Inlägg från: Analoga |Visa alla inlägg
  • Analoga

    Vad tycker ni om det nyinförda skriftliga omdömet i 1:an?

    Jag måste säga att för en gångs skull har borgarna kommit med ett riktigt bra förslag

    Detta med skriftligt omdöme vid terminsslut i årskurs 1. Förstår inte alls de som har något emot det. Jag ser verkligen fram emot att få hem omdömet inför jullovet, så man får vetskap var min dotter står i skolan, och vad hon ev behöver öva mera på!

    Vad tycker ni?   

  • Svar på tråden Vad tycker ni om det nyinförda skriftliga omdömet i 1:an?
  • Analoga
    Punkster skrev 2011-12-08 14:50:00 följande:
    Jag jobbar inom skolan och ser både för och nackdelar. Visst är det bra att det göra pedagogiska bedömningar med jämna mellanrum innan barnen börjar högstadiet. Det underlättar för pedagogerna att sätta in extra resurser vid behov och kan göra föräldrarna mer insatta kring det som händer i skolan och vad deras barn lär sig.

    Nackdelarna jag kan se är att det skapar stress. Barnen blir medvetna om vad som krävs av dem på ett annat sätt än innan, börjar jämföra sig med andra osv. Jag har träffat barn som är jätteledsna eftersom de tror att de måste gå om en klass eftersom de inte klarat alla mål i t.ex. matte. Här tror jag att både föräldrar och lärare har ett stort ansvar gentemot barnen, att genomföra detta på ett bra sätt. 

    Men är det inte meningen att föräldrarna ska ta del av infon? Jag menar; man behöver ju inte sätta sig och läsa omdömet rakt upp och ner inför barnen?  Jag tänker att föräldrar får infon och står det då att "Kalle" har lite svårt i matte så kan man ju hjälpa honom mer med det, och inte låta honom sitta och läsa det direkt ur omdömet...det kan ju vara lite känsligt...
  • Analoga
    canmamma skrev 2011-12-08 18:17:58 följande:
    Vi bor i ett land där vi får skriftliga omdömen från 4 års ålder. Det är ett bra sätt att kommunicera när allt går bra i skolan. Jag hade blivit grymt besviken om skolan hade väntat med att berätta om något som inte fungerade tills det var dax för rapporterna istället för att ha kontaktat oss i ett tidigare skede. Barnen blir lite stressade runt tiden för omdömena, men det har mest varit dagarna innan de har skickats hem. Och egentligen tycker jag att det kan vara bra för barnen att öva sig på att hantera just stress när vi föräldrar kan vara med mer direkt än vad som kanske är möjligt för äldre barn.

    Alltså jag tycker att det är ett ok medel för att öva sig på stresshantering och som en av flera kommunikationskanaler från skolan. Jag tror inte att det är ett effektivt pedagogiskt verktyg som kan motivera så här unga barn att tex ändra sitt beteende i skolan eller arbeta hårdare - det får man nog ta itu med i klassrummet. 

    Skriftliga omdömen från 4 års ålder?  Nej det tror jag inte. Detta med skriftliga omdömen vid terminsslut i årskurs 1 är något helt nytt för i höst. Icke att blanda ihop med de korta omdömen man får vid utvecklingssamtalen.
  • Analoga
    baby81 skrev 2011-12-08 17:03:36 följande:
    Får ni inte det skriftliga omdömet till utvecklingssamtalet? så gör vi på min skola. Jag jobbar också i skolan och ser också för- och nackdelar med det.

    Fördelar:
    * Väldigt konkret och väldigt tydligt.
    * Föräldrar och barn ser mer vad barnet behöver jobba med. När man tar det muntligt så är det bortglömt efter några veckor. Fast det gäller att ha det som ett levande dokument och göra barnet medvetet om vad den ska jobba med hela tiden till nästa utvecklingssamtal. Mentorsamtal eller liknande behövs.
    * För barn som är duktiga i skolan är det roligt att se hur duktig man är.

    Nackdelar:
    * Barn som inte når några mål känner sig värdelösa. Gäller att inte lägga för mycket fokus på vad man inte kan utan vad man kan öva på för att bli bättre. Gäller att vara uppmuntrande istället för att vara nedvärderande både från skolan och föräldrar!
    Men detta är något helt nytt. Det är första gången 1:or får skriftliga omdömen denna höst. Vid utvecklingssamtalen får man ju veta lite och så har det ju varit sedan dagis. Individuell utvecklingsplan kallas det visst.

    Men hur menar du att "ni gör så" på er skola? Menar du vanliga utvecklinssamtal eller? För som sagt - detta med skriftligt omdöme kan du knappast varit med om tidigare. 
  • Analoga
    canmamma skrev 2011-12-08 19:17:53 följande:
    Right, jag bor då inte i Sverige, men tänkte att jag kunde dela med mig av min erfarenhet av de skriftliga omdömen mina barn fått... Eftersom man inte haft det i Sverige innan så kunde jag bidra med lite erfarenhet och ett annat perspektiv.

    Ok. Missuppfattade visst det du skrev, men nu ser jag ju att du inte bor i Sverige
  • Analoga
    mamma till 2 frön skrev 2011-12-09 23:29:13 följande:
    Jag tycker skriftliga omdömen är ett bra redskap tillsammans med Iup och åtgärdsprogram Det är barnens rätt att få veta vad de kan och så ska även ett omdöme vara utformat dvs beskriva elevens kunskaper i förhållande till de nationella målen. De ska således inte berätta vad barnet inte kan. Jag har fått omdömen för min son sedan han började skolan med vilka vi nu när han i går i år 4 kan se progressionen i hans kunskapsutveckling i de olika ämnena

    Ps Allt detta lagstadgades 2008 och gällde från hösten -08 så jag hoppas att ingen tror att detta är nytt som del i den nya reformen Lgr11 med ny läroplan och kursplan för grundskolans alla skolformer och att era barn fått det de senaste åren. 

    Men vad jag förstått är det första gången årskurs 1:or får det i år?
  • Analoga
    caliningrad skrev 2011-12-09 06:05:57 följande:
    Darfor att Sverige ar det enda landet i varlden dar varlden kretsar kring barnen och dar vuxna ska lara sig fran barnen istf tvartom och dar det mesta betraktas som krankning.

    Som tur ar det, nagra borjar inse hur fel det ar med denna propaganda. 

    Håller med. Det är så mycket som handlar om faran för att barnen kan kränkas...blir ju nästan på bekostnad av förutsättningarna att de ska få rätt stöd för att få så bra utbildning som möjligt. Bra att det nu kommit till en förändring.
Svar på tråden Vad tycker ni om det nyinförda skriftliga omdömet i 1:an?