Inlägg från: DJkillen |Visa alla inlägg
  • DJkillen

Kött i skolan en dag för vegetarianer?

Det har varit mycket diskussion om vilken mat barnen ska äta i skolan och om det ska vara en vegetarisk dag i veckan och så vidare. Då undrar jag vad ni tycker om en dag med kött för de som annars äter vegetariskt? Jag tycker så klart att man ska få välja själv, men är man barn har man ju inte haft den chansen att välja. Det är viktigt att skolan är en plats där barn får se olika sätt att leva och får influenser som de kanske inte får hemma, osv.

Om man blir indoktrinerad i djurrätt hemma är det bra om man får se något annat i skolan och får andra influenser. Vad tycker ni om detta förslag? En dag i veckan kan man väl äta kött? 

• Svar på tråden Kött i skolan en dag för vegetarianer?
  • DJkillen
    LA Woman skrev 2011-12-17 21:28:32 följande:
    Ja för det är ju samma sak...
    Vad är inte samma sak?
    Tonx skrev 2011-12-17 21:33:50 följande:
    Javisst, om du går och torkar upp alla spyor efter vegetarian/veganbarnen sen när de tvingats äta kött så...

Nej, men ärligt. Det är inte jämförbart. Alla människor (okej, de allra, allra flesta) äter mat som är vegetarisk varje dag tillsammans med kött. Få köttätare livnär sig på bara kött eller andra animaliska produkter.

Att "tvinga" barn att äta köttfritt en dag i veckan innebär ju inte att man tvingar dem att äta någonting de inte redan äter fast i andra sammanhang.
    Varför ska de spy? Barn tycker att många saker är äckligt, men bra om de får prova att äta olika saker. Jag tror knappast man dör av att äta lite kött ibland. Det är ju inget äckligt med det. De flesta barn äter inte sojafärs eller tofubiffar, så det är ju verkligen inte normal kost som alla äter...

• DJkillen

Jag är för en köttfri dag i skolan för alla barn om vi inför en köttdag då de som annars äter vegetariskt eller veganskt får äta kött. Vad är det för fel med det? På detta sätt får alla barn vidga sina vyer och se att det finns olika typer av mat och olika sätt att leva. Sen kan de själva välja livsstil när de blir vuxna!!

Jag har sett många barn som blivit sjukt indoktrinerade i djurrätt av sina föräldrar och bara får äta veganskt... Gör mig illamående. 

• DJkillen
    Ståaldrigstill skrev 2011-12-17 22:03:17 följande:

Ok då, kan inte låta bli:) Diskussionen om en vegetarisk dag i veckan har ju en helt annan bakgrund än att de köttätande barnen ska äta något annat än de brukar. Det handlar tex om att minska konsumtionen av kött totalt sett för att på så sätt minska den negativa klimatpåverkan som köttproduktionen innebär. 
    Själv äter jag i huvudsak vegetariskt och ibland viltkött. Jag har valt att låta mitt barn äta allt som severas på dagis för att jag tycker att det är viktigt att låta honom välja själv vad han vill och inte vill äta när han är gammal nog att ta ställning. Ibland undrar jag dock om jag inte borde tänka tvärtom istället. Att det är ATT ÄTA kött som man bör göra ett aktivt val kring. Kan inte få det ogjort liksom. Det är bara några av anledningarna till att ett dylikt förslag är så dåligt och så fåningt att jag hoppas att TS försöker sig på ett litet provokativt skämt såhär på lördagskvällen.       

Jag tycker man ska sluta tvätta sina barn. Det borde ju vara ATT TVÄTTA sig som gör ett aktivt val kring...
    Eller så är det så att vissa saker är naturligt och det vanliga i vår kultur?

Ja, frågorna har olika bakgrund. Jag tycker frågan om att vissa barn INDOKTRINERAS till en viss religion är oerhört viktig och bör uppmärksammas. Oavsett om religionen heter djurrätt, judendom, islam, osv. Därför tycker jag det är bra om barn får äta olika sorters mat eller besöka en moské under religionsundervisningen. 

Då får man prova olika saker. HUR kan det vara fel att barn får se en mångfald och prova många olika saker? Ingen har hittills kunnat förklara detta.
  • DJkillen
    oOMayaOo skrev 2011-12-17 22:09:12 följande:
    Låter skitdumt.
    Det vore ju bra om du skrev varför också. Annars verkar du mest korkad och trångsynt faktiskt...
  • DJkillen
    Tonx skrev 2011-12-18 08:17:45 följande:
    Det handlar inte om att det är äckligt utan om att kroppen får i sig ämnen du inte är van vid. Har du inte ätit kött någonsin eller på många år så kan du bli väldigt dålig när du gör det.
    Sojafärs eller tofubiffar är det inte alla vegetarianer som äter heller. Jag är inte vegetarian men close enough, jag äter det inte. Utav dem jag känner som äter vegetariskt eller veganskt så är det en som äter soja och tofu.
    Du borde vidga dina vyer lite vad gäller vegetarisk mat innan du uttalar dig... 
    Med tanke på att jag har varit vegan i 4 år och vegetarian 4 år innan det så känner jag att jag har hyfsad koll på maten... Och de allra flesta äter mycket sojabaserat.
    Gurkan skrev 2011-12-18 08:25:38 följande:
    ja och så serverar vi fläsk till muslimerna en dag i veckan och de som tillhör jehovas vittne bör få blodmat en gång i veckan och... för att vidga sina vyer menar jag. 

Kärnan i frågan är ju att vi i västvärlden äter alldeles för mycket och produktionen av kött påverkar miljön negativt. Det gör odling av soja med men då får man ändå ta i beaktning att den mesta soja som produceras används som foder för att föda upp köttdjur.
    Vi måste minska köttkonsumtionen till en mer rimlig nivå och om det är ju jättebra att skolorna föregår med gott exempel och verka för en hållbar miljö. Genom att servera vegetarisk mat en gång i veckan kan man visa barnen att vegetarisk kost kan vara precis lika nyttig och god.

Jag förstår inte varför man är så upprörd över en vegetarisk dag i veckan i skolköket. Det förekommer ju redan genom grönsakssoppa. ost- och broccolisoppa, pannkakor, ugnspannkaka utan fläsk, potatisbullar osv. Men varför inte göra det mer regelbundet?
     Det är väl dumt att öka konsumtionen av soja så att mer regnskog förstörs och det krävs mer transporter?
  • DJkillen
    Glimma76 skrev 2011-12-19 19:56:17 följande:
    jag tycker inte att det är jämförbart. Det finns ju inga undersökningar som visar på undernäring, eller att vi äter för lite kött i världen.

Själv är jag inte vegetarian, men vi äter vegetariskt då och då. Det är nyttigt och det är bättre för miljön.

Att säga att det itne går att servera vegmat en dag i v i skolan är att säga att vi ju inte kan äta fisk någon dag i v. Bara kött, kött, och kött.

Skolan borde ha i åtanke att det ska vara hälsosamt.

Men om man är vegetarian har man ju beställd specialkost, eller? Ungefär som mjölkfritt. Då har man gjort den beställningen som förälder.

Är det helt ärligt någon förälder som är emot att ens barn äter vegmat någon dag i v i skolan? Är det just ni som har de där tjocka barnen som det skrivs om kanske .-D
    Så du menar att man blir tjock av normal varierad kost? Jag kolla på alla tjockisar som är födda på 20-talet och 30-talet! Haha. De har ätit bra varierad kost och aldrig varit nära en sojabiff!
    mamma till tre busungar skrev 2011-12-19 20:09:29 följande:
    Vi överför värderingar på våra barn. Så är det och det måste föräldrarna tillåtas att gör aoch barnen får lära sig att respektera varandra. Närd e blir äldre får de ta ställning

Resonerar man som du så kan vi ju även införa dagar då alla prinsessigt klädda flickor får klä sig i pojkaktiga kläder,en dag då alla barn ska  be till Gud, en dag då de barn som får nyttig mat hemma tvingas dricka Coca-Cola och käka flottig pizza, en dag då alla barn ska måla naglarna, en dag då inga barn får bära smycken etc......
    Ja, jag tycker att det är bra om tjejerna på dagis för leka med bilarna även om deras föräldrar inte köper bilar till dem. För att ta ett tydligt exempel. Jag tycker inte att föräldrarna ska få förbjuda att deras barn leker med bilar på dagis.
    SophiaI skrev 2011-12-19 23:00:42 följande:
    Alltså DJkillen.

"Soja som foder
    Den största mängden sojaprodukter som importeras till Sverige är råvara till foder för våra kor, grisar och höns. Den del som importeras i former som direkt blir mat för människor är bara ett par procent av den totala importen. Den svenska importen av soja som foderråvara är för närvarande runt 385 000 ton varje år. Detta motsvarar nästan en båtlast varje dag! Mycket av denna soja kommer från Brasilien. Med den genomsnittliga avkastningen i Brasilien motsvarar detta att vi svenskar "lånar" en total yta på omkring 200 000 ha eller annorlunda uttryckt bortåt 300 000 fotbollsplaner. Det kan också uttryckas så att varje svensk "lånar" 220 kvadratmeter mark för att tillfredsställa våra husdjurs foderbehov. Låter det mycket? Det är mycket."

Taget från WWF:s hemsida. Kan ge dig adressen om du vill, när jag kommer till en dator (skriver från iPhonen).

Vi äter alltså bara ca 2% av sojan vi importerar. Det mesta går till att föda upp djur som sedan slaktas för att bli mat till oss. Så där rök ditt argument.

Och ja, jag är vegetarian sen 10 år tillbaka.
    Jag har aldrig motsagt detta överhuvudtaget. Det tas väl till och med upp tidigare i tråden? Men den sojan du äter innebär fortfarande långa transporter och förstörd regnskog, även om nån annan är värre. Och fler vegetarianer innebär att vi kommer äta mer soja.

Bättre då att satsa på förändrad köttproduktion än på att tvinga på alla en onaturlig kost, eller? 
  • DJkillen
    Glimma76 skrev 2011-12-20 12:38:13 följande:
    Att det är vegetariskt någon gång är en normal varierad kost. (Är det alltid vegetariskt är det specialkost) Liksom det i en varierad kost bör finnas bönor, fisk, olika sorters kött, olika sorters grönsaker, ris ibland, potatis ibland osv.

Om man äter helvegetariskt äter man en specialkost och då kan man självklart inte säga att det ska ha kött en dagi i v. Äter man en normalkost borde det vara naturligt med veg då och då.
    Självklart äter man vegetariskt ibland om man äter normal kost. Men bör inte skolan påverkar de med extremkost att skapa normala och sunda vanor?
Svar på tråden Kött i skolan en dag för vegetarianer?