• E L I N

tecken på nedsatt hörsel hos barn!

Vilka ord hör man och vilka inte.,
    Säkert långsökt, har inget konkret direkt.
    Men har provat viska och då hör han mig, men ibland känns det som att jag måste skrika eller säga om en mening flera ggr för han säger va.
    Han pratar jättedåligt men förstår allt .

Tar gärna emot övningar jag kan göra med honom och liknande.
    Alla tips är välkomna!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 21:55
    Då jag viskade stog jag bakom honom framför spegeln så han såg ju mig prata..
    Han talar otydligt. Ibland förstår jag inte alls vad han säger. Ber han upprepa eller härma mig att säga rätt. Han vill inte det eller så blir det fel och vill inte prova igen. Han är 3½år.

• Svar på tråden tecken på nedsatt hörsel hos barn!
  • snappi81

Vi har misstänkt att vår son har nedsatt hörsel ganska länge men ingen har velat ta oss på allvar förrens vi nu när va på 4 års kontrollen och jag bad dom göra ett hörseltest. Det visade sig att han inte hör speciellt bra på ena örat. Vi får nu en remiss till öron (som jag ringt till innan men dom har bara svarat mig att det hör till åldern)
     Det jag har reagerat på va dels att han pratar dåligt, det har blivit bättre men han är fortfarande på gränsen. Han är väldigt högljud när han själv pratar och klagar ibland när han ligger ner på det örat som är "friskt" att han inte hör tex tv. Då brukar vi få skäl för att vi sänkt ljudet för honom vilket vi inte alls har.. Prata med bvc och se vad dom tycker först.

Linus 070808 Lucas 090707
  • augustisten

Min son har nedsatt hörsel pga öronkatarr (vätska bakom trumhinnan) och det som märks på honom är att han blir väldigt stirrig i lite surriga miljöer, att han gärna försvinner in i sin "bubbla" och att han är ganska högljudd. Sedan har han lite svårt socialt med andra barn efterom han inte hänger med i vad som händer... de upplever honom som "på" och lite jobbig vilket gör att han drar sig undan istället.

Om han hör eller inte har inte så mycket med ljudvolymen att göra utan mer om det finns störande kringljud. Är det tyst hör han om vi viskar men står radion på hör han inte även om vi nästan skriker.  

Gå och kolla öronen och be om en remiss till audiolog. Är det så att han hör illa och även pratar dåligt är det viktigt att han får hjälp fort. Skulle det vara öronkatarr är det en mkt enkel operation att sätta in rör i trumhinnan. Vår unge väntar på sin andra sådana operation eftersom de första rören trillat ut.  

• E L I N

Känner igen det där om tvn. Han kan bli så arg om jag sänker och skriker till mig att jag ska höja!
    Men högljud kan jag inte säga att han är.. Snarare tvärtom.. Och ännu mer om jag ber han säga om för att jag inte hörde, då säger han det ännu lägre. Eller blir arg och säger att han inte vill.
    Vet inte om han inte är intresserad/bryr sig eller om han bara pratar tyst ibland.
    För normalt sett pratar han i en normal nivå så att säga.

Skönt att ni är på gång nu och att ni får hjälp!
    Hör han allt du säger eller bara vissa ord? 

• augustisten

...och tv-program/film med bakgrundsmusik är jättesvåra för honom. Många barnprogram där det bara är prat går bra att ha på i "normal" volym men filmer och annat "ljudsatt" kan vi ha på jättehögt och han hör ändå inte vad de säger.

• snappi81
    E L I N skrev 2011-12-09 22:08:24 följande:
    Känner igen det där om tvn. Han kan bli så arg om jag sänker och skriker till mig att jag ska höja!
    Men högljud kan jag inte säga att han är.. Snarare tvärtom.. Och ännu mer om jag ber han säga om för att jag inte hörde, då säger han det ännu lägre. Eller blir arg och säger att han inte vill.
    Vet inte om han inte är intresserad/bryr sig eller om han bara pratar tyst ibland.
    För normalt sett pratar han i en normal nivå så att säga.

Skönt att ni är på gång nu och att ni får hjälp!
    Hör han allt du säger eller bara vissa ord? 

Vi i familjen och dom som är i hans närhet dagligen (typ förskole personal) kan utan problem förstå honom men om det kommer en utomstående så kan det ibland behövas lite översättning. Troligtvis grundar sig problemet i att han va öronbarn som liten och varje gång han fick öroninflammation så sprack trumhinnan på honom.
    Linus 070808 Lucas 090707
Svar på tråden tecken på nedsatt hörsel hos barn!