Grabben i bloggen bredvid skrev 2011-12-05 21:54:01 följande:
Många åsikter handlar om varför han är trött. Den delen har jag full förståelse för. Det jag hade hoppats på var lite bra, konkreta och humana metoder. Kanske erfarenhet av hur man kan använda ljus, musik, snooze, öppna fönstret etc. i en lämplig kombination.
Inget DU gör kommer att spela någon som helst roll!
Det handlar om att HAN måste vilja, att HAN inser att det är ett problem och att HAN vill göra det lättare för sig själv.
Öppet fönster för att sänka temperaturen har syftet att sänka temperaturen i rummet. Det gör att man kyls inifrån via lungorna och det i sin tur gör att man
sover bättre, man somnar alltså inte bättre. Är det kyligt i rummet och man är vaken blir det snarare tvärt om - man blir piggare. Det är därför han själv ska öppna fönstret det sista han gör innan han somnar. Jag kan inte den exakta biologiska mekanismen varför det är såhär eller vad som händer exakt, jag orkade aldrig plöja igenom den avhandlingen men det är ungefär det som händer.
Ljus kan fungera, speciellt de med gryningsfunktion. Det är lampor som simulerar soluppgång och skillnaden är inte speciellt markant, det är inte
lika smärtsamt att vakna men fortfarande har jag vaknat vid ungefär samma tid. En bra lampa kostar ca 2000-3000 och det kan vara värt att testa men förvänta er inga underverk.
För mig gör ljud ingen som helst skillnad, jag är ju van att sova då hela världen redan är vaken så ljud är möjligen det som påverkar mig minst av allt men det är säkert olika.
Egentligen måste han komma fram till vad som funkar för honom och han måste ha en vilja av stål. Visst hjälper rutiner men det innebär att han inte kan slarva någongång någonsin. Varje rubbning gör nämligen att man måste börja om helt från början igen. Det är därför det blir så knasigt att sova ut på helgen men å andra sidan måste man sova ikapp någon gång. Det är verkligen moment 22. Säg vilken tonåring som skulle acceptera att ALDRIG vara uppe längre än till 23. Någonsin! Det kommer inte att fungera helt enkelt, inte förrän han blivit vuxen och då har förhoppningsvis problemet försvunnit.
Rent krasst begär du det omöjliga, att han ska komma upp fastän hans kropp inte fungerar så. Det är egentligen lika orimligt som att man skulle begära att du ska börja kliva upp vid 2.30 och sedan förväntas hålla de tiderna bara genom några enkla knep. Det säger sig självt hur knasigt det skulle vara...
Så få med honom i båten, experimentera med vad som fungerar för honom men framförallt fundera över hur viktigt det är att komma upp "i tid". (Jag menar inte rent praktiskt som skolan utan inställningen)
Enda trösten jag har egentligen är att det just nu pågår ett forkningsprojekt i Uppsala om tonåringar med förskjuten sömnfas, ljusterapi och KBT och så sent som för en månad sedan sökte hon deltagare. Bor ni i närheten kanske det skulle vara intressant?
www.fou.nu/is/ckfuu/ansokan/193871