Inlägg från: awolswe |Visa alla inlägg
  • awolswe

Hur 17 ska jag lyckas väcka en ung tonåring?

Jobbar idag med "struliga ungdomar". Många av de som kommer till oss har ofta rubbad dyngsrytm som en del i problematiken, men ofta är detta snarare ett symptom.

Det vi jobbar med är styra upp rutiner och sätta ramar kring vad som är tillåtet. Vårt bästa redskap är tid och att vänta ut och att ge positiva belöningar när det fungerar. Dock pratar jag här om riktiga strulpellar/pellor som har stödpersonal kring sig 24/7.

Så, stirra dig inte blind på morgonrutinen!!
    Hur ser dagen ut? Har han vettiga rutiner kring aktivitet (skola/sommarjobb) lunch, kvällsmat och mellanmål. Vad får han av er och vad är hans motprestationer. Hur ser kvällen ut? Om det inte finns några medicinska problem går det att rucka sömnklockan. Det tar en vecka eller två, men det går!
    Sätt er ner och snacka om problemet med honom. Ofta har de mycket bra lösningar själva att komma med. Det man kan göra när dessa kommer fram är att koppla en bonus till dem om de funkar. Att ta bort mobiler/internet och annat gör man bara om det är ett problem (vilket jag inte uppfattar att det är).
    Varför inte låta honom ansvara för frukost en dag i veckan och bjuda honom på en bioblijett i månaden om han fixar det, eller något annat?! Sätt upp mål för de andra dagarna när han "bara" ska vakna. Fixar han det hela månaden får han ta med en kompis/flickvän på bio. Straffa honom inte om han misslyckas, men var tydlig med att det inte blir någon bonus om han väljer (ja, det är ett val han gör) att inte kliva ur sängen och komma upp!
    Ge honom en chans att växa genom ansvar, att gräla hjälper inte, men ett samtal där man pratar som jämlikar brukar kunna ge gott resultat.

Hoppas det löser sig!

Svar på tråden Hur 17 ska jag lyckas väcka en ung tonåring?