför blir ja också extra förbannad...
    SLUTA NU!
    De sk barnen det rör sig om har flyttat hemifrån och det var inte direkt igår dom flyttade. Det är omöjligt att behandla någon illa under uppväxten, speciellt när man inte ens kände dem då. Ev felbehandling får deras föräldrar stå till svars för.

Du påstår på fullt allvar att, ponera: Jag flyttar ihop med din pappa imorgon!
    Min mamma fyller år och jag fotar mina barn dvs hennes barnbarn, då vill du va med på bilden??
    Trots att du inte har någon kontakt med henne eller ser henne som din mormor, hon känner inte dig heller mer än vid namn och att du är barn till xx.
    Får du inte stå med bredvid mina småbarn så kommer du att må dåligt resten av livet!
    Jo men så att.............................

Detta är också en tråd som spårat ut nåt hemskt. Jag kan inte svara för alla, men det finns troligen inte så många som skulle stryka ett barn som varit med under många år och där styvmormodern har kontakt med barnet i fråga.
  • Ess
    Emma 761 skrev 2012-01-06 19:25:31 följande:
    INTE!!!!!?????
    Ska vi slå vad?????!!!!!
    Är det det sista jag skrivit du menar?
    Visst finns det folk som bär sig illa åt, men jag tror att majoriteten som flyttar ihop med en som har barn faktiskt accepterar dessa och behandlar dem ordentligt.
    Men tydligen så har du inte bara råkat ut för en idiotisk styvförälder, utan även en slapphänt förälder som inte tog sitt ansvar.
    Om det är i den övriga texten så får du förtydliga vilket du menar.
Svar på tråden Kort på barnbarnen - bonusar med??