MariaJ skrev 2011-12-13 09:54:16 följande:
Hej och tack för ditt utförliga svar!
Jag väntar just nu på proverna från missfallsutredningen och hoppas innerligt att det inte ska vara något allvarligt som inte går att rätta till. Så problem med TSH har alltså att göra med endometrios?
Hur fick du reda på att du hade endometrios? Har du fått barn nu efter missfallen?
För mig blev det en chock när läkaren sa att han såg ett endometriom på äggstocken. jag har aldrig haft några som helst menssmärtor. Sa läkarna till dig att dina missfall hade med endomteriosen att göra? Det verkar vara lite luddigt det där med olika bud. På en del sidor (framförallt svenska) står det att det i NULÄGET inte finns några samband. Men när man läser på andra sidor så står det att endon både kan påverka äggen och livmodern negativt med giftig vätska osv.
Så mycket att fundera över. Så himla mycket oro. Önskar att det bara gick att spola fram tiden till jag sitter med mitt lilla barn i famnen.
Hallå hallå.
Nej tsh värdt har inte just med endomentriosen,men har man inte normalt tsh värde ökar risken till mf så ja tänkte att de kanske har med dina mf att göra oxå.
be din läkare kolla ditt värde.
tsh värde,samt va t3 och t4 visar.
när dina provsvar har kommit tillbaka så fråga din läkar hur dom blev.
svarar han dom va bra lr normala så fråga vad dina värden låg på
De e nämligen väl känt nu att läkare anser att ett normal värde ligger på upp till 4.2 lr tilloch med 5.0
För kvinnor som vill bli gravida lr har MF i bakgrunden så ska tsh värdet ligga på MAX 2.0,men helst 1.5
Fel tsh värde ocj kroppen stöter gärna bort ägget o man får MF.
Din endometrios gör ju att du oxå ahr svårt att bilda en slemhinna där ägget ska bädda in sej i för att kunna bli gravid.
Har man dålig slemhinna (Vilket endometrios ger) så är de jättesvårt för ägget att fästa.
De kan oxå fästa trots en dålig slemhinna men de resulterar i många fall i MF.
Man kan få tabletter/sprutor för att bygga upp o stärka sin livmoderslemhinna innan dags för ÄL.Sen kan man ta vaggisar som hjälper slemhinnan att hålla kvar ägget.vaggisar lr tabletterna kan man få äta allt från nån vecka till hela graviditeten beroende på MF risken.
Endomentrios kan man ha utan några symptomer.
Har har under senare år fått väldigt ont vissa månader vid ÄL o mens dags,Men annars har ja inte känt av att ja har de som vissa får,
Min slemhinna är värdelös och jag måste bygga upp min för att ens ha en chans till att bli gravid o lyckas behålla ägget.
Jag fick en dotter 2001
MF 2 ggr enlingar
Pojkarna föddes 2006
MF 2 ggr med tvillingar
MF 1 gång med enling
Kämpar fortfarande med syskon..