• BaPumba

Vi som försökt ett tag utan plus

Stora My: Vad var det för extra vitaminer? Både till dig och mannen?

• BaPumba

Hej töser!

Nu verkar ÄL vara förbi för denna månad och vi har verkligen gjort ALLT vi kunnat!

Rent praktiskt knull och sen nästan upponedvänd yoga-position på det. Som min sambo envisades med att hjälpa mig med genom att hålla uppe mina ben samtidigt som jag låg på skulderbladen och balanserade kroppen i luften med svanken i händerna..Tur ingen såg oss för jösses en sån syn det måste ha varit! Nu måtte de små rackarna ha runnit ner av tyngdkraften, förutom de som flög åt andra hållet av mina skrattanfall..:D

Är egentligen tveksam till att äl egentligen har inträffat för mitt sekret har inte varit det minsta segt, snarare keso. Men det blev max utslag på fert.monitorn iallafall så vi får väl hoppas det stämmer ändå. Nu blir det progesteronkräm och vitaminer!

• BaPumba
    JZ79 skrev 2012-12-29 14:14:54 följande:
    BaPumba: keso-liknande flytning får många vid svampinfektion, (bara då du vet...)

Hmm...det känns inte som svampinfektion. Jag brukar få sådana flytningar varje månad, ett tag efter äl tror jag. Nu kom de ju alldeles fel i tiden. Jag har haft svampinfektioner hur många gånger som helst men det brukar alltid klia och vara irriterat, så är det inte nu. Kan man ha svampinfektion utan några sådana kännetecken?
  • BaPumba
    Försöker skrev 2012-12-29 16:09:36 följande:
    Börjar själv med första kuren pergo på nästa cykel, den 6 jan. Är jättenervös för hur min kropp kommer reagera eftersom äl redan fungerar. Är skraj för överstimulering. Men tänker prova ändå.

Jag har oxå egen äl men provade pergo ändå, ingen överstimulering eller biverkningar. Hoppade över pergo denna månad eftersom jag ev. tänkte resa bort samma vecka som äl, kör med ny kur nästa månad om det inte tagit sig nu. Barnmorskan jag pratade med sa att de gör jättemånga pergo-behandlingar (rep.medicin på Sahlgrenska) och att det är ovanligt med överstimulering.
  • BaPumba

Jag får typ alltid problem med obalans efter allt sexande runt äl, luktar inte mumma! Funkar det att ta såna där neutraliserande slidpiller, eller blir det kasst för spermierna då?

• BaPumba

Svarar på min fråga själv.

"Lactal bör undvikas när man försöker bli gravid då Lactal har ett lågt pH och kan försämra miljön för spermierna."

Fan oxå, då får jag väl stå ut med sur-lukten. Annars är det antibiotika i form av t.ex. Dalacin som gäller, men jag kan ju inte hålla på med det varenda månad. Jävla f*tta rent ut sagt.

• BaPumba
    Maramina skrev 2012-12-30 09:57:35 följande:
    Det är inte så att du har bakteriell vaginos? Eller att du borde få någon annan penicillin som får bort det hela?

Jo jag är rätt säker på att det är bakteriell vaginos, har haft det massa gånger. Har fått antibiotika mot det tidigare men det kommer alltid tillbaka efter ett tag, vilket är vanligt när det gäller BV. Så det känns nästan tröstlöst.

Men jag kanske kan prova som du skrev Marina80, behandling för både mig och sambon. Har det försvunnit helt efter det och sedan hållt sig borta? Har du haft det upprepade gånger innan?
  • BaPumba

Marina80: Aaaa så arg jag blir när jag hör att man inte blir tagen på allvar! Hade vestibulit när jag var yngre och fattade inte vad det var, blev så ledsen när jag fick träffa en gynekolog på ungdomsmottagningen som rekommenderade mig att köpa boken "Orgasmera mera" och gå hem och öva på onani för att slappna av i underlivet. Aaaaggg! Jag som trodde att jag äntligen skulle få hjälp när jag samlat mod till mig för att kolla upp det. Sen googlade jag massor och ställde diagnosen vestibulit själv, och fick det bekräftat av en barnmorska på samma ungdomsmottagning. (Som sedan hjälpte mig igenom det fast hon egentligen inte visste hur hon skulle göra..vi provade oss fram helt enkelt med bedövningsgel, knipövningar, sexterapi mm).

Ja, det var en parentes bara. Men jag blir så upprörd över att kvinnliga åkommor verkar vara så okänt bland de som borde vara utbildade, trots att det är så vanliga åkommor bland kvinnor!

När det gäller BV har jag dock alltid blivit tagen på allvar och fått utskrivet medicin. Men jag ska prova med behandling av sambon oxå!

• BaPumba

Försöker: Jag har hört att man egentligen aldrig blir av med vestibulit, att man bara lär sig hantera det. Men jag upplever egentligen inte några problem längre så jag är inte helt säker på att det var vestibulit, kan lika gärna varit vaginism. Jag kollade ju upp det själv och barnmorskan bekräftade genom att säga ungefär "ja, det skulle mycket väl kunna vara vestibulit". Jag "övade" bort det genom att vänja det onda området vid beröring, först med bedövningsgel och sedan utan. Gjorde även knipövningar för att tydligt känna skillnaden på avslappnad och spänd. Det blev bättre efter beröringsövningarna men försvann riktigt först efter att jag och min sambo som jag hade då, gått i sexterapi med tillhörande övningar. Jag hade tur som träffade en underbar barnmorska på ungdomsmottagningen, hon läste en kvällskurs i sexologi tillsammans med en sjuksköterska på samma mottagning, och de använde mig och min sambo som försökskaniner för sin terapi. Och det funkade! Grät när jag och sambon lyckades ha ett vanligt samlag efter det, hade inte kunnat ha det, eller ens använda tampong, på 2 år!!

Jag blir arg när jag tänker tillbaka på det! Dels sjukvården som är så okunnig inom kvinnors underlivsbesvär, jag fick utskrivet massa svampmedicin bara. (Och efter den lilla forskning som finns om vestibulit tror man att det finns ett samband mellan svampmedicin och vestibulit, att svampmedicinen kan vara en av orsakerna). Och så blir jag arg och besviken på skolans sexualundervisning, man pratar mest om det biologiska, mens och hur barn blir till. Och könssjukdomar. Men prata om lust och människors olika lust, föreställningar om sex osv, helt tyst! Det hjälpte mig jättemycket att ta kontroll över min egen lust och få höra att den var normal, oavsett hur låg eller hög den var. Jag och min sambo hade nån slags föreställning om att man "borde" ha sex några gånger i veckan, och jag kände inte för det men trodde på nåt sätt att det förväntades av mig så jag tvingade mig själv till att plocka fram någon slags lust och hade sex ändå. Jag tror absolut att detta var bidragande till min vestibulit.

Även om jag inte upplever problem som förut är mitt underliv väldigt känsligt. Det funkar inte att ha sex för länge t.ex. för då börjar det göra ont. Men nu har jag lärt mig att lyssna på mig själv och sluta om det inte känns bra, no matter what!

Hur lyckades du bli av med din vaginism?

• BaPumba

Maramina: Ooo så spännande, hoppas det är ett riktigt plus! Bara till att vänta och se om mensen kommer. När testar du igen tror du? Du hade väl BIM igår eller idag men var osäker på exakt när äl inträffade?

Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus