• DJkillen

Kött i skolan en dag för vegetarianer?

Det har varit mycket diskussion om vilken mat barnen ska äta i skolan och om det ska vara en vegetarisk dag i veckan och så vidare. Då undrar jag vad ni tycker om en dag med kött för de som annars äter vegetariskt? Jag tycker så klart att man ska få välja själv, men är man barn har man ju inte haft den chansen att välja. Det är viktigt att skolan är en plats där barn får se olika sätt att leva och får influenser som de kanske inte får hemma, osv.

Om man blir indoktrinerad i djurrätt hemma är det bra om man får se något annat i skolan och får andra influenser. Vad tycker ni om detta förslag? En dag i veckan kan man väl äta kött? 

• Svar på tråden Kött i skolan en dag för vegetarianer?
  • Tonx

Javisst, om du går och torkar upp alla spyor efter vegetarian/veganbarnen sen när de tvingats äta kött så...

Nej, men ärligt. Det är inte jämförbart. Alla människor (okej, de allra, allra flesta) äter mat som är vegetarisk varje dag tillsammans med kött. Få köttätare livnär sig på bara kött eller andra animaliska produkter.

Att "tvinga" barn att äta köttfritt en dag i veckan innebär ju inte att man tvingar dem att äta någonting de inte redan äter fast i andra sammanhang.

• DJkillen
    LA Woman skrev 2011-12-17 21:28:32 följande:
    Ja för det är ju samma sak...
    Vad är inte samma sak?
    Tonx skrev 2011-12-17 21:33:50 följande:
    Javisst, om du går och torkar upp alla spyor efter vegetarian/veganbarnen sen när de tvingats äta kött så...

Nej, men ärligt. Det är inte jämförbart. Alla människor (okej, de allra, allra flesta) äter mat som är vegetarisk varje dag tillsammans med kött. Få köttätare livnär sig på bara kött eller andra animaliska produkter.

Att "tvinga" barn att äta köttfritt en dag i veckan innebär ju inte att man tvingar dem att äta någonting de inte redan äter fast i andra sammanhang.
    Varför ska de spy? Barn tycker att många saker är äckligt, men bra om de får prova att äta olika saker. Jag tror knappast man dör av att äta lite kött ibland. Det är ju inget äckligt med det. De flesta barn äter inte sojafärs eller tofubiffar, så det är ju verkligen inte normal kost som alla äter...

• DJkillen

Jag är för en köttfri dag i skolan för alla barn om vi inför en köttdag då de som annars äter vegetariskt eller veganskt får äta kött. Vad är det för fel med det? På detta sätt får alla barn vidga sina vyer och se att det finns olika typer av mat och olika sätt att leva. Sen kan de själva välja livsstil när de blir vuxna!!

Jag har sett många barn som blivit sjukt indoktrinerade i djurrätt av sina föräldrar och bara får äta veganskt... Gör mig illamående. 

• Selma1966

Torsdag är oftast vegetarisk ändå med pannkakor. Ingen köttätande unge har väl lidit av det. Inget fel i att variera maten och lära barnen att grönsaker är gott. Men att tvinga en vegetarian att äta kött orsakar lätt magknip av det svårsmälta köttet. Sedan att många barn är vegetarianer bara för att föräldrarna lärt dem det kan irritera mig. Men så länge de får näringsrik och bra mat skadar det ju ingen.

• Nancie

Att alltid äta "vanlig mat" är inte ett ställningstagande i samma utsträckning som att välja bort kött...däremot så håller jag med om att barn inte väljer själva och det i sig är ett problem.

Svår fråga...men att utsätta ett barn för en situation där den inte kan välja att låta bli kött blir ju samma sak.
    Att som barn tvingas frångå familjens principer, etik eller annat som kan ligga bakom ett vegetariskt beslut kan ju vara illa...

• Ståaldrigstill

Ok då, kan inte låta bli:) Diskussionen om en vegetarisk dag i veckan har ju en helt annan bakgrund än att de köttätande barnen ska äta något annat än de brukar. Det handlar tex om att minska konsumtionen av kött totalt sett för att på så sätt minska den negativa klimatpåverkan som köttproduktionen innebär. 
    Själv äter jag i huvudsak vegetariskt och ibland viltkött. Jag har valt att låta mitt barn äta allt som severas på dagis för att jag tycker att det är viktigt att låta honom välja själv vad han vill och inte vill äta när han är gammal nog att ta ställning. Ibland undrar jag dock om jag inte borde tänka tvärtom istället. Att det är ATT ÄTA kött som man bör göra ett aktivt val kring. Kan inte få det ogjort liksom. Det är bara några av anledningarna till att ett dylikt förslag är så dåligt och så fåningt att jag hoppas att TS försöker sig på ett litet provokativt skämt såhär på lördagskvällen.       

• DJkillen
    Ståaldrigstill skrev 2011-12-17 22:03:17 följande:

Ok då, kan inte låta bli:) Diskussionen om en vegetarisk dag i veckan har ju en helt annan bakgrund än att de köttätande barnen ska äta något annat än de brukar. Det handlar tex om att minska konsumtionen av kött totalt sett för att på så sätt minska den negativa klimatpåverkan som köttproduktionen innebär. 
    Själv äter jag i huvudsak vegetariskt och ibland viltkött. Jag har valt att låta mitt barn äta allt som severas på dagis för att jag tycker att det är viktigt att låta honom välja själv vad han vill och inte vill äta när han är gammal nog att ta ställning. Ibland undrar jag dock om jag inte borde tänka tvärtom istället. Att det är ATT ÄTA kött som man bör göra ett aktivt val kring. Kan inte få det ogjort liksom. Det är bara några av anledningarna till att ett dylikt förslag är så dåligt och så fåningt att jag hoppas att TS försöker sig på ett litet provokativt skämt såhär på lördagskvällen.       

Jag tycker man ska sluta tvätta sina barn. Det borde ju vara ATT TVÄTTA sig som gör ett aktivt val kring...
    Eller så är det så att vissa saker är naturligt och det vanliga i vår kultur?

Ja, frågorna har olika bakgrund. Jag tycker frågan om att vissa barn INDOKTRINERAS till en viss religion är oerhört viktig och bör uppmärksammas. Oavsett om religionen heter djurrätt, judendom, islam, osv. Därför tycker jag det är bra om barn får äta olika sorters mat eller besöka en moské under religionsundervisningen. 

Då får man prova olika saker. HUR kan det vara fel att barn får se en mångfald och prova många olika saker? Ingen har hittills kunnat förklara detta.
  • LA Woman
    DJkillen skrev 2011-12-17 21:38:20 följande:
    Vad är inte samma sak?
    Tonx skrev 2011-12-17 21:33:50 följande:

Varför ska de spy? Barn tycker att många saker är äckligt, men bra om de får prova att äta olika saker. Jag tror knappast man dör av att äta lite kött ibland. Det är ju inget äckligt med det. De flesta barn äter inte sojafärs eller tofubiffar, så det är ju verkligen inte normal kost som alla äter...

Alltså de allra flesta äter väl ändå "vegetariskt" ibland eller?? Skolan serverade grönsaksoppa på min tid och då var det ingen som ens tänkte på det som vegetariskt. Precis som Tonx skriver så handlar det ju inte om att skolbarnen tvingas äta något de inte annars gör på samma sätt som om man tvingat en vegetarian äta kött. Vegmat behöver heller inte bara bestå av tofu eller soafärs för den delen, och jo, har man inte ätit kött på flera år så kan man faktiskt bli riktigt dålig av att äta kött plötsligt
Svar på tråden Kött i skolan en dag för vegetarianer?