• Maramina

Vi som försökt ett tag utan plus

Stor kram till dig JZ! Önskar att jag kunde göra något för att hjälpa er!

• Maramina

JZ: Äter din man några kosttillskott? I så fall vad? Om inte, kan det kanske vara värt att köra på med det igen (för åt han inte det inför första försöket då hans resultat var bättre?). Min man åt kosttillskott inför första försöket och hans spermier var betydligt bättre då än vid andra försöker då han inte åt några. Vid första försöket så var de så pass bra att de testade med att låta hälften av äggen befruktas av sig själva och hälften fick hjälp på traven med befruktningen mha ICSI. Då både metoderna gav lika hög befruktningsgrad beslutades det att vid IVF nr två skulle spermierna få sköta det hela själva. Men då var spermiekvaliteten så dålig att de fick ta till ICSI på samtliga. Det var kanske en tillfällighet, men man vet ju aldrig...,

• Maramina

Det är bra Jag har hört alltför många som har sett skillnad mellan proverna för att inte tro på att det i alla fall i vissa fall kan ge en förbättring. Och så länge läkaren inte tror det skadar så är det ju bara att köra på!

• Maramina
    kanske 4a skrev 2014-02-03 15:07:45 följande:
    Vi har fått tid för utredning 26/2. Nu blev jag nervös! Dels för vad proverna ska visa och dels bara för hela grejen. Känns som en ganska privat sak att diskutera med någon annan.

Härligt att ni äntligen har fått tid! Jag förstår nervositeten! Du vet vart jag finns om du behöver "prata" med någon som vet hur det är! Stor kram till dig!
  • Maramina
    kanske 4a skrev 2014-02-03 21:01:48 följande:

Tack alla. Ska bli skönt att få det gjort. Känner mig så fånig som inte kan vara nöjd med mina tre... och här är ni och kämpar för ett första eller andra.

Någon får gärna berätta hur ert första besök gick till. Hur mycket behöver man ha koll på, hur ofta vi får till det, cykler osv? Jag har ju allt uppskrivet i en app men inte i huvudet...

X vä feb-2003. X vä mars-2011 misslyckad metotrexatbehandling, vänster äggledare togs bort. MA juni-12
    Nu var det ju över ett år sedan vi gjorde vår utredning men vi fick bl.a. fylla i denna blankett: nordicivfcenter.se/files/2012/04/Hälsodeklaration.pdf och sedan var det frågor om hur länge vi hade försökt, om jag hade testat med ÄL-test eller tempat. Sedan kom även frågan om hur ofta vi "gjorde det" vid ägglossning. Jag vet inte om det var något han skulle ha frågat om men det kom upp på tal i alla fall. Det var då läkaren sa att det gott och väl räckte med varannan, var tredje dag för chanserna ansågs vara lika stora att lyckas, men risken för att det skulle bli slentrian och förstöra sexlivet i övrigt var större, dvs nackdelarna var fler än fördelarna (som enligt honom inte var några) om man försökte varje dag alternativt flera gånger/dag. Hur som så kan jag inte minnas att det alls kändes så jobbigt och pinsamt som jag hade trott att det skulle vara! Och vad det gäller din längtan, jag tror ärligt talat inte att det är någon skillnad om längtan gäller barn nummer ett, två, fyra eller nio för längtan är där och i grund och botten en väldigt naturlig sådan!
  • Maramina
    bolltjej35 skrev 2014-02-13 06:36:35 följande:

JZ79 än så länge ingen mens. Är livrädd varje gång jag går på toan. Däremot har jag väldigt mycket flytningar (Ursäkta detaljerna). Har kännt typ mensvärk sedan i söndags från och till, men ännu ingen mens. Testdag den 18.e.
    Funderar på att tjuvtesta imorgon på Alla hjärtans dag. Hade ju varit en toppen present med ett plus då det även är vår 5 åriga förlovningsdag. Samtidigt ett negativt resulatet vill man ju inte heller ha på Alla Hjärtans dag, men väntan är skitjobbigt att inte veta. Om inte mensen kommer idag blir det nog ett litet test imorgon bitti.Är på ruvardag 11 om man räknar insättningsdagen.

Det låter ju faktist lovande! Med dottern hade jag "mensvärk" och var helt hundra på att mensen skulle komma, det till och med kändes så som det gör precis när det sätter igång. Och ökade flytningar är ju också väldigt vanligt vid graviditet, så jag håller tummar och tår för allt vad jag är värd!

Om du testar imorgon och om det ändå visar negativt, tänk på att det inte behöver betyda något! Men som sagt var, det låter väldigt lovande måste jag säga utifrån mina egna erfarenheter...
  • Maramina
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-02-13 19:01:47 följande:

Från när kändes den här mensvärken?? Hur tidigt innan ni plussade? Jag har Bim på lördag och känner absolut ingenting :(

Med dottern var allt som vid en vanlig menscykel. "Mensvärken" kom precis när den brukade komma och kändes precis som vanligt så det var absolut inget som var annorlunda mot en vanlig menscykel.

I denna graviditet, som blev till med hjälp av IVF, så hade jag aldrig mensvärk. Däremot försvann aldrig molvärken efter äggplocket.

Om man känner något, eller inte är väldigt olika. Vissa har massa symptom flera dagar innan BIM, andra har inga över huvudtaget. Vissa får efter ett tag, andra får inget alls utom en växande mage. Och så kan detta skilja även mellan olika graviditeter
  • Maramina
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-02-13 19:01:47 följande:

Från när kändes den här mensvärken?? Hur tidigt innan ni plussade? Jag har Bim på lördag och känner absolut ingenting :(

Med dottern var allt som vid en vanlig menscykel. "Mensvärken" kom precis när den brukade komma och kändes precis som vanligt så det var absolut inget som var annorlunda mot en vanlig menscykel.

I denna graviditet, som blev till med hjälp av IVF, så hade jag aldrig mensvärk. Däremot försvann aldrig molvärken efter äggplocket.

Om man känner något, eller inte är väldigt olika. Vissa har massa symptom flera dagar innan BIM, andra har inga över huvudtaget. Vissa får efter ett tag, andra får inget alls utom en växande mage. Och så kan detta skilja även mellan olika graviditeter
  • Maramina
    bolltjej35 skrev 2014-02-14 17:24:07 följande:

Är på ruvardag 12 och jag testade positivt idag. Känns helt underbart så här på Alla Hjärtans dag. Känns för bra för att vara sant. Det är ju som sagt för tidigt att ropa hej ännu. Har officiell testdag på måndag, men den visade redan plus. Hoppas vår lilla eskimå som varit i frysen stannar kvar i min kropp så den inte försvinner, men plusset är ett faktum. Har testat både med ett billigt och ett dyrt test. Båda ger ett svagt utslag. Vet inte hur bra det syns på mobilbilden

Stort grattis Bolltjej! Jag sa ju att det var positiva tecken du hade! Och du, det där är inget svagt plus, snarare tvärtom Och du, du väntar barn nu, inte missfall! Stort grattis än en gång och välkommen till fortsättningstråden så snart du känner dig mogen för det
  • Maramina
    bolltjej35 skrev 2014-02-23 17:44:08 följande:

Ska ringa till barnmorskan i morgon bitti och se om jag kan få en tid. Antar att det inte är någon idé att åka till gynaktuen då jag inte blöder mycket eller egentligen inget blod alls. Har kommit lite brun "gegga" igen, men som sagt det är inte mycket och inget färskt blod. Än lever hoppet men det är asjobbigt.
    Jag hoppas jag kan få göra VUL. Har inga smärtor heller. Det enda jag kan känna som jag känt hela tiden sedan jag plussade och även lite innan är lite lätt mensvärk korta stunder. Ingen kraftig utan bara lite molande en kort stund. Jag kan normalt sett ibland få världens mensvärk. varje dag känns just nu som en avighet och jag är livrädd varje gång jag går på toa.

När jag väntade dottern så hade jag "mensvärk". Det var ju inte någon mensvärk utan snarare växtvärk så att du fortfarande känner det är i mina ögon ett mycket positivt tecken. Jag förstår att du är orolig, men försök slappna så gott det går. Som du själv skrev så är det ingen idé att åka till gynakuten just nu då de kan ändå inte göra något. Det är inte ens säkert att de skulle kunna se något på VUL heller. Det skulle vara i så fall att du fick kolla upp om ditt hcg stiger som det ska, men min erfarenhet säger att det är inget de gör annat än om de misstänker utomkveds eller liknande. Du skulle kunna vända dig privat och få hcg kollat annars. Minns jag rätt i att du är från Göteborgstrakten? Kolla med tex Göteborgs kvinnoklinik/Nordic IVF, jag har för mig att de erbjuder det. Annars så är det inte så mycket man kan göra än att avvakta och hoppas på det bästa. Att det inte kommit så mycket och inte kommer mer och inte heller är färskt är positivt tecken. Inte ens färska blödningar behöver inte betyda det värsta. Min syster tex hade mensliknande blödningar en gång i månaden nästan genom hela sin graviditet. Nu ska det barnet ta studenten till sommaren...

Jag vet att det inte är lätt, jag har ju själv varit där, men försök ta det lugnt och försök tänka positivt. Det är väldigt vanligt med småblödningar genom graviditeten!
Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus