• JZ79

Vi som försökt ett tag utan plus

Gweny skrev 2015-01-20 17:35:28 följande:

idag ringde dem från SU, frågade om jag ville vara med i en studie, för att se med övervikt och hur det påverkar att bli gravid. Hälften av oss får börja med IVF med en gång(isåfall slipper vi vänta till våren) och andra får gå på hårt program med lågkaloridrycker i flera veckor, för att sen börja med IVF och se om det är nån skillnad. Huua...vore ju intressant, men om man hamnar i viktminskningsgruppen, är frågan om hur jag kommer klara det, men vore såklart jättebra att få stöd att gå ner i vikt, av många skäl.
    Hon skulle ringa imorgon igen, det kan dra igång redan nästa vecka sa hon i telefon.

Har för mig någon i denna tråd gjort detta innan? tips, råd?

Den studien var jag med i. Det var inte enkelt..men det gick 3 månader med bara Modifast. Endast vatten att dricka, kolsyrat vatten var ok, ingen frukt, inget att tugga..te/kaffe är ok, men utan mjölk..eller ja..det fanns utrymme för 3 msk lättmjölk i kaffet fick jag lära mig.. Jag ångrar inte att jag gjorde det, det var en resa i sig. Min man stöttade mig totalt och dietade han också, fast han gick inte på kontroller som jag.. dietisten peppade ändå honom via mig och när han var tvungen att börja äta efter några veckor hjälpte dietisten honom med mat och kaloriräkning. Eftersom han inte gick på kontroller som jag fick han inte hålla på så länge.
    Håller inte riktigt vikten nu, inte gått upp allt, men 2/3 delar ungefär. Mycket har hänt sen jag gick på dieten..jag var med i den för 2 år sen tror jag det va. Tiden går så fort. Haft det tufft på senaste tiden och tyvärr inte varit så noga med maten. Nu är jag på banan igen och äter enligt dietisten och det går sakta neråt. Sjuksköterskan som du har kontakt med och sedan dietisten är otroligt fina människor och du kommer få massor med stöd. Chansen finns ju att ni hamnar i gruppen som får börja direkt också.. Inget svar är rätt eller fel, vet tjejer som tackar nej och det är helt ok.
    Kan inte råda dig hur du ska göra. Diskutera med din partner. Du måste ha 110% stöd i detta. Vill du läsa mer så kan du söka på mitt namn här i tråden, började dieta på julafton för två år sedan..så leta upp mina inlägg från den tiden. Lycka till med det du bestämmer dig för :)
  • JZ79
    Pusheen skrev 2015-01-21 13:47:44 följande:

Hej tjejer. Följt er länge på lite håll så där.. :)

Står inför vårt första möte inför ivf imorgon!

Jag ville fråga er som varit med.. Gör äggplocket så ont som jag inbillar mig vilket är jätteont, eller är jag orolig i onödan?

Beundrar er alla kämpar! <3

Du får morfin och de fyller på under tiden så om du börjar känna att det gör ont så sprutar de in lite medicin å vips så mår du kanon Mitt andra äggplock kombinerade jag morfin med lustgas, funkade skitbra. Va inte orolig, lycka till!!
  • JZ79
    Gweny, hur gick det med den där studien...bestämde du dig för att vara med? och i så fall..hur blev lottningen?

Thotis, ja du har skrivit här tidigare..känner igen dig. Tråkigt att ni fortfarande kämpar.. Tråkigt med endo, men bra ändå att du fick en diagnos så du kunde åtgärda problemet. Var är det för behandling nu? Typ nässpray för att hålla dig nedreglerad? Vet en del som spayar med Synarela/Supercur för att hålla endo i schack och det är ju samma som används vid nedreglering inför ivf. Får jag fråga varför du inte vill göra ivf? Om äggledare osv inte funkar ok så är ju ivf ett väldigt bra alternativ då de sätter in embryot manuellt dit spermie kanske inte kan ta sig själv.

Söndermarken, kul med din blogg. Jag har favoritat den nu

wonders, du har så rätt..Finns ju ingen anledning att dra ut på det. Så idag är hela formuläret ifyllt och ivägskickat till Serum i Aten. De lovade att återkoppla inom 2-3 dagar.

Jenso, tack fina du för att du kollade igenom min engelska i vår fertilitetshistoria Kyss
  • JZ79
    Gweny skrev 2015-01-25 17:46:45 följande:

JZ79>> Tack för infon, alltid bra höra från era som gjort innan. Har faktiskt läst din bakgrund innan och kom ihåg hur impad jag var över hur du kämpat/kämpar på.

Jag bestämde mig för att vara med, har inget direkt att förlora på det. Vi ska dit nu på onsdag, för att se vilken grupp det blir. Jag är inställd på viktgruppen, tror bättre förbereda sig på det. Skulle vi hamna i IVF-gruppen, så kommer det köra igång med en gång, beroende på min cykel. Nu kom dock min mens i fredags, så får vänta på nästa antar jag. men iallafall något att vänta in isåfall.

Spännande!! Som du säger, du har inget att förlora. Dessutom får du ett otroligt stöd av sköterska och dietist + Linda (barnmorskan som håller i studien). Dietisen hjälper dig ett helt år efter att dieten är avslutad. Önskar dig stort lycka till. Håll oss uppdaterade och fråga mig om du vill ha tips eller stöd om du hamnar i viktgruppen Glad
  • JZ79
    Thotis90 skrev 2015-01-25 21:45:08 följande:
    Jag ska försöka förklara det bättre den här gången, för sist blev det ett jävla liv när jag yttrade mig om detta... Jag är en person som tror att allt som händer i mitt liv händer av en anledning och om jag inte blir gravid på naturlig väg är det meningen att jag inte ska ha barn, då finns det en annan mening/ett annat syfte med mitt liv. Jag känner också att jag inte skulle klara av allt vad IVF innebär, varken fysiskt eller psykiskt så jag väljer därför bort det. Mina fortplantningsorgan fungerar dessutom som de ska. Äggstockarna är fina, har inga cystor, inga sammanväxningar, bra passage i äggledarna osv. Det finns då i mina ögon ingen anledning till att göra IVF. Min kropp är i så pass bra skick trots endometriosen, så jag vill försöka med det jag har och lyckas vi inte så får jag göra någonting annat med mitt liv. 

Jag har pratat med många som har endometrios och de har mått rent ut sagt skit av Synarela, så jag är glad att jag och min läkare var överens om att minipiller var bästa alternativet för mig. Lyckligtvis har det fungerat och jag har inte blött någonting på 6 veckor (opererades för 9 veckor sedan).
    Förstår dig, du behöver inte förklara egentligen..blev bara nyfiken. Alla har rätt att göra som de känner.  Hoppas det ska funka för er nu Många får barn trots endo och nu när de opererat så håller vi tummarna för att det ska funka! Skönt att slippa Synarela!! Minipiller låter ju skitbra, inte så mycket biverkningar. Själv har jag använt både Suprecur och Synarela vid ivf, Suprecur var vidrig..mådde apa, men med Synarela kände jag knappt ingenting. Så OM du måste spraya nått liknande någon gång i framtiden, så be att få testa en annan sort om den ena inte funkar.

Håller tummarna för er
  • JZ79
    Gweny skrev 2015-01-25 22:48:36 följande:
    Det låter ju bra med sånt stöd! Ska absolut uppdatera och lär ha fler funderingar längs vägen, tack.
    Skriv så fort du varit där :) Spännande att ni snart är igång med någonting Tungan ute
  • JZ79

Om allt går enligt plan så bokar vi resa och allt sånt imorgon :) Planen är att vi åker ner i början på mars för en konsultation på Serumkliniken i Aten

//Hoppfull Drömmer

• JZ79
    Pusheen och hallonbacken, ni har mina tummar {#emotions_dlg.flower}

wonders, hur långt är det kvar tills bebis ska komma?? Lovar att sola lite åt dig Solig Tror att vår i Grekland kommer bli toppen!

Har idag begärt semester i början på mars, hoppas på att få besked de närmaste dagarna och då bokar vi resan. Pratade med en resebyrå idag och de sa att det fanns mååånga platser kvar på flyget vi vill åka. Känns bra.
  • JZ79
    wonders skrev 2015-01-27 20:36:29 följande:

Underbart med nya starter. Hoppas så på att detta ska generera era efterlängtade plus.

JZ har du dubbelkollat om det är billigare att köpa resa och boende var för sig eller om totalen är det dom gäller? Hoppas du inte glömmer solkräm. Kanske behövs.. ????

Lillan kommer om 45arbetsdagar så nu börjar det dra ihop sig. Är lite nervös inför torsdag då vi ska på tillväxt UL. Ska även kolla om moderkakan ligger för utgången eller om jag kan föda normalt. Lite ambivalent om vilken modell jag vill göra.. Väldigt nervös över just den delen av graviditeten. Nej nu ska jag inte rabbla mer om detta. Jag håller verkligen tummar och tår att ni gör framsteg i kampen. Minst lika spännande att se era vägar som att göra min egen resa. Kram

Vi har kollat alla möjliga sorters resor och boende, tillsammans eller var för sig. Boka över internet eller resebyrå. Det är typ samma pris. Kanske nån hundring eller två att spara genom att köra allt med onlinebokning. Så just nu under lågsäsong är priserna detsamma oavsett hur vi bokar. Finns billiga och dyra resor som alltid Flört Just nu landar vi nog på ca 5000:- med både flyg och hotell för två personer då reser vi må-tors. Inte allra värst, med tex Sas skulle endast flyget kostat 7-8000 för 2 pers...Förvånad

Oj vad tiden gått fort. Känns som du plussade för ett litet tag sen bara Hjärta Kan tänka mig det är nervöst, men det kommer gå bra. Hoppas du känner mer hur du vill göra efter tillväxt ultraljudet. Kram på dig!!! Kyss
Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus