Försöker skrev 2012-10-01 19:12:26 följande:
Tack snälla för ditt svar! Så efter alla prover är tagna och allt är ok (inga avvikande , då skickas man direkt till ivf alltså? Man ska inte testa ytterligare med andra "behandlingar"? Har så dålig koll på alla begrepp och åtgärder...
Och vid ivf i så fall, finns olika sorters ivf/tillvägagångssätt beroende på vad tidigare provresultat visar?
Och vilka tidsspann hade ni på alltihop? Under hur lång tid höll utredningen/provtagningarna på?
Här finns massor med info!
www.fertilitetsguiden.nu
Det var 2-3 månaders väntetid att få komma till gyn, därefter gick det snabbt. Vi fick tid för besök, tog blodprover 2 dagar efter, spermaprov ca 1 vecka efter besöket. Läkaren skrev brev om provresultat samma dag som spermaprovet lämnades och analyserades. Därefter fick vi vänta lite pga att de tog kontakt med urolologen hur min man skulle behandlas då de tror han hade en inflammation nånstans i de "nedre" regionerna. Han har inte haft några besvär så inget visste vart inflammationen fanns. Efter ytterligare en vecka kom recept på antibiotika som maken skulle äta i 1 månad. Nu har det gått 2,5 månad och om ca 2 veckor ska han lämna sitt nya prov. Förhoppningsvis har han nu fler och piggare spermier =) Oavsett resultat skickas remissen till ivf och då blir det väntetider igen, men inom 3 mån ska vi kallas till SU
Jag har ju äl så för mig har pergotime och annat inte varit aktuellt. En del får ändå pergo har jag förstått, men jag är glad att vår läkare inte föreslog det, känns ju inte lönt om jag har egen äl och nu var det ju mannens spermier som var få och svaga..
Kolla in länken, där finns verkligen massor med bra saker!
En sak till, prata ordentligt innan om att ni faktiskt kan få svar att något är fel.....Tror det är bra att ha tänkt tanken innan iaf...