-
Som de andra är inne på försök att fokusera på att du bor i ett bra landsting som bekostar både 3 IVF:er och alla FET. Det landsting jag tillhör bekostar bara två behandlingar oavsett om det är IVF eller FET. Är det så att det fortfarande inte har lyckats och ni väljer att gå vidare privat så är mitt råd att spara lite varje månad under tiden som kan användas till behandling och sedan prata med arbetsgivaren om s.k. bruttolöneavdrag. Det går ut på att arbetsgivaren skriver under att fakturan för behandling skickas till dom och att det sedan dras av på din lön. Detta gör att du slipper betala behandlingen med skattade pengar och kan komma undan med upp till halva kostnaden. Men som sagt så är ett första steg att använda de landstingsfinansierade försöken och sedan ta tag i andra saker om man måste det.Wittra skrev 2014-03-07 22:49:40 följande:Ber man chefen om bruttolönsavdrag då? eller ska det ansökas om via speciella intyg?
-
Berättade igår för en ny kollega (vi delar rum) om läget och det visade sig att de också hade gått igenom IVF. Det var så himla skönt att prata med någon som visste vad det hela handlade om och hur sårande frågan "ska inte ni skaffa barn" faktiskt är. Det och positiva nyheter igår gör att det känns som att nu vänder det! Om det sedan kommer att krascha igen om man inte hittar några spermier så får det vara så men äntligen känns det som det går åt rätt håll efter många tunga besked!
Och som Wonders skulle ha sagt; här lyser solen från en klarblå himmel, njut av den idag -
Ja, det har allt varit lite tyst i tråden det sista. För egen del så har det inte hänt så mycket det senaste. På torsdag har vi däremot en telefontid till RMC Linköping för att diskutera donation (om vi går vidare med det alternativet). Sedan väntar ett första besök på Carlanderska om 3 veckor så fler uppdateringar kommer :)
JZ: Var du på årsmötet för Barnlängtan? Kikade även in på din blogg, ska bli spännande att följa er resa och hoppas ni får positiva besked från FK så ni kan köra på med Finland. -
Igår var äntligen samtalet med RMC för att diskutera med dom om vi väljer att gå vidare med donation. Läkaren vi har där är väldigt bra och går att resonera med. Vi berättade om Carlanderska och att vi känner att vi måste utreda det spåret innan vi är redo att gå vidare och hon hade full förståelse för detta. Vi bestämde att vi ska kontakta dom efter att vi vet hur det går i Göteborg, antigen för att meddela att det har gått bra eller för att boka en träff med dom för att gå vidare med donation. Blir det donation så kan vi få till ett möte innan sommaren med henne och en kurator för att diskutera processen, det juridiska mm. Sedan är det ca 3 månaders väntetid plus sommarstängt. Landstinget bekostar 2 inseminationer och 2 embryoåterförande så det mest taktiska är att börja med inseminationerna oavsett om jag får några ägg från IVF:en eller ej (dom är bättre att spara till om vi behöver de senare eller för syskon).
Det märks att man har varit inne i svängen ett tag. När man började hela resan mot barn levde man i tvåveckorscykler med äl och bim medan man nu efter nästan 2 år inte tycker att 3 månades väntetid plus semesterstängt känns så långt.. :) -
Vi har ju en manlig faktor så det skulle vara mina ägg som man fryser ner och transporterar till RMC eftersom privata sjukhus inte får hantera donerade spermier..JZ79 skrev 2014-03-21 11:11:30 följande:Intressant att ni får insemination innan de försöker med ivf på donerade ägg. Insemination är inte alls aktuellt i vårt fall, men kanske för att de spermier som finns dessutom är svaga och inte orkar simma dit de ska.
Håller med dig angående tid och väntan. Förr var 2 veckor en evighet, nu känns det som tiden kommer flyga fram tills vi ska till Finland
Va skönt förresten att det inte är så långa köer i ditt landsting!
Mitt landsting bekostar som sagt två inseminationer och två ET. Har man kört IVF med donerade spermier går man inte tillbaka och gör inseminationer enligt vår läkare på RMC så därför är det mer taktiskt att göra det som landstinget bekostar innan man använder äggen som finns.
Med tanke på att det är såpass korta väntetider så tappar vi endast de månader som det tar iom att vi väljer att kolla upp Carlanderska (dvs. ca 2 månader) så det är skönt. -
Hittar de spermier på Carlanderska så är det ICSI som gäller och är det insemination så är det donerade spermier. Då förstår jag att du var lite fundersam på vad jag menade :)JZ79 skrev 2014-03-21 11:33:40 följande:Vi har ju manlig faktor + mina kassa ägg. JAg ägglossar varje månad men det hjälper ju inte när maken inte har tillräckligt med spermier som orkar hela vägen fram. Innan vi visste om min dåliga äggreserv var det inte alls tal om insemination. Eller du menar insemination med donerade spermier? Tänkte du menade att de skulle inseminera de spermier de hittar på Carlanderska..
-
Innan i veckan fick vi frågan av mina bästa kompisar sedan gymnasiet (som har blivit våra bästa kompisar) om att bli faddrar till deras lilla tjej! Jag blev jätteglad och tackade ja innan jag ens han fråga sambon ;) Det betydde jättemycket för mig! Oavsett vad som händer framöver så har vi denna underbara lilla tjej i vårt liv.
-
Stämmer bra det JZ, i morgon bär det av! Dags för fösta mötet på Carlanderska och sedan blir det (som jag har förstått det nu iaf) korta protokollet efter min näste mens!JZ79 skrev 2014-04-08 19:41:16 följande:hallonbacken..är det inte snart dags för er att åka till Carlanderska? Eller minns jag helt fel..
-
Vi var som sagt på första mötet på Carlanderska igår. Det är nu bestämt att vi testar något som kallas för Micro TESE på sambon samtidigt som man stimulerar mig för IVF. Dom vill köra långa protokollet på mig för att kunna planera in ingreppet på sambon en dag där alla resurser finns tillgängliga. Detta göra att jag kommer att börja spraya i påskhelgen och sedan blir det sprutor med start i mitten av maj. Ingrepp på sambon och äp är planerat till 27/5.
Enligt läkaren är det ca 35% chans att man hittar spermier vid ingreppet men vi vågar inte riktigt tro på det men lyckas det är det ju fantastiskt! Misslyckas det så blir det donation med start i höst. Känns ändå som vi har en bra plan även om det stundtals känns väldigt segt! -
JZ: Ja, goda händer är vi i det är mest att jag hade velat slippa långa protokollet samt att det nu blir ytterligare längre.. Men men, det är bara att bita ihop och köra!