• minnen12

Biomamman använder barnen som vapen

Men varför ska bonusmammor egentligen följa med på skolans tillställningar,uppträdande osv,finns ju ingen anledning alls?
    Jag tycker inte det är konstigt att en biomamma tycker som ovan,de/ni har ju faktiskt  ingenting med barnet att göra.
    Låt dess mamma och pappa få göra sådant med barnet SJÄLVA och lägg er inte i,det tror jag också är allra bäst för barnet,att se att mamma och pappa kan få den tiden själva med sitt/sina barn. 
    Det gynnar allas samarbete det är jag övertygad om. 

• minnen12
    Aaliyah skrev 2012-07-13 16:10:38 följande:
    Jag har inga barn. Men jag har varit ett barn och då tyckte jag att min familj var min biomamma och min pappa, oavsett om de levde tillsammans eller inte.
    Jag håller med dig (och jag har barn..)
    Man är  ju för evigt en familj genom barnen och jag har mkt svårt att tro att barnen inte vill träffa bara sin mamma och sin pappa (utan måste ha med bonusmamman/pappan)

• minnen12
    Aaliyah skrev 2012-07-13 16:01:07 följande:
    Jag tror inte att barnen verkligen vill att styvmamman ska vara med, jag tror att de känner sig pressade att säga så för att det blir sådant liv annars. Biomamman och pappan har haft ett liv ihop som resulterat i barnen. Det livet kommer att fortsätta så länge barnen lever, även om föräldrarna inte lever ihop. Och styvmamman kommer inte alltid att ha en del i det livet, t.ex. vara med på alla skolpjäser etc. Det får man nog acceptera.

Ungarna vill ha lugn och ro och att biomamman och pappan är med på skolpjäser m.m. Kan man inte unna dem det?
    Amen!
  • minnen12
    Iam skrev 2012-07-14 13:04:37 följande:
    Videofilma är nog inte samma sak. 
    Och visst, här har barnen två kalas, ett hos oss och ett hos mamman. Det är inget dom klagar över.
    MEN, jag vidhåller fortfarande att en mamma som sätter sina barn i en lojalitetskonflikt vad gäller vem dom för tycka om eller hur mycket, borde söka hjälp.
    Och jag vidhåller fortfarande en mamma ska inte kunna styra sina barns andra familj genom hot och utpressning, hon ska inte kunna styra den alls.
    Och fortsättningsvis vidhåller jag att den som får ta tag i situationen och anpassa sig är den som gör fel, och i detta fallet är det mamman.  
    Håller inte med dig för fem öre och kommer inte att göra!
    En styv/bonus mamma är inte barnets förälder,det är hon som borde avstå.
    De viktigaste i barnets liv är dess föräldrar INTE bonusföräldrar som verkar vilja ta någon annans plats när det redan finns levande  fungerande föräldrar .
    Det är min åsikt. 
  • minnen12

Att backa och låta bli att komma på skolans tillställningar etc är det bästa en styvmamma kan göra för BARNETS skull,det blir ju inte ens ett problem då,det är jag lika övertygad om som du verkar vara på motsatsen.

• minnen12
    Iam skrev 2012-07-14 13:41:55 följande:
    Och det får vara din åsikt, men jag hoppas att du är medveten om att den åsikten kan skada dina barn och även skada dig i förlängningen då barnen växer upp och får insikt om ditt beteende. 

En engagerad och närvarande bonusförälder är inte ute efter att ta en bioförälders plats.
    En engagerad och närvarande bonusförälder har en alldeles egen unik och kärleksfull relation till barnet som skapar trygghet hos barnet. En familj är förhoppningsvis mer än mamma och pappa.
    Är det fel om farmor vill gå på skolpjäsen? Eller mormor?
    Eller är det fel att syskonen kommer på avslutningen?
    Alla är del av familjen och det är en bonusförälder oxå.

Jag är fullt övertygad om att din åsikt springer ur en osäkerhet du bär som mamma och att du inte kan hantera att ditt barn har andra människor som det tycker om och älskar.
    Det är DITT problem och du som kommer att få ta konsekvenserna av det. Tyvärr även ditt barn.
    Det är min åsikt.  
    Är absolut inte osäker som mamma det kan jag försäkra dig om.
    Och jag har också varit bonusförälder under lång tid.
    Skulle aldrig komma på iden att inkräkta på det barnens tillställningar!
    där hör barnets biomamma och biopappa och ev släkt hemma,inte jag!
    Du verkar vara osäker som bonusförälder och tänka att syns du inte finns du inte och det kan jag inte tycka är för barnets bästa alls.
    Sådana åsikter brukar komma av svartsjuka på biomamman mer än för barnets bästa..
  • minnen12
    Iam skrev 2012-07-14 13:45:44 följande:
    Varför ska barnet behöva avstå från människor det tycker om enbart för att dess mamma kräver det? 
    På vilket sätt är det för barnets bästa?
    Att du är övertygad är något som jag ser som synd, då dina barn kommer att växa upp och inte kunna uttrycka sina känslor av rädsla för att mamma kanske inte håller med och då blir det jobbigt.
    På vilket sätt är det för barnens bästa? Att dom ska anpassa sina känslor efter dina? Att dom ska gömma en del av sitt känsloliv för att du inte kan acceptera det?
    På vilket sätt är det för barnen att avstå om styvmamman inte kommer på tillställningar?
    Köper tyvärr inte det resonemang överhuvudtaget..
    Om man inte gör det till ett problem som styvmamma blir det heller inget problem.
    Vad gäller känslor så är  det är en helt annan disskution det.
    Du verkar sätta dig väldigt högt uppe på piedestal i barnens liv men hur du än försöker har du ingen chans att nå toppen som de riktiga föräldrarna,jag har därför siktat på att vara en bra vuxen i mina bonusbarns liv men att inkräkta på deras liv de har med deras föräldrar det har jag aldrig gjort..
    Barnen ska få känna vilka känslor de vill.
  • minnen12
    Iam skrev 2012-07-14 14:33:06 följande:
    Vi får helt enkelt enas om att enas då vi inte har ens en liten gemensam beröringspunkt. 
    Hoppas bara att du lyckas sätta barnens känslor före dina egna så att dom, om dom har en bonusmamma, känner att det är fullt ok att tycka om henne och ha henne närvarande. 

Och du nämner att släkten är välkommen men att en bonusmamma inte tillhör släkten.. 
    Enligt mig tillhör bonusmamman familjen, det är en åsikt vi alla delar i min familj, oavsett blodsband eller ålder. 
    Måste ha varit mycket jobbigt för dig att som bonusmamma inte vara en del av den familj du delade vardag och liv med. 
    Nej inte jobbigt alls.
    Vi bestämde så från början och jag har aldrig haft bekymmer med att acceptera att min man hade en tidigare familj och barn med en annan,med vår gemensamma barn bestämde vi tillsammans,han och hans ex skötte allt som rörde deras barn svårare än så är det inte.
    Inget av barnen har tyckt det varit konstigt eller svårt och de är ganska stora nu.
    Jag var som bonusmamma en viktig vuxen i deras liv men skulle aldrig ta på mig en roll jag inte ska ta då inkräktar jag på biomammans roll och det måste om något vara konstigt för barnen,de har ju en mamma redan.
    Bonusföräldern tillhör inte barnets familj och det är min fasta åsikt. 
  • minnen12
    Iam skrev 2012-07-14 14:48:09 följande:
    Det är det jag menar. 
    Barn ska inte behöva hantera sina känslor, dom ska bara få känna.
    Tycker dom om någon så ska det inte vara fel eller skuldbeläggas.
    Vill dom tycka att någon människa är viktig för dom så inte heller det vara fel eller skuldbeläggas.

När man som biomamma hävdar sin rätt att sitta som herre på täppan så skadar man sina barn, det är jag fullt övertygad om. Har sett det på nära håll då mina bonusar råkat ut för just det här.
    Det slutade med att dottern slutade vända sig till sin mamma och vände sig till mig istället.
    För jag ställde inga krav på vad hon fick känna eller tycka. Jag accepterade allt hon kände.
    Som tur är tog mamman sitt förnuft till fånga och idag är mamma den hon kan vända sig till igen.
    Men hade mamman inte greppat sitt misstag och ändrat sig hade det nog inte varit så kul att vara henne idag.. och det hade tyvärr inte varit så kul att vara dottern heller.  
    Barnen ska få känna skriver du men jag tror att de flesta barn känner att de bara vill ha med SIN mamma och SIN pappa på tillställningar,inte bonusar de inte valt att få.
Svar på tråden Biomamman använder barnen som vapen