• calabalic

Vi som försökt ett tag utan plus

9 ägg fick de ut, de sa inget om kvalitet. Är 9 bra eller dåligt? Har inga referensramar men tyckte det kunde ha blivit fler på mina 21 äggblåsor. Nu får det iaf bli vila (öm och väldigt trött) och nervös väntan tills onsdagens ET.

• calabalic

Neeeej Jayt, så hemskt!!! Och så oförtjänt! Efter den långa o jobbiga process vi har tycker jag vi åtminstone kunde få ha kvar fröna när vi väl fått dem. Så himla orättvist!

• calabalic

Usch vad nervöst det är. Gjorde ju äggplock igår och i instruktionen står att de hör av sig via telefon dagen efter äggplock om äggen inte blev befruktade - har vi inte hört nåt annat blir det ET imorgon kl 13. Men undrar hur lång tid de behöver på sig, nu har det gått ca 17h sen äggen plockades ut. Vet inte ens när de stänger för dagen. Kan de ringa imorgon förmiddag ändå tror ni? Suck, kunde de inte ringa oavsett och meddela hur det har gått istället för att man ska behöva vänta och våndas... gah! Man vakar över telefonen precis som när man var tonåring och väntade på att mr right skulle ringa. :D Bara att nu vill man att det INTE ska ringa istället...

• calabalic

Jayt :( Lider så mycket med dig och vet inte vad jag ska skriva. Enda jag kan säga är väl att jag tror att vi som har kämpat såhär länge och utsatt oss för så mycket i kampen, vi har funnit ny styrka och hopp efter så många besvikelser att det nog finns kraft för lite till. Det pratas ju om den ofattbara styrkan som föräldrar hittar i sig själva för att kämpa för sina barn - jag tror att vi har samma styrka, fast vi kämpar för de barn vi inte ännu fått. Men det är nog viktigt att man får krascha lite emellanåt också. Hur tar mannen det? Skönt åtminstone att man är två.

• calabalic

Jayt jag hamnar också ofta i grubblerier om "meningen". Ibland tänker jag att om vi får barn så kanske det barnet senare dör ifrån oss, så anledningen till att vi inte får barn nu kanske är att bespara oss sorg. Men egentligen tror jag inte på ödet så det är ju dumt att tänka så. Man famlar bara efter en förklaring.

Skönt att höra att din man är stark och tar hand om dig!

• calabalic

Härligt Maramina! :)

Grymt jobbat med träningen BaPumba! Jag ser fram emot att få träna igen nästa vecka, när ömheten i magen är helt borta.

Om en timme ska jag vara på sjukhuset och sätta tillbaka embryo förhoppningsvis! Spännande!! :)

• calabalic

Sådärja, nu har jag ett litet frö inplanerat. :) Så får man verkligen hoppas att den vill stanna. Dock vet jag inte om kvaliteten var så bra så man kanske inte ska hoppas för mycket. Det gick så snabbt när hon berättade så jag uppfattade inte allt, men enligt min man så sa hon att de klassificerar embryon mellan 1-3 och vi hade fyra befruktade ägg totalt, varav tre hade godkänd kvalitet. Ett hade kvalitet 2 (sattes in) och två hade kvalitet 3, vilket är för dåligt för att frysas. Så 1 till mig och inget till frysen.

Hade såklart hoppats på nåt till frysen och hade kanske hoppats på ett toppkvalitets-embryo insatt också, men man får absolut glädjas åt att man över huvudtaget fick nåt tillbaka. Konstig känsla nu att veta att man har ett befruktat ägg i sig. :)

Är det nån som vet vad som avgör om ett embryo är av bra eller dålig kvalitet, vad krävs för att bli klass 1? Vilken kvalitet hade äggen som ni har satt in?

• calabalic

Maramina - Håller också tummen för dig imorgon. Spännande!

JZ - Vad skönt att ni fått en ny tid och att det är om inte alltför många veckor. Är ju alltid lättare att bära om man har en plan istället för att sväva i ovisshet. Dessutom kan det ju inför jul och allt sånt vara bra att veta ungefär vilka kostnader man har framför sig..

Jodå här ruvas det för fullt. Är väl på ruvardag 5 nu. Testdag är ju inte förrän 21:e så låååångt kvar. Men så kom jag på att om det vore en normal cykel skulle jag ju få mens två veckor efter ÄL och om ÄL är äggplock denna månad så är det ju nästa helg jag i så fall skulle ha fått mens. Så jag har det som första nedräkningsdag.

Skulle det ha fäst sig så borde det väl komma lite gravidsymtom i veckan. Jag känner inte så mycket ännu, mest brösten som är tunga och ömma och det brukar de bara vara dagen före mens annars. Men jag har förstått att det är en vanlig biverkning av Progesteronstavarna, och dessutom är det nog för tidigt för symtom på RD5.

Annars så har jag plöjt en massa artiklar m.m om embryoutveckling och sånt nu, det är verkligen helt fantastiskt hur det funkar (eller ska funka). Läste bl.a den här artikeln som beskriver väldigt ingående men på ett lättförståeligt sätt om själva infästningen, hur den går till och hur det kan vara kopplat till "oförklarlig barnlöshet". Intressant!
    fof.se/tidning/2007/5/har-faster-agget

• calabalic
    Maramina - Jag tror det är svårare än man tror att ägget ska "åka ut" sådär. Är det inte till och med så att det är mensen som skickar ut ägget? Eller det kanske bara skickar ut slemhinnor och sånt. Kommer inte ihåg vad de sa på sexualkunskapen för massa år sen. :) Jag grubblar i alla fall också på om ägget är kvar eller ej. Även om det bara är kortvarigt är det ju en trevlig känsla att tänka att man ändå har ett litet befruktat ägg där inne.

Usch jag fastnade i en blogg av en kvinna som försökt få barn i 12 år. De hade haft massor motgångar men ändå fortsatt att kämpa på alla sätt, många IVF:er och andra behandlingar. Sen till slut blev de plötsligt gravida med IVF, mot alla odds och de var så lyckliga och tacksamma. Passerade nervösa första veckor och började våga tro på det. För att i vecka 14 få veta att barnet bara har vatten istället för hjärna, så det slutade med att hon fick göra abort (genom att föda) i vecka 20. Herregud, mitt hjärta gick itu!! Man ska inte läsa sånt där för man förlorar liksom livsgnistan när det är så himla orättvist för vissa. Samtidigt får man ju lite perspektiv på sin egen situation. Vi har ju bara försökt i 3,5 år och är bara inne på vår första IVF.
Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus