• Anna jkp

Krångel med skolbyte

Jag har två stycken töser en på 5 och en på 8. Har ett stort problem efter vi flydde hemifrån pga våld. Barnen bor 100% hos mig samt är skrivna hos mig sedan nästan 1 år. Från början så tänkte jag att det var bäst att låta barnen gå kvar i sin skola i en termin till. Det skulle jag aldrig ha gjort. För nu får jag inte byta skola pga pappan vägrar att skriva på papprena. Så länge han gör det så blir det ingen skolflytt till barnen.

Jag och barnen har promenad avstånd till deras tilltänkta skola. Istället kör jag dem 20 mil i veckan och slösar massa onödiga pengar som jag inte har. Dessutom förlorad tid, motion, nya kompisar etc.

Nu har det gått så långt att jag inte vågar eller kan köra dem igenom den faliga skogen på en pytte väg för att komma till skolan. Nu har jag satt ultimatum. Jag kör dem fram till på tors. Det har skolan och soc vetat sedan nov. Efter jullovet får någon annan skjutsa dem. För barnen har blivit nekad skolskjuts. Det är förkrångligt och dryt. Jag får inget gehör från rektorn. Det är min skylldighet att de kommer till skolan. Pappan får inte träffa barnen själv.   

Finns det någon annan person som känner igen sig så kan vi dela tankar o ideer hur man gör i sådana här gånger. Detta kanske inte är det rätta forumet? Tar en chansning.     

Synlig gör kvinnovåldet
  • Svar på tråden Krångel med skolbyte
  • Kodia

Har du ensam vårdnad? I så fall är det ju bara du som bestämmer, och pappan ska inte behöva skriva på. Dock kan du behöva visa papper på att du har ensam vårdnad.

• Anna jkp

Detta skall upp i tr. Det är inte förren på senvåren el sommaren -12. Soc utredningen måste bli färdig.

Synlig gör kvinnovåldet
  • Glimma76

Jag tycker inte det låter klokt, snacka om att hamna mellan stolarna, stackars....

Man kan tycka att skolskjuts skulle vara självklart.

• Nape

Hur långt är det? 200 kilometer delat på fem dagar blir 40 kilometer per dag- tio kilometer åt ett håll (gissar jag rätt?). Det är ganska långt.

Jag trodde man hade rätt till skolskjuts? Dubbelkolla det med tex kommunen.

• Glimma76
    Nape skrev 2011-12-20 20:49:25 följande:
    Hur långt är det? 200 kilometer delat på fem dagar blir 40 kilometer per dag- tio kilometer åt ett håll (gissar jag rätt?). Det är ganska långt.

Jag trodde man hade rätt till skolskjuts? Dubbelkolla det med tex kommunen.
    Jag tror hon har hamnat mellan stolarna. Skolskjuts erbjuds ju för att få brnen till den skola de tillhör. I alla fall i min kommun. Hennes barn bor ju inte i upptagningsområdet för den skola de går på, alltså ingen skolskjuts. Sedan får hon inte byta skola för att reglerna ser ut som det gör, det är typ två olika instanser som har med denna fråga att göra.
    Tycker det är urdåligt att det inet finns lösningar för dem som inte lever i en perfekt kärnfamilj.
  • Anna jkp

Barnen har 10 km enkel resa genom en smal skogsväg med massor av långtradare på. Den är olycksdrabbad då diket börjar direkt efter asfalten slut. Nu när det är vinter och vägen är dåligt plogad har man inte nå val än att följa andras bilspår för att inte få sladd.

Rektorn tycker att vi skall flytta tillbaks dit barnen har sin skola om jag tycker att det är jobbigt att köra. Det kan jag inte för min och barnens hälsa och trygghet. Rektorn tycker att det är krångligt tex med skoltaxi för då måste en personal följa med. Här om dagen fick jag reda på att det finns skolskjuts för barn som har skillda föräldrar.

Jag skall vänta i månader varför barnen inte får byta skola. Det skall jag få skriftligt.    

Synlig gör kvinnovåldet
  • Glimma76
    Anna jkp skrev 2011-12-21 11:49:55 följande:
    Barnen har 10 km enkel resa genom en smal skogsväg med massor av långtradare på. Den är olycksdrabbad då diket börjar direkt efter asfalten slut. Nu när det är vinter och vägen är dåligt plogad har man inte nå val än att följa andras bilspår för att inte få sladd.

Rektorn tycker att vi skall flytta tillbaks dit barnen har sin skola om jag tycker att det är jobbigt att köra. Det kan jag inte för min och barnens hälsa och trygghet. Rektorn tycker att det är krångligt tex med skoltaxi för då måste en personal följa med. Här om dagen fick jag reda på att det finns skolskjuts för barn som har skillda föräldrar.

Jag skall vänta i månader varför barnen inte får byta skola. Det skall jag få skriftligt.    
    Om det är så himla jobbigt för skola och kommun får de väl trycka på ditt ex så att han skriver på då. Jag ser inet vad du kan göra. Självklart ska du inte behöva flytta när du flyttat pga våld från första början.!
  • Anna jkp
    Glimma76 skrev 2011-12-21 12:05:07 följande:
    Om det är så himla jobbigt för skola och kommun får de väl trycka på ditt ex så att han skriver på då. Jag ser inet vad du kan göra. Självklart ska du inte behöva flytta när du flyttat pga våld från första början.!

Tack för kloka ord. Så tycker jag med. Så tycker inte de andra beröda parter. Det är han som är pappan. Så han bestämmer.Enl. skollagen så skall båda föräldrarna vara överrens för skolbyte samt att samarbeta. Skolan anser att jag är dålig på att samarbeta med pappan. Det finns ingen lag där det står om barn som far illa.
    Synlig gör kvinnovåldet
  • Coyote

Men vad fan är det för jävla rektor och skola!? Borde det inte ligga i deras intresse också att hålla sina elever trygga och säkra, även om det innebär att de "måste ställa upp" med skolskjuts!? Usch, sabla idioter. Det är ju inte klokt att du ska behöva sitta och köra när andra har rätt till skolskjuts. Miffon.

Jag hoppas de hittar en lösning så dina barn kan fortsätta komma till skolan!

• Anna jkp
    Coyote skrev 2011-12-21 12:21:33 följande:
    Men vad fan är det för jävla rektor och skola!? Borde det inte ligga i deras intresse också att hålla sina elever trygga och säkra, även om det innebär att de "måste ställa upp" med skolskjuts!? Usch, sabla idioter. Det är ju inte klokt att du ska behöva sitta och köra när andra har rätt till skolskjuts. Miffon.

Jag hoppas de hittar en lösning så dina barn kan fortsätta komma till skolan!

Tack för dom orden!
    Synlig gör kvinnovåldet
  • ventilera mera

Jag har för mig att jag läst nånstans här om en liknande situation och där hade TS fått till svar att hon kan genomföra en skolflytt utan pappans underskrift eftersom de bor inom en annan skolas upptagningsområde... jag är inte stensäker på detta och hittar inte tråden heller - men jag tycker att du ska kontakta rektorn på den skola som barnen numera tillhör och höra vad de säger istället. Är de skrivna på den nya adressen ska det inte vara ett problem överhuvudtaget, då tillhör de helt enkelt den nya skolan, vad den gamla än säger. Skiljer det dessutom så lång sträcka mellan skolorna så borde det handla om olika kommuner och då får ju de nya köpa plats av de gamla, vilket inte brukar vara speciellt populärt.

Er nuvarande skola har ingen som helst rätt att lägga sig i huruvida du och pappan samarbetar eller ej, det är er ensak. Mår barnen dåligt av det visst, då ska de reagera - men de borde väl snarare applådera att du tagit dig ur ett våldsamt förhållande?

Men som sagt, kontakta den nya skolan. Jag har en känsla av att du lär få helt andra svar av dem.

Svar på tråden Krångel med skolbyte