Inlägg från: rolinskitjejen |Visa alla inlägg
  • rolinskitjejen

Häst vs Människa

Jag och en släkting diskuterar ofta träni g och hälsa han är tränings instruktör och jag tränar mycket och är häst intreserad
    På något viss kom vi in på vem som var uthålligast. Människan el häst och jag sa hästen men han händar till sin död att det är människan.
    Snälla visst har jag rätt? Om en häst och människa skulle mötas i lång distand skulle väl hästen vinna lätt, det fins ju till och med tävlingar i öken i flera dagar och om häste inte hade orkat så skulle vi väl inte använt den under hela historien?

Nu pratar vi en elitidrottare och en vältränad häst

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Häst vs Människa
  • rolinskitjejen

Hästen har ju mycket större lungor och så en vad än människa har. och människan är väl en ganska svag varelse i det stora hela.

Om man nu låter en häst och en människa jogga/rava tills den inte orkar längre tror jag att hästen orkar längre

Något fler argument för eller emot?

• rolinskitjejen
    MARW77 skrev 2012-07-26 15:46:13 följande:
    Finns en tävling i ämnet där hästen brukar vinna men människan har vunnit några gånger. Skulle loppet vara längre så skulle det troligen vara till människans fördel. en.wikipedia.org/wiki/Man_versus_Horse_Marath...

Då har ju hästen en ryttare oxå, för att det ska vara jämt måste ju i så fall löparen Ha en ryggsäck med motsvarande tyngd gentemot kropsvikten som hästen
  • rolinskitjejen
    MARW77 skrev 2012-07-26 15:46:13 följande:
    Finns en tävling i ämnet där hästen brukar vinna men människan har vunnit några gånger. Skulle loppet vara längre så skulle det troligen vara till människans fördel. en.wikipedia.org/wiki/Man_versus_Horse_Marath...

I statestiken ser det ut som att det bara är hästar som vunnit 2004och 2007 stod det namn och on och ett namn till
  • rolinskitjejen
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-08-04 18:28:46 följande:
    Som jag påpekat tidigare så kan man inte säga rakt av att hästen är uthålligare, det må stämma på plan fin mark (dock inte en självklarhet) men i sankmark kommer hästen att duka under (bokstavligt talat) mycket tidigare än människan. Hästar kan inte ens fungera i en stor del av jordens klimat, än mindre uppvisa någon form av uthållighet, att endast jämföra ideala förhållanden är inte ett mått på uthållighet. Det är lätt att underskatta människan som ett svagt fysiskt djur men det stämmer helt enkelt inte, vi har i likhet med hästen en formidabel kropp som är mycket uthållig. Vi är en av mycket få organismer som kan klara oss överallt på jorden och det är inte bara tack vare vårt överlägsna intellekt och förmåga att anpassa oss med kläder och skydda utan också på grund av en god fysisk grund.Ja, och det där handlar om en relativt kort sträcka. Öka den tiofalt eller hundrafalt och resultaten kommer se väldigt annorlunda ut, en stor del hästar kommer inte ens slutföra.
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.

Men än häst skulle klara sig bättre ute på vintern i bara sin päls än vi människor om vi var nakna. Nu försöker jag jämföra hästen och människan på exakta samma vilkor. Varken hästen eller människan är till för att springa runt i sankmark
  • rolinskitjejen

Egentligen började diskutionen när jag och min tränare pratade om hur det gick med min träning, och eftersom jag är en trav fan så sa jag att det går bra men jag är ju ingen travhäst. Då sa han helt allvarligt att jo men du slår ju. Entravhäst i längden. Jag springer 16 km på ca 1 1/2 timmar och har svårt att tro att om typ Commander Crowe och jag skulle springa i lungt tempo att jag skulle orka längre en honom

• rolinskitjejen
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-08-04 19:57:08 följande:
    Nej, och om människan vill döda hästen har hästen inget att sätta emot. Det finns inte ett enda djur på den här planeten som har något att sätta emot, vilket människan med all önskvärd tydlighet gjort klart. Vad är din poäng?

Om människan tar fram ett vapen eller en kniv.. Men jag tror inte det går lätt för en människa att med bara våra händer ta död på den. Hästen lär sparka och bitas.
  • rolinskitjejen

Men jag strävar efter att göra det naturligt. Människan är överlägsen med ett gevär i handen men är inte det en typ av fusk och ger människan en fördel då? Självklart har inte hästen något att säga till om när vi kan sjuta den på 100 meter men i närkamp öga för öga är inte människan överlägsen Det ska vara rent och så naket som möjligt

• rolinskitjejen
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-08-04 20:34:24 följande:
    Hade man gevär när man dödade mammutar? Min poäng är att din jämförelse är orättvis mot människan och andra djur som använder verktyg eller på annat sätt förbättrar sin situation. Att använda ett vapen är lika naturligt för människan som det är för hästen att springa vid fara. Och vapen kan innebära en sten i en slunga eller en vässad pinne, vapen som med lätthet kan döda en häst och som varit med mänskligheten i tusentals om inte miljoner år. Att av okänd anledning plocka bort detta högst naturliga inslag ter sig mycket märkligt, det är varken rättvist eller realistiskt.

Den vässade pinnen eller stenen är ett redskap och fusk, det ger människan en fördel
  • rolinskitjejen
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-08-04 20:56:23 följande:
    Så att fåglar bygger bo är "fusk"? Att uttrar använder stenar för att få mat är "fusk"? Det ter sig som en någon absurd inställning, det är lika naturligt för människan att använda vapen som det är för fåglar att bygga bo. Ingen som helst skillnad och att jämföra djur på det sätt som du gör syftar bara till att göra människan till förlorare, det är artificiellt och inte det minsta realistiskt.

Okej då djur använder sig oxå av hjälpmedel
Svar på tråden Häst vs Människa