• MariaJ

Upprepade missfall pga endometrios?

Jag undrar om någon av er med upprepade missfall även har diagnosen endometrios. På mitt efterbesök efter mitt tredje missfall så hittade läkaren vad han tror är ett endometriom (chokladcysta) på ena äggstocken. Nu är jag orolig att det är detta som gör att mina graviditeter upphör i ett tidigt skede. 

Tacksam för svar om det är flera som har detta problem. 

• Svar på tråden Upprepade missfall pga endometrios?
  • MariaJ

Hej och tack för ditt utförliga svar! 

Jag väntar just nu på proverna från missfallsutredningen och hoppas innerligt att det inte ska vara något allvarligt som inte går att rätta till. Så problem med TSH har alltså att göra med endometrios?  

Hur fick du reda på att du hade endometrios? Har du fått barn nu efter missfallen?

För mig blev det en chock när läkaren sa att han såg ett endometriom på äggstocken. jag har aldrig haft några som helst menssmärtor. Sa läkarna till dig att dina missfall hade med endomteriosen att göra? Det verkar vara lite luddigt det där med olika bud. På en del sidor (framförallt svenska) står det att det i NULÄGET inte finns några samband. Men när man läser på andra sidor så står det att endon både kan påverka äggen och livmodern negativt med giftig vätska osv.

Så mycket att fundera över. Så himla mycket oro. Önskar att det bara gick att spola fram tiden till jag sitter med mitt lilla barn i famnen. 

Svar på tråden Upprepade missfall pga endometrios?