• Analoga

    Vad tycker ni om det nyinförda skriftliga omdömet i 1:an?

    Jag måste säga att för en gångs skull har borgarna kommit med ett riktigt bra förslag

    Detta med skriftligt omdöme vid terminsslut i årskurs 1. Förstår inte alls de som har något emot det. Jag ser verkligen fram emot att få hem omdömet inför jullovet, så man får vetskap var min dotter står i skolan, och vad hon ev behöver öva mera på!

    Vad tycker ni?   

  • Svar på tråden Vad tycker ni om det nyinförda skriftliga omdömet i 1:an?
  • caliningrad

    Jag tycker nog att det är bättre än ingenting. Min dotter har betyg på sin förskola i slutet av varje termin + skriftligt ömdöme varje vecka (hon är 4) och det är perfekt. Jag vet exakt hur hon ligger till och vad de har för akademiska mål.
    Vi bor i Asien för tillfället. 

  • 071001

    Ja, det eller ett månadsbrev kanske där de tar upp saker som går bra och de som går mindre bra. Det viktiga är väl att man får information om hur det funkar tänker jag.

  • Punkster

    Jag jobbar inom skolan och ser både för och nackdelar. Visst är det bra att det göra pedagogiska bedömningar med jämna mellanrum innan barnen börjar högstadiet. Det underlättar för pedagogerna att sätta in extra resurser vid behov och kan göra föräldrarna mer insatta kring det som händer i skolan och vad deras barn lär sig.

    Nackdelarna jag kan se är att det skapar stress. Barnen blir medvetna om vad som krävs av dem på ett annat sätt än innan, börjar jämföra sig med andra osv. Jag har träffat barn som är jätteledsna eftersom de tror att de måste gå om en klass eftersom de inte klarat alla mål i t.ex. matte. Här tror jag att både föräldrar och lärare har ett stort ansvar gentemot barnen, att genomföra detta på ett bra sätt. 

  • caliningrad
    Punkster skrev 2011-12-08 14:50:00 följande:
    Jag jobbar inom skolan och ser både för och nackdelar. Visst är det bra att det göra pedagogiska bedömningar med jämna mellanrum innan barnen börjar högstadiet. Det underlättar för pedagogerna att sätta in extra resurser vid behov och kan göra föräldrarna mer insatta kring det som händer i skolan och vad deras barn lär sig.

    Nackdelarna jag kan se är att det skapar stress. Barnen blir medvetna om vad som krävs av dem på ett annat sätt än innan, börjar jämföra sig med andra osv. Jag har träffat barn som är jätteledsna eftersom de tror att de måste gå om en klass eftersom de inte klarat alla mål i t.ex. matte. Här tror jag att både föräldrar och lärare har ett stort ansvar gentemot barnen, att genomföra detta på ett bra sätt. 
    stress kan ofta leda till något positivt. Om barnet tror att det måste gå om ska man nog förklara, att javisst kan det bli så, så du bör nog studera matte flitigare och göra extra läxor.
    Då blir resultatet bättre. 
  • Chazz Michael Michaels

    Mycket, mycket bra.


    Ni västerländska män är verkligen helt sanslösa. /Bakvänd
  • baby81

    Får ni inte det skriftliga omdömet till utvecklingssamtalet? så gör vi på min skola. Jag jobbar också i skolan och ser också för- och nackdelar med det.

    Fördelar:
    * Väldigt konkret och väldigt tydligt.
    * Föräldrar och barn ser mer vad barnet behöver jobba med. När man tar det muntligt så är det bortglömt efter några veckor. Fast det gäller att ha det som ett levande dokument och göra barnet medvetet om vad den ska jobba med hela tiden till nästa utvecklingssamtal. Mentorsamtal eller liknande behövs.
    * För barn som är duktiga i skolan är det roligt att se hur duktig man är.

    Nackdelar:
    * Barn som inte når några mål känner sig värdelösa. Gäller att inte lägga för mycket fokus på vad man inte kan utan vad man kan öva på för att bli bättre. Gäller att vara uppmuntrande istället för att vara nedvärderande både från skolan och föräldrar!

  • Maja1980
    Punkster skrev 2011-12-08 14:50:00 följande:
    Jag jobbar inom skolan och ser både för och nackdelar. Visst är det bra att det göra pedagogiska bedömningar med jämna mellanrum innan barnen börjar högstadiet. Det underlättar för pedagogerna att sätta in extra resurser vid behov och kan göra föräldrarna mer insatta kring det som händer i skolan och vad deras barn lär sig.

    Nackdelarna jag kan se är att det skapar stress. Barnen blir medvetna om vad som krävs av dem på ett annat sätt än innan, börjar jämföra sig med andra osv. Jag har träffat barn som är jätteledsna eftersom de tror att de måste gå om en klass eftersom de inte klarat alla mål i t.ex. matte. Här tror jag att både föräldrar och lärare har ett stort ansvar gentemot barnen, att genomföra detta på ett bra sätt. 
    Intressant!

    Stressbiten...ser jag som en stoooor nackdel!!!! Stackars barn säger jag bara!
  • caliningrad
    baby81 skrev 2011-12-08 17:03:36 följande:
    Nackdelar:
    * Barn som inte når några mål känner sig värdelösa. Gäller att inte lägga för mycket fokus på vad man inte kan utan vad man kan öva på för att bli bättre. Gäller att vara uppmuntrande istället för att vara nedvärderande både från skolan och föräldrar!
    Japp, det måste vara väldigt svårt för svenska barn som bara hör hur duktiga de är under de 6 första åren av sina liv att plöstligt upptäcka att några mål kräver faktiskt att man ska öva för att nå dom och att allt inte är roligt hela tiden !!
    Svenska barn tål ingen frustration, det är väl det som är problemet. 
  • baby81
    caliningrad skrev 2011-12-08 17:07:20 följande:
    Japp, det måste vara väldigt svårt för svenska barn som bara hör hur duktiga de är under de 6 första åren av sina liv att plöstligt upptäcka att några mål kräver faktiskt att man ska öva för att nå dom och att allt inte är roligt hela tiden !!
    Svenska barn tål ingen frustration, det är väl det som är problemet. 
    Hmm har du jobbat i skolan? Verkar inte så...
Svar på tråden Vad tycker ni om det nyinförda skriftliga omdömet i 1:an?