baby81 skrev 2011-12-08 17:03:36 följande:
Får ni inte det skriftliga omdömet till utvecklingssamtalet? så gör vi på min skola. Jag jobbar också i skolan och ser också för- och nackdelar med det.
Fördelar:
* Väldigt konkret och väldigt tydligt.
* Föräldrar och barn ser mer vad barnet behöver jobba med. När man tar det muntligt så är det bortglömt efter några veckor. Fast det gäller att ha det som ett levande dokument och göra barnet medvetet om vad den ska jobba med hela tiden till nästa utvecklingssamtal. Mentorsamtal eller liknande behövs.
* För barn som är duktiga i skolan är det roligt att se hur duktig man är.
Nackdelar:
* Barn som inte når några mål känner sig värdelösa. Gäller att inte lägga för mycket fokus på vad man inte kan utan vad man kan öva på för att bli bättre. Gäller att vara uppmuntrande istället för att vara nedvärderande både från skolan och föräldrar!
Men detta är något helt nytt. Det är första gången 1:or får skriftliga omdömen denna höst. Vid utvecklingssamtalen får man ju veta lite och så har det ju varit sedan dagis. Individuell utvecklingsplan kallas det visst.
Men hur menar du att "ni gör så" på er skola? Menar du vanliga utvecklinssamtal eller? För som sagt - detta med skriftligt omdöme kan du knappast varit med om tidigare.