• Grabben i bloggen bredvid

Hur 17 ska jag lyckas väcka en ung tonåring?

Morgonrutinen hemma är oftast så här:
    1. Vaknar och gör mig iordning
    2. Väcker 3 barn. Två stiger upp och gör sig i ordning
    3. Väcker den stora igen (grymtningar till svar)
    4. Börjar fixa frukost
    5. Ropar på den stora (svarar att han är vaken)
    6. Börjar äta frukost (
    7. Ropar på den stora (svarar att han är uppe, fast det är inte sant :))
    8. Börjar plockar ihop frukosten 
    9. Skriker med "arga rösten" att nu får det för f-n vara nog!
    10. Den stora kliver upp 

Det som är så jobbigt är att han är medveten om problemet, men klarar helt enkelt inte att komma ur sängen utan hot och skrik. Det som gör mig ledsen är att jag varje morgon hamnar i sitsen att jag skriker och är arg, vilket ger mig en dålig start på dagen.

Så hur gör man?

Lite basfakta:

Han går och lägger sig sent, men även om han går och lägger sig tidigt somnar han inte förrän 23:00-23:30 (så är det bara...) Väl uppe, är det inga problem. Även om man står bredvid och tjatar snällt kommer han inte upp även om man säger till 1000 gånger.  Han åker buss till skolan, och även om han börjar senare så vågar jag inte lämna honom i sängen för då kommer han inte iväg förrän till lunch.  På helgerna brukar vi väcka honom senast 10:00. Ibland lite senare...
    Mer av mig på: andrahalvleken.se
  • Svar på tråden Hur 17 ska jag lyckas väcka en ung tonåring?
  • MizzTez

Jag var en trött tonåring.. extremt trött! Sov 36 timmar en gång, utan att äta eller kissa. Gissa om jag fått göra
    läkarundersökningar?!? De trodde det hade med mina allergier att göra, sen trodde de att jag hade problem med sköldkörteln, depprimerad.. osv. Men jag var bara trött!
    Sällan jag vaknat till en klocka, försov mig jämt, kunde sitta och gråta vid frukosten för att jag var så trött.. Jag kunde gå i säng kl 20 men ändå inte somna förrän 23-00 och sen skulle jag upp 6 och med bussen.
    Inte konstigt att jag fick hjärtilningar, min kropp var helt slut.

Det skrämmer mig idag, vi kan nästan odla fram nya människor men när det kommer till forskning om tonårströtthet så finns det knappt någon, eller jo, forskningen finns men världen runt om är inte anpassad för en tonårings bästa. Det är inte länge sedan det gick en dokumentär om just det på tv, det var grymt intressant! Där förklarade en läkare att tonåringar har en försenad dygnsrytm, de vet inte så mycket om varför men de hade mätt hjärnans funktion och sett att den var förskjuten några timmar. På prov fick de tonåringar att vakna senare och göra tester och det funkade betydligt bättre för tonåringen att ens ta in info. jag är helt övertygad om att hade man förskjutit skolstarten med 2-3 timmar så hade det varit betydligt bättre resultat för en hel del. Det var inte heller alla som var så.

Men för mig var det en pina att behöva kliva upp så tidigt, jag var som en zombie hela tiden och förkyld jämt. Jag avslutade gymnasiet efter ett år eftersom jag inte orkade.. Jobbade istället med ett jobb som jag började 11 och slutade 23 på!

Har ni kollat med läkare om vitaminer odyl?

• syskonen

Vanadiz: det finns ganska mycket forskning om sömnrubbningar men det är mest amerikansk eller japansk. Om förskjuten sömnfas forskas det näsatan uteslutande på tonåringar.

Som att leva i konstant jetlag har någon beskrivit det och det tror jag är en rätt bra beskrivning. Skulle vilja se alla de som tror att det handlar om ansvar lever så ett tag. Undrar om de tror samma efter det.

• MizzTez
    syskonen skrev 2011-12-05 19:56:11 följande:
    Vanadiz: det finns ganska mycket forskning om sömnrubbningar men det är mest amerikansk eller japansk. Om förskjuten sömnfas forskas det näsatan uteslutande på tonåringar.

Som att leva i konstant jetlag har någon beskrivit det och det tror jag är en rätt bra beskrivning. Skulle vilja se alla de som tror att det handlar om ansvar lever så ett tag. Undrar om de tror samma efter det.
    Jo det var väl det jag menade åxå, skrev ju efter att att forskning finns men att världen inte är anpassad efter det. Tyvärr!
    Sorry ts, tänker gå lite ot här och fråga "syskonen" lite mer om din diagnos. Hur gammal är du nu och hur gick det till när du fick diagnos? Du får gärna inboxa mig om du inte vill skriva mer här.

Många åsikter handlar om varför han är trött. Den delen har jag full förståelse för. Det jag hade hoppats på var lite bra, konkreta och humana metoder. Kanske erfarenhet av hur man kan använda ljus, musik, snooze, öppna fönstret etc. i en lämplig kombination.

• lilla mej

jag vet en jattebra grej spela in bebis gallskrik och spela det i hans rum ......vem 17 kan sova med en skrikande bebis haha...sager en sleten 2barns mor:)))

• syskonen
    Grabben i bloggen bredvid skrev 2011-12-05 21:54:01 följande:
    Många åsikter handlar om varför han är trött. Den delen har jag full förståelse för. Det jag hade hoppats på var lite bra, konkreta och humana metoder. Kanske erfarenhet av hur man kan använda ljus, musik, snooze, öppna fönstret etc. i en lämplig kombination.
    Inget DU gör kommer att spela någon som helst roll!

Det handlar om att HAN måste vilja, att HAN inser att det är ett problem och att HAN vill göra det lättare för sig själv.

Öppet fönster för att sänka temperaturen har syftet att sänka temperaturen i rummet. Det gör att man kyls inifrån via lungorna och det i sin tur gör att man sover bättre, man somnar alltså inte bättre. Är det kyligt i rummet och man är vaken blir det snarare tvärt om - man blir piggare. Det är därför han själv ska öppna fönstret det sista han gör innan han somnar. Jag kan inte den exakta biologiska mekanismen varför det är såhär eller vad som händer exakt, jag orkade aldrig plöja igenom den avhandlingen men det är ungefär det som händer.

Ljus kan fungera, speciellt de med gryningsfunktion. Det är lampor som simulerar soluppgång och skillnaden är inte speciellt markant, det är inte lika smärtsamt att vakna men fortfarande har jag vaknat vid ungefär samma tid. En bra lampa kostar ca 2000-3000 och det kan vara värt att testa men förvänta er inga underverk.

För mig gör ljud ingen som helst skillnad, jag är ju van att sova då hela världen redan är vaken så ljud är möjligen det som påverkar mig minst av allt men det är säkert olika.

Egentligen måste han komma fram till vad som funkar för honom och han måste ha en vilja av stål. Visst hjälper rutiner men det innebär att han inte kan slarva någongång någonsin. Varje rubbning gör nämligen att man måste börja om helt från början igen. Det är därför det blir så knasigt att sova ut på helgen men å andra sidan måste man sova ikapp någon gång. Det är verkligen moment 22. Säg vilken tonåring som skulle acceptera att ALDRIG vara uppe längre än till 23. Någonsin! Det kommer inte att fungera helt enkelt, inte förrän han blivit vuxen och då har förhoppningsvis problemet försvunnit.

Rent krasst begär du det omöjliga, att han ska komma upp fastän hans kropp inte fungerar så. Det är egentligen lika orimligt som att man skulle begära att du ska börja kliva upp vid 2.30 och sedan förväntas hålla de tiderna bara genom några enkla knep. Det säger sig självt hur knasigt det skulle vara...
    Så få med honom i båten, experimentera med vad som fungerar för honom men framförallt fundera över hur viktigt det är att komma upp "i tid". (Jag menar inte rent praktiskt som skolan utan inställningen)

Enda trösten jag har egentligen är att det just nu pågår ett forkningsprojekt i Uppsala om tonåringar med förskjuten sömnfas, ljusterapi och KBT och så sent som för en månad sedan sökte hon deltagare. Bor ni i närheten kanske det skulle vara intressant?
    www.fou.nu/is/ckfuu/ansokan/193871
    syskonen skrev 2011-12-06 06:41:35 följande:
    Inget DU gör kommer att spela någon som helst roll!

<---- Klipp ---->

Rent krasst begär du det omöjliga, att han ska komma upp fastän hans kropp inte fungerar så. Det är egentligen lika orimligt som att man skulle begära att du ska börja kliva upp vid 2.30 och sedan förväntas hålla de tiderna bara genom några enkla knep. Det säger sig självt hur knasigt det skulle vara...
    Så få med honom i båten, experimentera med vad som fungerar för honom men framförallt fundera över hur viktigt det är att komma upp "i tid". (Jag menar inte rent praktiskt som skolan utan inställningen)

Enda trösten jag har egentligen är att det just nu pågår ett forkningsprojekt i Uppsala om tonåringar med förskjuten sömnfas, ljusterapi och KBT och så sent som för en månad sedan sökte hon deltagare. Bor ni i närheten kanske det skulle vara intressant?
    www.fou.nu/is/ckfuu/ansokan/193871
    Tackar för detta. Ja, jag provade den enkla och oftast förbisedda åtgärden: Jag pratade med honom och lät honom komma med förslag...
    Peppar, peppar men två morgnar i rad har det nu funkat.
    Mer av mig på: andrahalvleken.se
  • syskonen
    Grabben i bloggen bredvid skrev 2011-12-07 09:25:35 följande:
    Tackar för detta. Ja, jag provade den enkla och oftast förbisedda åtgärden: Jag pratade med honom och lät honom komma med förslag...
    Peppar, peppar men två morgnar i rad har det nu funkat.
    Jag håller verkligen tummarna för att det kommer att bli bättre och att han inser att han måste försöka hålla vettiga rutiner. Törs nämligen inte säga bra för det dröjer säkert några år dit.
  • Madonnan

Kom på en grej som jag har använt på mig själv och som gjorde att jag kom upp mycket lättare på morgnarna:

Jag ställde helt enkelt en lampa på timer. Det viktiga var att den tändes ca 30 INNAN jag skulle stiga upp. Funkade så bra att jag ska göra det igen :)

• Madonnan

30 minuter skulle det stå förstås! Och jag använde en helt vanlig bordslampa en bit från sängen (så det inte blir jätteljust rätt i ögonen).

Svar på tråden Hur 17 ska jag lyckas väcka en ung tonåring?