• chessi100

4 månaders vill ej åka bil!!

Hej
    jag har en fyramånaders bebis som inte vill åka i barnstolen!
    så fort jag sätter fast stolen i bilen så börjar han gråta, vi har försökt med att luta stolen så han blir mer liggande, vi har satt den mer upprätt, provat att inte ha bältet så hårt eller löst  men inget funkar!! innan vi ska å¨ka nån stans så är han alltid ny matad, bytt blöja och rapad så det beror inte på det..
    har pratat med dom på BVC och dom tror inte att han är illamående så det beror inte på det.. vi ska nu till jul köra 55 mil och jag har lite smått panik för det...

han är jätte ledsen när han åker bil men så fort man tar upp honom så blir han jätte glad igen.. 

finns det nån som har något tips om hur man kan göra??     

• Svar på tråden 4 månaders vill ej åka bil!!
  • Momalicious

Han kanske inte gillar babyskyddet? Vår son gillade det de första 3-4 månaderna, sen skrek han jämt i bilen. Tills vi bytte till bilbarnstol, då blev han såå nöjd och somnar varje gång vi åker bil.

• Stårschan

Finns det något bakom ryggen som gör ont? Har ni testat att låta honom sitta i den inomhus så att ni vet om det är babyskyddet eller bilen han ogillar?

På korståg för bondförnuftets bevarande!
  • skånegås

Vår son har aldrig gillat att sitta i babyskydd eller åka bil... HAn vill ha närheten. Nu är han 8,5 mån och det går lite bättre då han uppskattar leksaker på ett annat vis nu. Vi passar på att åka då han sover. Var på semester i somras och åkte då hemifrån kl 5 på morgonen för att han skulle sova (vaknade då vid 9). Och det gick bra. Hade räknat att det skulle ta hela dagen, men vi var framme vid 12 (ca 36mil). Annars åker vi absolut inte mer än nödvändigt...

Så mitt tips är att åka på "natten" då de sover....

• skånegås
    chessi100 skrev 2011-12-13 12:32:26 följande:
    men han är ju för liten för att byta barnstol till nu?
    Om de kan sitta är det ok att byta till barnstol. De är eg säkrare, men de ska ju klara av att sitta så länge också. Vi bytte faktiskt då liten var 3,5 mån, innan semestern... Han var stadig och klarade att sitta själv ca 30 s då... Kanske inte optimalt, men hellre det än att gallskrika hela vägen...
  • chessi100
    Stårschan skrev 2011-12-13 12:31:33 följande:
    Finns det något bakom ryggen som gör ont? Har ni testat att låta honom sitta i den inomhus så att ni vet om det är babyskyddet eller bilen han ogillar?

han tycker inte om att sitta i den inomhus heller
  • Stårschan

Kan det då vara så att just ert babyskydd är obekvämt för honom? Har du möjlighet att låna ett annat babyskydd för att se om det funkar bättre?

Eller om det är närheten han vill åt - hur funkar det om någon av er sitter och har fysisk kontakt med honom under hela färden?

På korståg för bondförnuftets bevarande!
  • Momalicious

Nu vet jag inte vad det är för vikter som gäller på dessa stolar men det finns bilbarnstolar som går att luta, t.ex. Maxi Cosi och i den största lutningen är det liksom viloläge så de sitter inte rakt upp. Brukar alltid "lägga" den så när sonen har somnat. Men kolla runt på nätet vad det finns för stolar och åk till någon affär och testa hur ert barn sitter i stolen. Kanske värt att testa? I annat fall har ni ju en bilbarnstol så slipper ni tänka på det när det behövs byta.

• quilla

Min lilla HATADE att åka bil. Jag vet inte hur många gånger vi stannade bilen de 40 milen som det är till mina föräldrar. Tröstade. Tog upp. Ammade. Fixade, rättade till bälten...ja allt. Tänkte också att det var illamående. Även korta resor var helt fruktansvärda. Det var som att trycka på en knapp.  Något som hjälpte lite var att hänga leksak/ mobil som han kunde fokusrera på. Nu är han 7 mån och nu verkar det äntligen funka. Nu har vi satt babyskyddet i mitten av baksätet. Jag sitter på ena sidan och storasyster på andra. Oftast somnar han. Är inte alls ledsen längre.
    Mitt inlägg kanske inte är till någon direkt hjälp, mer än jag känner igen mig i det.
    Mitt tips är att ni helt enkelt gör er beredda på att stanna ofta, Räkna in det i tiden, så att det inte känns jobbigt. Eller åker tåg. Eller åker någon gång på dygnet då barnet sover länge.

Svar på tråden 4 månaders vill ej åka bil!!