Inlägg från: Orolig moster |Visa alla inlägg
  • Orolig moster

Min syster dotter uppträder konstigt.

Min systers dotter, snart 4 år, har sedan hon var liten uppträtt på ett annorlunda sätt. Nu är hon snart 4 men sedan hon var 2 låg hon och onanerade, vare sig hon var själv eller om det fanns folk i rummet. Då sa jag till henne att det är en privat sak och att hon i så fall får göra det när hon är själv och i sitt rum. Hennes mamma har pratat med kunniga om detta och som svar har hon fått att det är fullt naturligt. Barnet verkar inte förstå då hon en dag kom hem och sa att hon hade gjort så på dagis under gungorna... Det hon då gör är att hon lägger sig på mage och vaggar sig fram och tillbaka.

Problemet är inte att hon gör det här men hon uppträder väldigt känslokallt annars också. Hon har en liten bror som hon kan slå ibland och när jag säger till henne att hon ska säga förlåt så stirrar hon bara på mig och vägrar.. Jag sätter mig så att jag är i hennes nivå och prata med väldigt lugn röst och säger att lillebror är väldigt ledsen för att hon slog honom och att hon måste säga förlåt för det är inte snällt att slå andra (då stirrar hon på honom och tillbaka på mig och ibland fastnar med blicken och försvinner). Av alla gånger som hon har gjort honom illa har hon aldrig sagt förlåt.

Idag hade min syster varit på dagis med henne då de har varit firande, och vi fikabordet hade hon fastnat med blicken igen på sin förskollärare och stirrat i säkert 10 minuter på henne. När min syster hade försökt få hennes uppmärksamhet hade hon inte reagerat och alla runt fikabordet hade (enligt min systers observationer) tyckt att det var smått obehagligt. Min syster hade flertal gånger sagt hennes namn men hon var som helt apatisk och fortsatte stirra på sin lärare.. 

Hon har träffat en terapeut sen september då hon inte fungerar bra med de andra barnen och bråkar och känner att alla leksaker är hennes egna och delar inte med sig.. (det förekommer ingen misshandel i familjen utan det är fungerande.

Kan ni snälla hjälpa genom att dela med er om ni varit i liknande situationer med era egna barn..

Orolig moster.. tack 

• Svar på tråden Min syster dotter uppträder konstigt.
  • Orolig moster

Tack så jättemycket för alla svar. Har även jag tänkt på autism och nu ska hon få träffa en psykolog via BVC. Jag tänkte på autism/asbergers just för att de har ju lite svårare att läsa av andra och deras känslor, vad som är okej att säga/göra osv. Min syster hade frågat henne varför hon stirrade på sin fröken och då hade hon berättat att "fröken berättade om sin hund som brukar stirra på henne, så då ville jag göra som hunden och stirra på henne".. Fröken hade ju suttit bredvid henne så hade lillen vänt sig mot fröken, för att stirra (det var vid det tillfället fröken berättade om hennes hund också) . Och fröken hade ju inte flyttat på sig, utan bara tittat på lillen och små skrattat lite då och då, och de andra föräldrarna skrattade väl också lite, men samtidigt var det lite smått obehagligt.. 

Jag tänker lite som dig Coyote, att man är lite orolig bara och funderar lite för mycket, men man det är svårt att hantera det här ändå för att man bryr sig så mycket.. Jag pratade med syster och frågade henne om att lill'tjejen vägrar säga  förlåt. Hon hade fråga lilltjejen varför det var så, och svaret hon fick då var "jag vill inte att någon ska bestämma över mig". Hon har stark vilja och är väldigt envis. Det är ganska klart att det är så. När jag pratade med syster berättade hon att det hade hänt att barnet hade sagt förlåt, men det händer inte ofta. Hon kramar sin lillebror ofta och säger att hon älskar honom och att han är så gullig och söt, så hon är kärleksfull mot honom.

Svar på tråden Min syster dotter uppträder konstigt.