• Wittra

Vi som försökt ett tag utan plus

Stargazers skrev 2013-08-07 10:30:24 följande:
    Mm man har ju sina dippar och det måste man få ha - att ens behöva ta beslutet om att göra en utredning är ju något som de flesta slipper. Det är tur att sådana här forum finns så att man kan ventilera när trycket blir för stort! Jag kände ungefär samma frustration innan vi påbörjade utredningen. Jag är en kontrollmänniska och nog var det väl bara att planera och bestämma sig för att bli gravid så blev man det, eller? Tyvärr var det ju inte riktigt så.

Igår när jag var på matvaruaffären såg jag en tjej som jag minns som dryg och otrevlig från skoltiden och nu hade hon en stor gravidmage, sånt kan ju verkligen få en ur balans. Varför hon och inte jag? Men vi som får kämpa lite mer lär ju uppskatta ett barn så mycket mer än de som blivit gravida på stört. En klen tröst kanske, men ändå en liten tröst. 
    Javisst, jag kommer på mig själv med att tänka "har DEN idioten lyckats få barn?!..alltså wtf??" 

Jag blir som helt dränerad på kraft...som om all ork bara rinner ur mig och kvar är ett tomt skal.

om ni bara visste hur glad jag är att ha denna tråd att skriva i.
    Att få sätta ord på sitt allra innersta och utan att bli dömd, hånad eller föminskad.
    Tusen tack, allihop....  
  • Wittra

Det här med IVF, jag tyckte mig läsa någonstans att om man bor i Västra götaland så har man 3 försök som landstingen står för. 

Annars, hur mkt ska man upp i för att få högkostnadskort. Bara det där jävla besöket på gyn om några veckor kommer kosta oss tillsammans 400 kr. För att sitta och prata med en sköterska.
    Gah! 

• Wittra

Grattis till er som fått besked om att äntligen få komma iväg till IVF. 

Jag har en fundering, när vi nu kommer på möte till gyn och träffar sköterska så ska ju prover lämnas. Provsvar kan tydligen ta upp till 3 veckor.
    Om vi ponerar att de inte hittar något fel på oss, vad kan hända då?

Förresten, jag har BMI 30 och enligt sköterskan jag pratade med så är det först krav på viktnedgång om man har BMI 34. 
    Jag väger 79, och är cirka 1.63 lång. Således har jag ju lite övervikt men jag tycker inte att jag är direkt smällfet heller .... Rynkar på näsan
    Och om man har dåliga äggreserver/annat som inte riktigt synkar som det ska eller mannen har lite slöa spermier eller få spermier....vad händer då?
    kommer vi först erbjudas något för att få igång ägglossning bättre? Slöa/få spermier kan man väl inget göra åt?

Känns fasen bara som om tiden tickar på och inget händer. Suck, suck suck......och idag fick jag reda på att en gammal klasskompis väntar barn. Igen.  Återigen blev man påmind om sina egna misslyckade försök. 

är så fruktansvärt rädd också för att ha något allvarligt fel/sjukdom ..på mig framför allt. Är jättenojjig... Gråter 

• Wittra

Hej på er!

Hoppas ni har en bra helg. Fick bra svar på mina frågor här tyckte jag, tack ni som svarade ;)
    Jag vet att jag måste försöka ha is i magen och inte grotta ned mig för mycket men det är enormt svårt......hela tiden återkommer de negativa tankarna.

En annan sak, varför postas det massa baby-relaterade grejer på min FB? Det är massa reklam om blöjor, barnvagnar, etc etc......jag är så less på allt som har med barn att göra och så ska jag behöva få massa sån där reklam upptryckt i ansiktet var gång jag loggar in där?! 
    Tycker det är jobbigt med alla barnbilder som folk lägger upp och för att inte tala om ultraljudsbilder och magar.

Som jag skrivit förr, -inte för själva sakens skull att dem får barn....utan för att jag hela tiden påminns om våra misslyckade försök.
    Känner mig så ensam i detta, fruktansvärt ensam.  

• Wittra
    Stinen10 skrev 2013-08-09 20:45:54 följande:
    Jag vill bara kasta mig in här och sprida massa styrka och kärlek över er alla fina tjejer som kämpar för att få ert älskade barnGravid

Jag var precis som ni, hade kämpat i flera år, tagit massor med pergotimekurer som inte fungerade för fem öre. Jag har diagnosticerad pco så vi visste att felet låg hos mig...
    Hade remiss låg för ivf, fick prova puregon-sprutor under tiden. Och tänka sig, det tog på andra försöketGlad

Ligger nu i sängen och lyssnar på vår älskade dotters snusande andetag, vår stora tjej som fyllde ett år för en vecka sedanHjärta

Vi har bestämt oss för att inte ens försöka själva när det är dax för syskon, det blir sprutor direkt för att slippa lite av all huvudbry och tårar...

Kram på er{#emotions_dlg.flower}KyssHjärta
    Härligt med solskenshistorier! Det blir liksom peppande och man får upp hoppet. Att ni försökt i flera år och ändå lyckades få en liten baby är ju otroligt roligt. Stort grattis, jag hoppas att jag och min sambo får uppleva det där snart! 
  • Wittra
    Madelaiine skrev 2013-08-13 11:09:29 följande:
    Hej allihopa, 
    Har varit här och läst lite då och då men inte skrivit på ett tag men håller tummarna för er alla. 

Nu har vi varit på vårat återbesök på Sophia hemmet. Och fick veta att allt är bra med oss. Min sambos spermier rör sig bra och allt ser bra ut hos mig. Har fina ägg och regelbunden mens och fin livmoder och två fina äggledare med fripassage. Så jag vill bara skrika rätt ut: "MEN VARFÖR I HELVETE FUNGERAR DET INTE DÅ? VARFÖR FÖRTJÄNAR INTE VI ATT BLI FÖRÄLDRAR? VARFÖR MÅSTE VI NU VARA INNE PÅ FÖRSÖK 22 OM ALLT ÄR SÅ BRA?" 

Läkaren sa också att vi har alla förutsättningar att bli gravida och bla bla bla för att vi är så pass unga.. Och jag är så less på att höra det.. Vi kanske är unga, JA. och det är givetvis positivt men det betyder INTE att vi inte lider precis som någon som är äldre. Jag tycker också att det är suuuuper jobbigt varje månad och hatar när mensen jämnt kommer. Och tro det eller ej jag bor i ett samhälle där i stort sett alla mina vänner har barn också. Det är baby-boom. Har en tjejkompis som är ett år äldre än mig och fick för ett par dagar sedan sin tredje dotter. Har ett par andra som är inne på sin andra och en hel drös som precis fått sitt första eller är gravida. 

Så nu ska vi prova på insemination, är tydligen 25 % som lyckas på 3 försök. Så hoppas verkligen på att det kan ge oss vårat mirakel tillslut. Börjar med pergotime på torsdag och slutar på måndag. Sen ska jag göra UL på onsdag och har jag fina ägg då så sker inseminationen på min födelsedag nästa fredag. Vore helt underbart om det lyckades, men känns som att det vore ju för bra för att vara sant så vågar inte hoppas för mycket. 

Fick även höjd dos levaxin för att få ner mitt TSH-värde, det låg nu på runt 3. Men ska ligga under 2, gärna närmare 1. Så hoppas på att det regleras snart också. 

Hoppas verkligen riktigt mycket just nu. Finns inte ens ord som kan beskriva hur lyckliga vi skulle bli om detta lyckades. Men vi har iaf bestämt oss för att ge det här ett försök men fungerar inte det så kommer vi att försöka själva i ett år och sedan ger vi oss på IVF-försök. Det verkar som sagt inte så kul med alla dessa hormonsprutor och vad det är så det väntar vi lite med och så har vi försökt bra länge då iaf och IVF känns verkligen som vår sista utväg som vi tar då. 
    Känner med dig!

Själva ska vi på vårt första besök till gyn till veckan. Ta alla prover osv. Är så nervös att jag mår illa ibland.

Jag hoppas så innerligt att ni lyckas!!  
  • Wittra
    Stargazers skrev 2013-08-12 13:16:42 följande:
    Idag var en arbetskompis som är mammaledig på besök och efter hon hade åkt fick jag följande kommentar (av en manlig kollega dessutom) 
    "Jaha och då är det snart din tur då"
    ÅH jag blir så himla less på sådana där kommentarer! Hade det inte suttit en massa till folk runt fikabordet hade jag fasen sagt som det är, men jag vill inte att alla på arbetsplatsen ska veta. Så jag såg bara frågande på honom och fortsatte att prata om annat. Gubben som sa det har dessutom själv gjort IVF så man tycker att han om någon inte borde fälla sådana där kommentarer! Det är heller inte första gången han fäller någon kommentar om det här med att jag borde skaffa barn. Jag blir bara så himla less på att vissa tycker sig ha rätten att lägga sig i andras liv. Trodde han seriöst att jag skulle svara: "Ja precis, vi håller just på". IDIOT. 
    Varifrån kommer alla okänsliga människor?

Om någon skulle säga något så vet i fan om jag inte kommer säga "jo faktiskt, har du något beställningsformulär för barn? Något käckt litet Barn AB som man kan kontakta och få en liten baby?"

jag har noll tolerans för såna kommentarer....  
  • Wittra
    Madelaiine skrev 2013-08-13 18:24:30 följande:
    Tack. 
    Åhhh, lycka till, allt kommer gå super bra ska du se. Jag tyckte det var jätte skönt när man hade varit där första gången och kände att allting började ta fart liksom, att man kunde få hjälp att lyckas.
    Och tack igen, det hoppas jag också, något helt otroligt mycket. Det finns inget jag önskar mer i livet.  
    På ett vis är det ju skönt att få komma dit och "ta tag" i allt men samtidigt vill jag gömma mig. Känns genant och jobbigt att sitta där och förklara vår situation. Är så rädd att proverna ska visa något riktigt problematiskt för oss. 
    Å ena hållet vill jag så gärna få fart på allt, å andra håller känner jag mig rädd, utsatt och generad. Verkligen svårt att beskriva den här känslan jag har.

• Wittra

Åh....vad alla kämpar och tragglar på....ska på mötet för ta prover osv till veckan. Är omväxlande nöjd och förtvivlad över det. Började gråta igår när jag och sambon pratade. ..sa att jag är livrädd och han sa att vi måste ta en sak i taget. Han är verkligen underbar....och den rationella av oss. Jag bara fasar för vad vi ska få reda på

• Wittra

Hej tjejer.....mår bara dåligt. Så nervös och ångestfylld inför besöket som är på måndag. Är iväg på kräftskiva med sambons jobb och ångrar verkligen att jag följde

Med...en tjej är gravid och det enda som det pratas om är barn. Tror jag och sambon är ensamna om att inte ha barn sällskapet. Har bara lust att att gå hem men det går inte :(

Hur kommer livet bli egentligen ? Vad kommer vi få reda på efter alla prover? :-'( har de senaste haft så mkt funderingar....

Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus