• BaPumba

Vi som försökt ett tag utan plus

Heeej Nellin, vad glad jag blev av att se dig! :) Spännande med IVF till hösten, det tänkte vi oxå köra på. Jag har iofs bestämt mig för att vara/bli gravid denna månaden, fast det bestämmer jag ju alla månader..;)

Försöker: Roligt och modigt att du oxå överväger IVF nu. Som Jz sa, ställ er i kö, gå på första mötet och få information och fundera mer efter det. Vi fick remiss till IVF direkt efter vår utredning men kände oss inte alls redo för det, nu var det nästan ett år sedan vi gjorde utredningen och nu börjar vi känna oss redo att göra det till hösten.

• BaPumba

Vårväntan: Jag håller tummarna för fortsatt utebliven mens och plus idag eller inom några dagar!

Igår hade jag spottings, ca en vecka innan BIM som vanligt. Fast jag hade även lite ont, eller känningar, ungefär som ÄL eller mensvärk, på vänster sida vid äggstocken. Tänk om det var ett ägg som fäste och orsakade spottingen..? :O Fast jag har ju hört att om man känner av det ska det ju vara som ett hugg eller stick, inte molande som jag hade. Och det borde väl inte kännas vid äggstocken utan snarare i mitten långt ner i magen..? Så det är antagligen vanliga spottings och inget denna månaden heller. Får se om en vecka ungefär.

• BaPumba

Em me: Så underbart, stort grattis!! Denna gången tror jag det håller hela vägen!

• BaPumba

Försöker: Modigt att ni ska ställa er i IVF-kön nu trots din rädsla, heja heja! Spännande att det är så många som är igång med IVF nu eller väntar på det.

Jag har inte fått mer spottings, hade bara i lördags. Hoppas det håller i sig och blir plus!! Fast det är lite olika, de flesta månader har jag spottings regelbundet en vecka innan BIM, men ibland har det hänt att det kommit bara några dagar innan, och ibland har det kommit, försvunnit och kommit tillbaka. Så jag vill inte tro för mycket, men hoppas lite lagom. :)

• BaPumba

Maramina: Skönt att du känner dig så lugn. Det är verkligen en styrka i den här resan!

• BaPumba

Vårväntan: Härligt med mysigt valborgsfirande. Men jävla mens alltså, fan vad orättvist! :(

• BaPumba

Försöker: Hur blir det med läkare när ni flyttar? Finns det någon ni kan byta till då? Isåfall är det ju bara 3 månader kvar. Den ni har nu verkar usel, så fruktansvärt frustrerande att det inte finns fler där ni bor så ni kan byta! Jag har gjort spolning och tyckte inte det var farligt, och det är många i tråden som upplevt samma. För vissa gör det ont men det är trots allt ovanligt. T.o.m. Nellin gjorde ju spolning tillsist, fast hon var livrädd för det och har jättesvårt för allt vad gynundersökningar heter. Det tar bara ca 10 minuter vill jag minnas, det fixar du! *pepp pepp*

• BaPumba

Wittra: Jag har fertilitetsmonitor och använder den i perioder. Jag tycker det är jättesmidigt, mycket enklare än stickor. Fast som du sa är den dyr, och testerna till den är oxå dyra. Jag fuskar nu för tiden för den vill oftast att jag ska använda fler än 10 stickor, så jag börjar testa senare än den säger till mig. Jag ser tydligt på mitt sekret, som blir som äggvita, när ägglossningen är på gång. Jag känner dessutom av det tydligt i äggstocken där ägget släpper. Men det är ändå skönt att använda monitorn ibland och verkligen få bekräftat exakt vilken dag ÄL är. Men det är precis som Jenso sa, det är ingen mirakelmaskin, man brukar ofta få väldigt bra koll på sin ägglossning efter ett tag ändå och då tillför den inget extra. Jag visste ju om detta men köpte den ändå, tänkte att pengarna inte är så mycket i sammanhanget och i all denna längtan.

Jag förstår verkligen att du känner dig ledsen och frustrerad efter 9 månaders försök, det gjorde jag oxå. Vi som hänger här har visserligen försökt längre, men vi har alla varit där du är idag och vet hur det känns. Så du är hjärtligt välkommen hit! Ur ett perspektiv tycker jag det var jobbigast under första året med försökande, för då hoppades jag mer varje månad och hade fortfarande tron om att lyckas när som helst. Nu har vi försökt i 2 år efter ett missfall, och med tiden lärt oss leva med att det inte funkar så enkelt för oss. Längtan är minst lika stor eller större, men mensen känns oftast inte som ett nederlag längre.

Jag hoppas ni lyckas själva snart, om inte så är hjälpen nära när ni passerat ett års försökande.

• BaPumba

Maramina: Tråkigt att det inte blev nåt med detta försöket, men du får se första försöket som en testomgång! Och som du sa, snart är det sommar, en härlig och hormonfri sådan :)

Försöker: Puh, då är det inte lång tid kvar med den läkaren ni har nu. Hoppas allt funkar smidigt med remissen, isåfall kanske vi gör IVF ungefär samtidigt till hösten. :) Min mens är på G nu så jag ska ringa ferten under veckan och säga att vi känner oss redo för IVF nu, hoppas det inte blir något krångel med det (vi har ju ändå haft remiss till IVF ett år, så det borde inte strula..!)

Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus