• Analoga

    Vad tycker ni om det nyinförda skriftliga omdömet i 1:an?

    Jag måste säga att för en gångs skull har borgarna kommit med ett riktigt bra förslag

    Detta med skriftligt omdöme vid terminsslut i årskurs 1. Förstår inte alls de som har något emot det. Jag ser verkligen fram emot att få hem omdömet inför jullovet, så man får vetskap var min dotter står i skolan, och vad hon ev behöver öva mera på!

    Vad tycker ni?   

  • Svar på tråden Vad tycker ni om det nyinförda skriftliga omdömet i 1:an?
  • Analoga
    Punkster skrev 2011-12-08 14:50:00 följande:
    Jag jobbar inom skolan och ser både för och nackdelar. Visst är det bra att det göra pedagogiska bedömningar med jämna mellanrum innan barnen börjar högstadiet. Det underlättar för pedagogerna att sätta in extra resurser vid behov och kan göra föräldrarna mer insatta kring det som händer i skolan och vad deras barn lär sig.

    Nackdelarna jag kan se är att det skapar stress. Barnen blir medvetna om vad som krävs av dem på ett annat sätt än innan, börjar jämföra sig med andra osv. Jag har träffat barn som är jätteledsna eftersom de tror att de måste gå om en klass eftersom de inte klarat alla mål i t.ex. matte. Här tror jag att både föräldrar och lärare har ett stort ansvar gentemot barnen, att genomföra detta på ett bra sätt. 

    Men är det inte meningen att föräldrarna ska ta del av infon? Jag menar; man behöver ju inte sätta sig och läsa omdömet rakt upp och ner inför barnen?  Jag tänker att föräldrar får infon och står det då att "Kalle" har lite svårt i matte så kan man ju hjälpa honom mer med det, och inte låta honom sitta och läsa det direkt ur omdömet...det kan ju vara lite känsligt...
  • canmamma

    Vi bor i ett land där vi får skriftliga omdömen från 4 års ålder. Det är ett bra sätt att kommunicera när allt går bra i skolan. Jag hade blivit grymt besviken om skolan hade väntat med att berätta om något som inte fungerade tills det var dax för rapporterna istället för att ha kontaktat oss i ett tidigare skede. Barnen blir lite stressade runt tiden för omdömena, men det har mest varit dagarna innan de har skickats hem. Och egentligen tycker jag att det kan vara bra för barnen att öva sig på att hantera just stress när vi föräldrar kan vara med mer direkt än vad som kanske är möjligt för äldre barn.

    Alltså jag tycker att det är ett ok medel för att öva sig på stresshantering och som en av flera kommunikationskanaler från skolan. Jag tror inte att det är ett effektivt pedagogiskt verktyg som kan motivera så här unga barn att tex ändra sitt beteende i skolan eller arbeta hårdare - det får man nog ta itu med i klassrummet. 

  • Analoga
    canmamma skrev 2011-12-08 18:17:58 följande:
    Vi bor i ett land där vi får skriftliga omdömen från 4 års ålder. Det är ett bra sätt att kommunicera när allt går bra i skolan. Jag hade blivit grymt besviken om skolan hade väntat med att berätta om något som inte fungerade tills det var dax för rapporterna istället för att ha kontaktat oss i ett tidigare skede. Barnen blir lite stressade runt tiden för omdömena, men det har mest varit dagarna innan de har skickats hem. Och egentligen tycker jag att det kan vara bra för barnen att öva sig på att hantera just stress när vi föräldrar kan vara med mer direkt än vad som kanske är möjligt för äldre barn.

    Alltså jag tycker att det är ett ok medel för att öva sig på stresshantering och som en av flera kommunikationskanaler från skolan. Jag tror inte att det är ett effektivt pedagogiskt verktyg som kan motivera så här unga barn att tex ändra sitt beteende i skolan eller arbeta hårdare - det får man nog ta itu med i klassrummet. 

    Skriftliga omdömen från 4 års ålder?  Nej det tror jag inte. Detta med skriftliga omdömen vid terminsslut i årskurs 1 är något helt nytt för i höst. Icke att blanda ihop med de korta omdömen man får vid utvecklingssamtalen.
  • Analoga
    baby81 skrev 2011-12-08 17:03:36 följande:
    Får ni inte det skriftliga omdömet till utvecklingssamtalet? så gör vi på min skola. Jag jobbar också i skolan och ser också för- och nackdelar med det.

    Fördelar:
    * Väldigt konkret och väldigt tydligt.
    * Föräldrar och barn ser mer vad barnet behöver jobba med. När man tar det muntligt så är det bortglömt efter några veckor. Fast det gäller att ha det som ett levande dokument och göra barnet medvetet om vad den ska jobba med hela tiden till nästa utvecklingssamtal. Mentorsamtal eller liknande behövs.
    * För barn som är duktiga i skolan är det roligt att se hur duktig man är.

    Nackdelar:
    * Barn som inte når några mål känner sig värdelösa. Gäller att inte lägga för mycket fokus på vad man inte kan utan vad man kan öva på för att bli bättre. Gäller att vara uppmuntrande istället för att vara nedvärderande både från skolan och föräldrar!
    Men detta är något helt nytt. Det är första gången 1:or får skriftliga omdömen denna höst. Vid utvecklingssamtalen får man ju veta lite och så har det ju varit sedan dagis. Individuell utvecklingsplan kallas det visst.

    Men hur menar du att "ni gör så" på er skola? Menar du vanliga utvecklinssamtal eller? För som sagt - detta med skriftligt omdöme kan du knappast varit med om tidigare. 
  • canmamma
    Analoga skrev 2011-12-08 19:04:36 följande:
    Skriftliga omdömen från 4 års ålder?  Nej det tror jag inte. Detta med skriftliga omdömen vid terminsslut i årskurs 1 är något helt nytt för i höst. Icke att blanda ihop med de korta omdömen man får vid utvecklingssamtalen.
    Right, jag bor då inte i Sverige, men tänkte att jag kunde dela med mig av min erfarenhet av de skriftliga omdömen mina barn fått... Eftersom man inte haft det i Sverige innan så kunde jag bidra med lite erfarenhet och ett annat perspektiv.
  • baby81
    Analoga skrev 2011-12-08 19:07:49 följande:
    Men detta är något helt nytt. Det är första gången 1:or får skriftliga omdömen denna höst. Vid utvecklingssamtalen får man ju veta lite och så har det ju varit sedan dagis. Individuell utvecklingsplan kallas det visst.

    Men hur menar du att "ni gör så" på er skola? Menar du vanliga utvecklinssamtal eller? För som sagt - detta med skriftligt omdöme kan du knappast varit med om tidigare. 
    Vi har haft skriftliga omdömen från skolår 1 i 2,5 år på den skolan jag jobbar på. Vi har utvecklingssamtal där man går igenom omdömena och de utvecklingsmål som eleven ska ha i de olika ämnena fram till nästa utvecklingssamtal samt fyller i IUP. och upprättar åtgärdsprogram om det behövs. Når inte en elev ett mål måste ett åtgärdsprogram upprättas. Alltså vad de behöver jobba mer med. Vi använder ett program som heter Dexter som föräldrar kan gå in och kolla omdömena när de är klara, de ligger lagrade där och även kolla hur stor frånvaro på sina barn. Jag trodde alla började med detta samtidigt i hela Sverige men jag hade visst fel Glad
  • Analoga
    canmamma skrev 2011-12-08 19:17:53 följande:
    Right, jag bor då inte i Sverige, men tänkte att jag kunde dela med mig av min erfarenhet av de skriftliga omdömen mina barn fått... Eftersom man inte haft det i Sverige innan så kunde jag bidra med lite erfarenhet och ett annat perspektiv.

    Ok. Missuppfattade visst det du skrev, men nu ser jag ju att du inte bor i Sverige
  • baby81
    canmamma skrev 2011-12-08 18:17:58 följande:
    Vi bor i ett land där vi får skriftliga omdömen från 4 års ålder. Det är ett bra sätt att kommunicera när allt går bra i skolan. Jag hade blivit grymt besviken om skolan hade väntat med att berätta om något som inte fungerade tills det var dax för rapporterna istället för att ha kontaktat oss i ett tidigare skede. Barnen blir lite stressade runt tiden för omdömena, men det har mest varit dagarna innan de har skickats hem. Och egentligen tycker jag att det kan vara bra för barnen att öva sig på att hantera just stress när vi föräldrar kan vara med mer direkt än vad som kanske är möjligt för äldre barn.

    Alltså jag tycker att det är ett ok medel för att öva sig på stresshantering och som en av flera kommunikationskanaler från skolan. Jag tror inte att det är ett effektivt pedagogiskt verktyg som kan motivera så här unga barn att tex ändra sitt beteende i skolan eller arbeta hårdare - det får man nog ta itu med i klassrummet. 
    I Sveriges förskolor upprättas IUP till varje utvecklingssamtal, iaf här där jag bor. Självklart får föräldrar reda på om något inte följer utvecklingen och i vissa fall går specialpedagogen in och hjälper till eller andra instanser som finns i kommunen (logoped, talpedagog samt annan specialpedagogisk verksamhet). Det är inte så att vi i Sverige lämnar barnen till dess öde bara för att de inte har skiftliga omdömen. Innan vi skrev omdömena så skrev vi fortfarande om varje elev i varje ämne bara att det inte fanns något speciellt dataprogram eller papper att skriva i/på. Fast det kanske inte var så du menade?
  • canmamma
    baby81 skrev 2011-12-08 19:41:32 följande:
    I Sveriges förskolor upprättas IUP till varje utvecklingssamtal, iaf här där jag bor. Självklart får föräldrar reda på om något inte följer utvecklingen och i vissa fall går specialpedagogen in och hjälper till eller andra instanser som finns i kommunen (logoped, talpedagog samt annan specialpedagogisk verksamhet). Det är inte så att vi i Sverige lämnar barnen till dess öde bara för att de inte har skiftliga omdömen. Innan vi skrev omdömena så skrev vi fortfarande om varje elev i varje ämne bara att det inte fanns något speciellt dataprogram eller papper att skriva i/på. Fast det kanske inte var så du menade?
    Nej det var inte riktigt det jag menade. Jag bor i Kanada och mina barn går i skolan här och barnen får betyg och skriftliga omdömen från fyra års ålder. Jag försökte skriva att jag förväntar mig att skolan tar kontakt med mig om något inte fungerar ganska omedelbart och inte i samband med betyg och skriftliga omdömen. Jag försökte också säga att för så här unga barn så tror jag inte skriftliga omdömen påverkar inlärningen eller motiveringen hos barnen, men kan vara ett bra sätt att hålla kommunikationen öppen mellan skola och hem samt träna barnen i att hantera den ev stress som dylika situationer kan medföra. 
  • baby81
    canmamma skrev 2011-12-08 19:51:47 följande:
    Nej det var inte riktigt det jag menade. Jag bor i Kanada och mina barn går i skolan här och barnen får betyg och skriftliga omdömen från fyra års ålder. Jag försökte skriva att jag förväntar mig att skolan tar kontakt med mig om något inte fungerar ganska omedelbart och inte i samband med betyg och skriftliga omdömen. Jag försökte också säga att för så här unga barn så tror jag inte skriftliga omdömen påverkar inlärningen eller motiveringen hos barnen, men kan vara ett bra sätt att hålla kommunikationen öppen mellan skola och hem samt träna barnen i att hantera den ev stress som dylika situationer kan medföra. 
    Jag håller med dig fullkomligt att det måste vara en bra kommunikation mellan skola och hem. Man ska verkligen inte få en överraskning när man har utvecklingssamtal, det krävs att lärarna är tydliga med vad som händer med alla barnen, positivt som negativt.

    Blir man van i tidig ålder så känns det kanske inte så jobbigt senare i livet. Jag har varit med om barn som mår jättedåligt över det men det flesta gör det inte. Värst är det för de barn som verkligen inte kan trots alla insatser som de får. En jobbarkompis son sa "nu är det dags för utvecklingssamtal igen och jag ska få höra hur värdelös jag är". Jag tror att det är upp till läraren att lägga fram det på rätt sätt till eleverna och ha rätt inställning.
Svar på tråden Vad tycker ni om det nyinförda skriftliga omdömet i 1:an?