Inlägg från: snappi81 |Visa alla inlägg
  • snappi81

tecken på nedsatt hörsel hos barn!

Vi har misstänkt att vår son har nedsatt hörsel ganska länge men ingen har velat ta oss på allvar förrens vi nu när va på 4 års kontrollen och jag bad dom göra ett hörseltest. Det visade sig att han inte hör speciellt bra på ena örat. Vi får nu en remiss till öron (som jag ringt till innan men dom har bara svarat mig att det hör till åldern)
     Det jag har reagerat på va dels att han pratar dåligt, det har blivit bättre men han är fortfarande på gränsen. Han är väldigt högljud när han själv pratar och klagar ibland när han ligger ner på det örat som är "friskt" att han inte hör tex tv. Då brukar vi få skäl för att vi sänkt ljudet för honom vilket vi inte alls har.. Prata med bvc och se vad dom tycker först.

Linus 070808 Lucas 090707
  • snappi81
    E L I N skrev 2011-12-09 22:08:24 följande:
    Känner igen det där om tvn. Han kan bli så arg om jag sänker och skriker till mig att jag ska höja!
    Men högljud kan jag inte säga att han är.. Snarare tvärtom.. Och ännu mer om jag ber han säga om för att jag inte hörde, då säger han det ännu lägre. Eller blir arg och säger att han inte vill.
    Vet inte om han inte är intresserad/bryr sig eller om han bara pratar tyst ibland.
    För normalt sett pratar han i en normal nivå så att säga.

Skönt att ni är på gång nu och att ni får hjälp!
    Hör han allt du säger eller bara vissa ord? 

Vi i familjen och dom som är i hans närhet dagligen (typ förskole personal) kan utan problem förstå honom men om det kommer en utomstående så kan det ibland behövas lite översättning. Troligtvis grundar sig problemet i att han va öronbarn som liten och varje gång han fick öroninflammation så sprack trumhinnan på honom.
    Linus 070808 Lucas 090707
Svar på tråden tecken på nedsatt hörsel hos barn!