minnen12 skrev 2012-07-12 23:14:26 följande:
Men varför ska bonusmammor egentligen följa med på skolans tillställningar,uppträdande osv,finns ju ingen anledning alls?
Jag tycker inte det är konstigt att en biomamma tycker som ovan,de/ni har ju faktiskt ingenting med barnet att göra.
Låt dess mamma och pappa få göra sådant med barnet SJÄLVA och lägg er inte i,det tror jag också är allra bäst för barnet,att se att mamma och pappa kan få den tiden själva med sitt/sina barn.
Det gynnar allas samarbete det är jag övertygad om.
Jag kan ju bara svara för mig själv.
Men jo, det finns massor av anledningar, den allra viktigaste är dock - Barnen vill ha med sin familj och i den ingår jag.
Jag tillbringar lika mycket tid med barnen som deras föräldrar. Jag gör läxor med dom, tröstar när något gått galet, gläds med dom när något är kul, jag får teckningar där dom ritat familjen (dvs jag, pappa och dom två), Ska det vara ett uppträde så hjälper jag dom att lära sig sin replik eller öva in en sång, när dom gjort något roligt med en kompis i skolan berättar dom det för mig, när vi gjort något roligt här hemma berättar dom det för fröknarna i skolan. Jag är en del av familjen och har i högsta grad något med barnen att göra.
Jag har ingen veto när det kommer till stora beslut som vilken skola, eller exempelvis medicinska beslut. Men i vardagen är jag (för att citera bonusdottern) som deras mamma när deras mamma inte är där.
Barnen VILL INTE göra saker ensamma med bara mamma och pappa, för det är inte det som är deras familj. I deras ögon har dom två familjer. En med mig och pappa och en med mamma och numer hennes sambo.
Den som oftast inte kan se det är biomamman, och visst, möjligen skulle det gynna dessa biomammor att utesluta bonusmammor och låta, som dom hävdar, den riktiga familjen samlas. Men det är inte barnens syn och definitivt inte för barnens bästa.
I min värld går barnens bästa före mammans bästa i alla lägen.
Efter barnens bästa kommer familjens bästa och sen mitt och sambons bästa.
Mammans kan möjligtvis klämmas in om det inte inkräktar på ovanstående.
Det bästa för barnen är om fler biomammor accepterar att bonusmamman är en del av deras barns familj, och barnen vill ha HELA sin familj med.
Barn som beter sig som i TS gör det för att mamman satt dom i en lojalitetskonflikt som dom inte kan hantera. Något som på inget sätt är det bästa för barnen.