• Svar på tråden TSH 2,1, normalt?
  • Längtarefterliten

alltså är mitt för högt.. för dom skrev till mig att de ska liogga mellan 0,40-4,0... å ja har aldrig nånsin hört att de ska ligga så pass högt

• Längtarefterliten
    CookieKaka skrev 2011-12-09 15:10:14 följande:
    Wow..... mitt låg på 5,1 när jag tog prover på barnlöshetsutredningen för några veckor sedan. Ska till endokrinologen om två veckor för en hormonutredning nu oxå! Obestämd
    va sa dom till dig då?
  • Längtarefterliten
    enilef skrev 2011-12-09 15:16:11 följande:
    Om jag har fått rätt info från min läkare så verkar det så! Man kan nog ha uppåt fyra och må bra, men det ska inte vara optimalt om man vill bli gravid och behålla bebisen.
    hmm aa ja mailade iaf tillbaka å frågade om de verkligen stämde... så mailade ja även ivf kliniken å frågade.. eftersom vi ska göra ivf nu i början av 2012..
  • Längtarefterliten
    CookieKaka skrev 2011-12-09 15:20:22 följande:
    Dom sa att jag skulle på en hormonutredning för att ta redan på varför jag låg så högt och att ha ett värde över 2 kan ställa till det rejält om man vill bli gravid! Så jag ska ta nya prover nästa vecka och ska till endokrinologen den 29e får nog veta mer då!
    men då är ju mitt för högt! jäkla läkare som säger att de är bra.. undra hur ja ska få dom att fatta detta
  • Längtarefterliten
    CookieKaka skrev 2011-12-09 15:27:39 följande:
    Be om en remiss till en hormonutredning. Äter du levaxin?
    nä ja äter inte levaxin... vadå hormonutredning? har ju gått igenom en missfallsutredning nu.. blorde inte de räcka?
  • Längtarefterliten
    Fru xx skrev 2011-12-09 15:29:37 följande:
    Jag har haft 2,7 och 2,8 tidigare och det ska vara normalt enligt både gynekologen på vår fertilitetsutredning samt IVF-läkaren. Man måste göra en individuell bedömning och kan inte enbart titta på TSH, man måste titta på TSH i relation till tex T4 samt även såklart hur man mår. Om T4 är normalt och man har TSH på 2,7 eller 2,8 och känner sig frisk så är det helt normalt har jag fått förklarat för mig.
    fast för högt tsh kan ju ge missfall? dessutom har ja inte kunnat bli gravid på över 1 år nu och innan dess var ja gravid 4 ggr men alla gånger har det slutat i missfall
  • Längtarefterliten
    Fru xx skrev 2011-12-10 00:50:15 följande:
    Tråkigt att du fått så många missfall!

Men det är väl inte det höga TSH'et i sig som gör att man får missfall, utan i sådana fall sjukdomen hypotyreos. Det höga TSH'et är ju ett symptom på sjukdomen. Hypotyreos innebär att kroppen producerar för lite sköldkörtelhormon, som är ett viktigt hormon för kroppen, det styr ämnesomsättningen. Ett högt TSH värde kan vara en indikation på att man har hypotyreos eftersom TSH värdet höjs då kroppen försöker pusha på att producera mer sköldkörtelhormon. Men man kan inte enbart titta på TSH värdet utan måste titta på TSH i kombination med T4 fritt och ibland T3. Vid hypotyreos har man högt TSH samtidigt som man har lågt T4. Sen mår man väl ofta dåligt också, har olika fysiska symptom såsom extrem trötthet, frusenhet med mera.  

Enligt mina läkare är mina värden på 2,7 respektive 2,8 helt normala eftersom jag även har normalt T4 och dessutom mår bra. Vissa människor ligger helt naturligt lite högre i TSH värde utan att det betyder att man skulle vara sjuk. 

Jag vet inte vad det är med hypotyreos som gör att vissa har svårare att bli gravida eller får missfall men det måste väl ha något med hormonrubbningen att göra antar jag.

Har du gjort missfallsutredning? Det kan ju bero på mycket annat att du fått så många missfall.       
    Aa missfallsutredning har vi gjort, men inga fel hittades... dock har ja inte egen ägglossning varje månad men jag fick pergotime, ägglossningen sattes igång men har inte blivit gravid med hjälp av det.. så nu ska vi få IVF i början av 2012, och hoppas på att dfe ska funka nån av dom fria försöken=)
  • Längtarefterliten

ok.. men då behöver ja nog inte oroa mig att det är för högt då...?? så då ska ja bara tänka framåt nu och hoppas vi får börja IVF:en snart=)

• Längtarefterliten

Fick faktiskt en kommentar av en läkare på min blogg som skrev:

Arbetar som läkare, och detta gäller angående TSH:
    är man inte ofrivilligt barnlös är TSH 2,1 bra. Men, om man har svårt att bli gravid eller får upprepade missfall ska TSH vara max 1,5. Detta bör dina läkare veta, men jag tycker att du så snart som möjligt ska ta kontakt med dem och be att de kollar om provet! Är även detta TSH över 1,5 ska du börja äta sköldkörtelhormon (Levaxin t.ex.) i låg dos. Det kan ta lite tid innan man hittar rätt dos, och man ska som sagt kolla två prover innan man börjar med ev medicin..

SÅ ja mailade gyn igen..

• Längtarefterliten
    Csillag skrev 2011-12-12 13:29:15 följande:

Hej hej..

Har kikat in o kollat era komentarer.

Jag går sj på ivf klinik o har högt tsh värde.
    fick göra mitt ÄP men inte genomföra mitt ET pga mitt värde.
    Får göra de när mit värde ligger på max 1.5

Håller faktist med längtaro väntar lite om svaret hon fått på sin blogg av läkaren,.

Aaa fast ja mailade o ja fick en telefontid med min läkare.. eftersom jag inte mailar med honom... men hon som skrev skrev att deras gynekologer är experter, sådå menar hon att de ska va bra med 2,1.. men ja är osäker alltså
  • Längtarefterliten

jo men de e ju det att jag vill ju självklart att dom sänker de, å de ska ja säga till dom också... ja har fått en telefontid med min gynekolog så ska prata med honom om detta...

• Längtarefterliten
    Csillag skrev 2011-12-12 17:19:40 följande:

Låter jättebra Längtaroväntar.

Hoppas ni gyn lyssnar på dej.Annars hade jag nog vänt mej till en annan om ja vore du för bästa resultat.

Ska hålla tummarna för din skull.

Vet sj hur jobbigt de e att gå o inte bli gravid.

Fast de finns typ inga mer gynekologer här i närheten, för då måste ja vända mig privat och det har ja inte råd med:/
Svar på tråden TSH 2,1, normalt?