• skånegås

4 månaders vill ej åka bil!!

Vår son har aldrig gillat att sitta i babyskydd eller åka bil... HAn vill ha närheten. Nu är han 8,5 mån och det går lite bättre då han uppskattar leksaker på ett annat vis nu. Vi passar på att åka då han sover. Var på semester i somras och åkte då hemifrån kl 5 på morgonen för att han skulle sova (vaknade då vid 9). Och det gick bra. Hade räknat att det skulle ta hela dagen, men vi var framme vid 12 (ca 36mil). Annars åker vi absolut inte mer än nödvändigt...

Så mitt tips är att åka på "natten" då de sover....

• skånegås
    chessi100 skrev 2011-12-13 12:32:26 följande:
    men han är ju för liten för att byta barnstol till nu?
    Om de kan sitta är det ok att byta till barnstol. De är eg säkrare, men de ska ju klara av att sitta så länge också. Vi bytte faktiskt då liten var 3,5 mån, innan semestern... Han var stadig och klarade att sitta själv ca 30 s då... Kanske inte optimalt, men hellre det än att gallskrika hela vägen...
  • skånegås
    Momalicious skrev 2011-12-13 12:43:35 följande:
    Nu vet jag inte vad det är för vikter som gäller på dessa stolar men det finns bilbarnstolar som går att luta, t.ex. Maxi Cosi och i den största lutningen är det liksom viloläge så de sitter inte rakt upp. Brukar alltid "lägga" den så när sonen har somnat. Men kolla runt på nätet vad det finns för stolar och åk till någon affär och testa hur ert barn sitter i stolen. Kanske värt att testa? I annat fall har ni ju en bilbarnstol så slipper ni tänka på det när det behövs byta.
    Mobi maxi cosi har vi med. Den är tydligen felmonterad om den lutar mer än normala bilstolar i liggläget. Den ska vara mer upprätt än vanliga i upprätta läget... Men med en så liten bebis som hatar bil skulle jag kunna tänka mig att felmontera... Anledningen är att de är säkrare ju mer upprätt barnet sitter, men i babyskydd ligger de ju ännu mer..
  • skånegås

Prova! Men åk någon kort runda innan långresan för att prova. Har ni plats kan ni ju ta med babyskyddet också ifall det inte funkar att sitta så så länge...

Svar på tråden 4 månaders vill ej åka bil!!