Min syster dotter uppträder konstigt.
Min systers dotter, snart 4 år, har sedan hon var liten uppträtt på ett annorlunda sätt. Nu är hon snart 4 men sedan hon var 2 låg hon och onanerade, vare sig hon var själv eller om det fanns folk i rummet. Då sa jag till henne att det är en privat sak och att hon i så fall får göra det när hon är själv och i sitt rum. Hennes mamma har pratat med kunniga om detta och som svar har hon fått att det är fullt naturligt. Barnet verkar inte förstå då hon en dag kom hem och sa att hon hade gjort så på dagis under gungorna... Det hon då gör är att hon lägger sig på mage och vaggar sig fram och tillbaka.
Problemet är inte att hon gör det här men hon uppträder väldigt känslokallt annars också. Hon har en liten bror som hon kan slå ibland och när jag säger till henne att hon ska säga förlåt så stirrar hon bara på mig och vägrar.. Jag sätter mig så att jag är i hennes nivå och prata med väldigt lugn röst och säger att lillebror är väldigt ledsen för att hon slog honom och att hon måste säga förlåt för det är inte snällt att slå andra (då stirrar hon på honom och tillbaka på mig och ibland fastnar med blicken och försvinner). Av alla gånger som hon har gjort honom illa har hon aldrig sagt förlåt.
Idag hade min syster varit på dagis med henne då de har varit firande, och vi fikabordet hade hon fastnat med blicken igen på sin förskollärare och stirrat i säkert 10 minuter på henne. När min syster hade försökt få hennes uppmärksamhet hade hon inte reagerat och alla runt fikabordet hade (enligt min systers observationer) tyckt att det var smått obehagligt. Min syster hade flertal gånger sagt hennes namn men hon var som helt apatisk och fortsatte stirra på sin lärare..
Hon har träffat en terapeut sen september då hon inte fungerar bra med de andra barnen och bråkar och känner att alla leksaker är hennes egna och delar inte med sig.. (det förekommer ingen misshandel i familjen utan det är fungerande.
Kan ni snälla hjälpa genom att dela med er om ni varit i liknande situationer med era egna barn..
Orolig moster.. tack