Krångel med skolbyte
Jag har för mig att jag läst nånstans här om en liknande situation och där hade TS fått till svar att hon kan genomföra en skolflytt utan pappans underskrift eftersom de bor inom en annan skolas upptagningsområde... jag är inte stensäker på detta och hittar inte tråden heller - men jag tycker att du ska kontakta rektorn på den skola som barnen numera tillhör och höra vad de säger istället. Är de skrivna på den nya adressen ska det inte vara ett problem överhuvudtaget, då tillhör de helt enkelt den nya skolan, vad den gamla än säger. Skiljer det dessutom så lång sträcka mellan skolorna så borde det handla om olika kommuner och då får ju de nya köpa plats av de gamla, vilket inte brukar vara speciellt populärt.
Er nuvarande skola har ingen som helst rätt att lägga sig i huruvida du och pappan samarbetar eller ej, det är er ensak. Mår barnen dåligt av det visst, då ska de reagera - men de borde väl snarare applådera att du tagit dig ur ett våldsamt förhållande?
Men som sagt, kontakta den nya skolan. Jag har en känsla av att du lär få helt andra svar av dem.