• Anna jkp

Flera snitt

Första snittet fick jag med de 2:a barnet. Då sövdes jag pga urakut snitt. Vaknade och hade hysteriskt ont fick massor av morfin. Det blev som en dimma efteråt. Det kändes som jag hade förlorat det första ögonblicket.

3:an jag gick förbi maxdatumet. Blev snittad igen. Eftersom jag visste att jag skulle få en operationstid för att ta bort cystan så var jag hemma i stillhet. Cystan togs bort efter tösen kom till världen. Bedövningen tog inte som den skulle. Jag kände allt. Låg o plågades under hela snittet. Dessvärre var de inte någon som pratade om komplikationer i tarmarna. Hade hysteriskt ont i många dagar. Kom inte upp på fötterna förren nästan 1 v.

4:a Jag vet att jag skall bli snittad. Frågan är om jag skall vara vaken eller bli nedsövd.     

Synlig gör kvinnovåldet
  • Svar på tråden Flera snitt
  • 3 barns mamma84

Man söver inte om det inte är urakut tyvärr för mammans och barnets bästa .

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • lycka 4
    3 barns mamma84 skrev 2011-12-24 12:13:28 följande:
    Man söver inte om det inte är urakut tyvärr för mammans och barnets bästa .
    Man söver visst !! Jag har gjort 2 planerade sovande snitt och kommer göra ett till till sommaren.
  • mandelblomma

jo visst kan man söva men det är inget man rekommenderar av flera skäl.
    Med det du gått igenom skulle jag begära ett ordenligt samtal med anestesin innan för att det ska kännas tryggt för dig.
    Det bästa är ändock att vara vaken med en fungerande spinal.

Lycka till :)

• lisen88
    lycka 4 skrev 2012-01-05 10:27:27 följande:
    Man söver visst !! Jag har gjort 2 planerade sovande snitt och kommer göra ett till till sommaren.
    jag bad och skrek mig hes om att bli sövd inför mitt planerade snitt och jag fick inte bli sövd. så mycket är nog från sjukhus till sjukhus!!
  • Echidna

Prata med din barnmorska om snittet och hur du vill ha det. Hon kan nog inte påverka det hela men hon borde veta vart du ska vända dig för att ha samtal om detta.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • lycka 4
    lisen88 skrev 2012-01-09 15:29:21 följande:
    jag bad och skrek mig hes om att bli sövd inför mitt planerade snitt och jag fick inte bli sövd. så mycket är nog från sjukhus till sjukhus!!
    Dom får inte neka dig att sova , dom gjorde fel då !
  • Anna jkp

Det skulle vara skönt att diskutera möjligheten, nya kompikations risker osv. Frågaqn är nog varför tog inte bedövningen förra gången? Det är nog det som är skräcken för mig. Även det är långt kvar till bf som blir någon gång i april. Fick åka in akut till förlossningen igår pga misstänkt vatten avgång samt kraftiga sd.

Synlig gör kvinnovåldet
  • 3 barns mamma84
    lycka 4 skrev 2012-01-05 10:27:27 följande:

Tagga ner hurrö !!

att bli sövd är allvarligt om man inte behöver så ska man inte det är inte bra för mamman eller barnet.

Min mamma var livrädd av att vara vaken när jag skulle ut.
    Läkaren sövde mamma med planeradsnitt och både jag och mamma kunde idag vara döda !!!!!!     
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • mandelblomma
    3 barns mamma84 skrev 2012-01-12 11:20:52 följande:
    Tagga ner hurrö !!

att bli sövd är allvarligt om man inte behöver så ska man inte det är inte bra för mamman eller barnet.

Läkaren sövde mamma med planeradsnitt och både jag och mamma kunde idag vara döda !!!!!!     
    nja, man söver faktiskt nu med på de allra flesta sjukhus vid planerade snitt om mamman absolut propsar.
    Och hittills har ingen dött där jag varit med och inte har jag läst om något fall heller.
    Däremot söver man på ett lite annat sätt mot om man söver någon som inte är gravid.
  • lycka 4
    3 barns mamma84 skrev 2012-01-12 11:20:52 följande:
    Tagga ner hurrö !!

???? Tagga ner ??? hurrö ??
  • Greifing

Har man varit med om det TS beskriver så tror jag att hon får välja!

Hade jag personligen upplevt ett kejsarsnitt och utstått all smärta under det så hade jag nog inte blivit tvingad att vara vaken vid nästa kejsarsnitt..! Hade nog aldrig velat vara vaken heller.. 

Min svärmor har sövts vid alla hennes snitt ( 3 st) och 2 av dom har varit planerad! 

• Superhero

Jag hade valt vaken. Och pratat med läkaren innan om det faktum att bedövningen inte tog gången innan. Vilket är MYCKET MÄRKLIGT tycker jag - hur kan dom missa nåt sånt? Hur kunde dom fortsätta snitta utan att söva dig?!

Jag hade bett dom kolla bedövningen MYCKET noga nästa gång. En fördel med vaket snitt är ju spinalen att dom lägger i extra bedövning på slutet av snittet så man inte har ont av snittet till en början. Om jag inte minns fel tror jag inte jag hade ont i magen alls första dygnet efter mitt vakna snitt.

Med din historia av problem med bedövningen kommer dom bli lite extra nogranna ska du se. Så dom kommer se till att läget är lugnt innan dom startar.

Svar på tråden Flera snitt