Glimma76 skrev 2011-12-19 19:56:17 följande:
jag tycker inte att det är jämförbart. Det finns ju inga undersökningar som visar på undernäring, eller att vi äter för lite kött i världen.
Själv är jag inte vegetarian, men vi äter vegetariskt då och då. Det är nyttigt och det är bättre för miljön.
Att säga att det itne går att servera vegmat en dag i v i skolan är att säga att vi ju inte kan äta fisk någon dag i v. Bara kött, kött, och kött.
Skolan borde ha i åtanke att det ska vara hälsosamt.
Men om man är vegetarian har man ju beställd specialkost, eller? Ungefär som mjölkfritt. Då har man gjort den beställningen som förälder.
Är det helt ärligt någon förälder som är emot att ens barn äter vegmat någon dag i v i skolan? Är det just ni som har de där tjocka barnen som det skrivs om kanske .-D
Så du menar att man blir tjock av normal varierad kost? Jag kolla på alla tjockisar som är födda på 20-talet och 30-talet! Haha. De har ätit bra varierad kost och aldrig varit nära en sojabiff!
mamma till tre busungar skrev 2011-12-19 20:09:29 följande:
Vi överför värderingar på våra barn. Så är det och det måste föräldrarna tillåtas att gör aoch barnen får lära sig att respektera varandra. Närd e blir äldre får de ta ställning
Resonerar man som du så kan vi ju även införa dagar då alla prinsessigt klädda flickor får klä sig i pojkaktiga kläder,en dag då alla barn ska be till Gud, en dag då de barn som får nyttig mat hemma tvingas dricka Coca-Cola och käka flottig pizza, en dag då alla barn ska måla naglarna, en dag då inga barn får bära smycken etc......
Ja, jag tycker att det är bra om tjejerna på dagis för leka med bilarna även om deras föräldrar inte köper bilar till dem. För att ta ett tydligt exempel. Jag tycker inte att föräldrarna ska få förbjuda att deras barn leker med bilar på dagis.
SophiaI skrev 2011-12-19 23:00:42 följande:
Alltså DJkillen.
"Soja som foder
Den största mängden sojaprodukter som importeras till Sverige är råvara till foder för våra kor, grisar och höns. Den del som importeras i former som direkt blir mat för människor är bara ett par procent av den totala importen. Den svenska importen av soja som foderråvara är för närvarande runt 385 000 ton varje år. Detta motsvarar nästan en båtlast varje dag! Mycket av denna soja kommer från Brasilien. Med den genomsnittliga avkastningen i Brasilien motsvarar detta att vi svenskar "lånar" en total yta på omkring 200 000 ha eller annorlunda uttryckt bortåt 300 000 fotbollsplaner. Det kan också uttryckas så att varje svensk "lånar" 220 kvadratmeter mark för att tillfredsställa våra husdjurs foderbehov. Låter det mycket? Det är mycket."
Taget från WWF:s hemsida. Kan ge dig adressen om du vill, när jag kommer till en dator (skriver från iPhonen).
Vi äter alltså bara ca 2% av sojan vi importerar. Det mesta går till att föda upp djur som sedan slaktas för att bli mat till oss. Så där rök ditt argument.
Och ja, jag är vegetarian sen 10 år tillbaka.
Jag har aldrig motsagt detta överhuvudtaget. Det tas väl till och med upp tidigare i tråden? Men den sojan du äter innebär fortfarande långa transporter och förstörd regnskog, även om nån annan är värre. Och fler vegetarianer innebär att vi kommer äta mer soja.
Bättre då att satsa på förändrad köttproduktion än på att tvinga på alla en onaturlig kost, eller?