Inlägg från: xXMaLoXx |Visa alla inlägg
  • xXMaLoXx

Min syster dotter uppträder konstigt.

När det gäller barn och epelepsi, så handlar det i regel om Petit Mal. Att försvinna och stirra rakt ut, är en sak som kännetecknar ett sådant anfall. MEN, det pågår INTE särskilt länge. Det kan visserligen komma flera "frånvaroattacker" som det faktiskt är efter varandra, men 10 minuter låter länge. En enskild attack pågår i några sekunder, då barnet "försvinner". Det kan rycka i ansiktsmusklerna och händerna (vanligt). Får man ett beslag som är längre än 2-3 minuter så ska man söka läkarhjälp.

Det kan vara svårt att missa, då man (om man inte vet om problematiken) uppfattar det som att barnet är ofokuserat bara.

Petit Mal brukar ofta växa bort. Men jag tycker inte att det låter riktigt som att det är något sånt. Sådana anfall är i regel så korta, att man ens har svårt att reflektera att något är fel.

Men en läkarkontakt kan vara en god idé, om inte annat så för att utesluta att det är något.

www.hecate.se Theo 100111 <3
  • xXMaLoXx
    vittra skrev 2011-12-14 22:51:07 följande:
    Nu är jag inte särskilt insatt i detta men vad jag läst så finns en koppling mellan just onani och epilepsi. Jag tycker ju i alla fall att det absolut är något som de måste kolla upp. Det kan ju vara något annat också, eller inget alls, men naturligtvis bör det kollas upp!
    Kopplingen ska vara att du kan framkalla (provocera fram) ett anfall med onani/orgasm. Däremot så tror jag inte att man kopplar ihop det med Petit Mal som är det vanligaste hos barn, och som det hon beskriver i TS isf skulle vara. Jag är ingen läkare eller speciallist, men i mina öron låter det inte som någon form av epelepsi.

Lite lustigt (eller hur jag nu ska se på det), idag berättade en bekant för mig, att hennes sambos dotter på runt 3-år har börjat bli riktigt tjurig när hon inte får som hon vill. Säger man åt henne, så kunde hon sätta sig och bara blänga på en....länge. Som att demonstrera att "ni finns inte". Låter lite som det TS beskriver.
  • xXMaLoXx

Kopplingen ska väl isf vara...tänkte jag skriva. Någon annan koppling har då jag iaf inte hört talas om.

• xXMaLoXx
    Tazzme skrev 2011-12-19 14:40:30 följande:
    Precis så (och lite så som TS beskriver sin systerdotter som inte vill säga förlåt) är min systerdotter också! Hon är nu 3½ och kan bete sig på precis samma sätt.

T.ex. ignorera en om man pratar med henne, låtsas att hon inte hör då man säger åt henne (alltså om hon gjort nåt fel), vägra att säga förlåt om hon busat etc.
    Tror att det hör väldigt mycket till åldern bara!

Men såklart, ifall TS' syster är orolig för flickan så skadar det ju inte att kolla upp med en barnläkare.
    Jag känner också att det är en liten grej för åldern. När jag tänker efter så har jag nog upplevt det med bekantas barn, yngre kusiner os v. Små madamer som minsann INTE ska lyssna eller göra som någon annan säger. Att säga förlåt på eget initiativ skulle säkert gå utmärkt, men inte så länge någon säger till att det ska göras :).

Men självklart, känner man en oro så ska man ju givetvis få det kollat. Om inte annat, så för att utesluta att något är konstigt...och få lite sinnesro.
Svar på tråden Min syster dotter uppträder konstigt.