• JZ79

Vi som försökt ett tag utan plus

kanske 4a skrev 2012-09-25 08:39:50 följande:

tack för pepp, känns bättre just nu. Inget plus än men har inte testat sedan i söndags. Men jag har vid alla mina normala grav +  mf fått plus äl +9 (en gång äl +11 men då testade jag inget före det) och bara vid X:en efter BIM. Så eftersom jag inte såg något äl +10 känns det ganska kört. Och skulle jag få ett plus idag skulle jag bli orolig igen, och glad samtidigt förståss :) Aldrig är man nöjd...
    Det behöver ju inte vara så denna gång, du kan få plus efter bim och ändå blir det inte x eller mf!! Positiva tankar nu gumman!!! Inget är kört förrän tanten knackar på! kram Hjärta
  • JZ79
    Solrosen 83 skrev 2012-09-27 10:35:53 följande:
    Mailade min gyn idag om mina prover och fick svar att de inte kunde se att det hade varit någon äl denna månad heller precis som jag trodde Rynkar på näsan

Fick en ny kur med Provera utskrivet och ska bli kallad till ett besök för att få information om pergotime så vi kan testa med det.

Skönt att det äntligen börjar hända något!    
    Bra att de har planer för er! Med pergo lär du få äl å då blir det bebbe Glad

Håller tummarna för er andra som testar!! Hoppas på att få se fina plus snart, kram!!
  • JZ79

Försöker: jag å min man har genomgått utredning å kan berätta lite kort vad som händer där jag bor (Västra Götalands regionen)
    Du ringer till gynmottagningen på ditt sjukhus. Du får ev. Svara redan i telefon på hur länge ni försökt, om du har regelbunden mens, använt äl-test och eller temp, om ni äter mediciner och om du varit gravid tidigare och om din man gjort någon gravid förut. Dessa frågor togs i telefon för att förbereda besöket, men läkaren frågade samma saker. De kallade oss på ett gemensamt besök. De gjorde vul på mig + klamydiaprov, sen pratade vi mycket tillsammans med läkaren, de vill veta om
    Man har regelbundet sex å då menar dom minst varannan eller var tredje dag. Vi fick remisser för blodprovstagning och mannen fick remiss för att lämna spermaprov. Vi gjorde upp en plan vad som sker efter proven är tagna i vårt fall skulle remiss skickas till ivf om allt var bra eftersom vi försökt i över ett år. Om nätt prov är avvikande försöker de behandla problemet innan ivf-remiss skickas.

Blir det snurrigt? Skriver från iphonen, fråga om du vill veta nått mer :)

• JZ79
    Försöker skrev 2012-10-01 19:12:26 följande:
    Tack snälla för ditt svar! Så efter alla prover är tagna och allt är ok (inga avvikande , då skickas man direkt till ivf alltså? Man ska inte testa ytterligare med andra "behandlingar"? Har så dålig koll på alla begrepp och åtgärder...

Och vid ivf i så fall, finns olika sorters ivf/tillvägagångssätt beroende på vad tidigare provresultat visar? 

Och vilka tidsspann hade ni på alltihop? Under hur lång tid höll utredningen/provtagningarna på?  
    Här finns massor med info! www.fertilitetsguiden.nu
    Det var 2-3 månaders väntetid att få komma till gyn, därefter gick det snabbt. Vi fick tid för besök, tog blodprover 2 dagar efter, spermaprov ca 1 vecka efter besöket. Läkaren skrev brev om provresultat samma dag som spermaprovet lämnades och analyserades. Därefter fick vi vänta lite pga att de tog kontakt med urolologen hur min man skulle behandlas då de tror han hade en inflammation nånstans i de "nedre" regionerna. Han har inte haft några besvär så inget visste vart inflammationen fanns. Efter ytterligare en vecka kom recept på antibiotika som maken skulle äta i 1 månad. Nu har det gått 2,5 månad och om ca 2 veckor ska han lämna sitt nya prov. Förhoppningsvis har han nu fler och piggare spermier =) Oavsett resultat skickas remissen till ivf och då blir det väntetider igen, men inom 3 mån ska vi kallas till SU

Jag har ju äl så för mig har pergotime och annat inte varit aktuellt. En del får ändå pergo har jag förstått, men jag är glad att vår läkare inte föreslog det, känns ju inte lönt om jag har egen äl och nu var det ju mannens spermier som var få och svaga..

Kolla in länken, där finns verkligen massor med bra saker! Glad

En sak till, prata ordentligt innan om att ni faktiskt kan få svar att något är fel.....Tror det är bra att ha tänkt tanken innan iaf...
  • JZ79
    Försöker skrev 2012-10-01 20:38:51 följande:
    Tack, den länken var ju toppenbra! Maken och jag ska sätta oss och läsa igenom alltihop. Tycker det varit så svårt att få någorlunda sammanfattad men ändå detaljerad info om vad det innebär.

Hoppas det lyckas för er nu!

Tack detsamma {#emotions_dlg.flower}
  • JZ79
    72dagar skrev 2012-10-02 10:14:24 följande:
    Fick precis mens. BIM-1 idag. Nu blir det ivf.
    jäkla mens Rynkar på näsan kram!!
    Lycka till med ivf vännen, berätta gärna mer om det sen när det sätter igång...vi lär hamna där själva snart.
  • JZ79
    Malin1988 skrev 2012-10-02 12:27:10 följande:
    Nu kom mensen. Imorgon är det ett år sen mitt missfall, fy fan!!! :(:(:(
    kram Hjärta

• JZ79
    Pastell, va skönt att du fått tid! Vet du varför du ska spola eller är det "rutin" vid utredning där du bor? Jag har inte spolats, men funderar på att ringa gyn å fråga om de inte ska göra det när vi ändå bara väntar på att maken ska lämna sitt andra spermaprov..
    Bra kämpat med vikten gumman, lyx att du fått äl igen ju!! Solig
Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus